Problem med Rotax 494 RAVE

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Hej!

Jag har ju en polaris indy 500 -91 med en rotax 494 rave -98.Förut så tyckte jag att den ljöd hur fint som helst. Men nu, på senare tid, så har den börjat smattra som ara den. Och när man har gasat upp den och bara låter den "glida" ner till stopp så gnisslar den som om något inte vore smort riktigt.
Vad kan det vara för fel?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: Problem med rotax motor

Kollat så att avgasröret och slutburken sitter som de ska? Gnisslandet kan jag dock inte svara på..
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Sv: Problem med rotax motor

Jag hade ungefär samma problem med jaggen, men då var det att bromsskivan låg emot eller nånting så när den varvar ner så bromsar den ju mattan? Vet inte riktigt, men något sådant var det iaf.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Sv: Problem med rotax motor

Ang. gnisslet så kolla lagrena på både över och undre drivaxel om nåt av dessa antingen går torrt eller redan har skurit. Tagit isär 2st Polaris där det undre lagret på variatorsidan varit helt tomt dvs. metall mot metall utan nå kulor mellan då har det gnisslat ganska fint:)
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Har tittat upp detta nu och det är variatorn som lever om. Pappa min sa att man kunde testa att smörja, hjälper det? Var skall man smörja? När den lever om så låter det ungefär som att det dunkar riktgit högt "dunk, dunk, dunk"! Ungefär i takt med tomgången.
Har kollat så variatorn inte sitter löst.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
men varför lägger du upp en tråd om en slidmatad rotax på ett polarisforum? släng in en tråd på lynx eller ski-doo forumet så är det större chans att du får ett sjysst svar.

mvh
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Ja, i och för sig. :p Tänkte bara på att jag har en polaris. Skall göra det med detsamma. Lås gärna tråden.