Problem med min Yamaha, HJÄLP!!!

Killeak

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Älvkarleby Sverige
Det är min första skoter, en Yamaha EC 540 '83.

Den funkar och så men när jag kör sakta och trycker in gasen snabbt så skramlar det som fasen. Låter som det kommer från variatorn men vad vet jag!?

Finns det någon som känner igen symtomen eller som vet vad som kan vara för fel!? kan man fixa det själv!? sprängskiss till Yamaha EC före 1990 verkar ju vara omöjligt att hitta och någon instruktionsbok fick jag inte med, så jag är i stort behov av assistans

 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Rassel och pling...

Det första jag skulle kontrollera är spänningen i
kedjehuset. Vanligtvis så ska man skruva in spännskruven allt man kan med händerna, alternativt vara mycket försiktig med spärrskaftet, till det tar stopp. Skruva sedan tillbaka spännskruven 1/2 till 1 varv och lås med låsmuttern.

Det kan också vara att det är mattan som rappar på drivhjulen eller något major-#####-up i någon av varatiorerna. Kontrollera även lagerbockarna på sekundärvariatoraxeln.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...

Nu vet jag ju inte vad det sitter för slags variator på EC540. Men äldre Yamaha (SW440, SM340 t ex) har en "plåtvariator" som kan ge många konstiga ljud ifrån sig om de små returfjädrarna för vikterna går av eller försvinner. Det brukar mest skramla och plinga när motorn går på tomgång och upp till tillslagsvarv, när variatorn väl driver är det tyst. Observera att de där fjädrarna inte alls behövs för variatorns funktion, de är bara till för att inte vikterna ska skramla vid tomgång.
På en så pass gammal skoter är det ju också mycket möjligt att variatorn är bytt mot t ex någon Powerbloc eller Cometvariator, om en sån skramlar är det definitivt något allvarligt fel!
 

Killeak

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Älvkarleby Sverige
Hmmm

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Feb-03-02 Kl 10:43 AM (GMT)</font></center>

Tack för svaren!!!

Om det nu skulle vara variatorn, vad kostar en ny alternativt bättre begagnad!?

Tacksam för svar //Jimi

PS. och vart hittar man i så fall en!?