Problem med gas-dämpare

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Köpte en FOX-racing gas-dämpare och klämde i boggien. Nu undrar jag om den är riktigt schysst.. Det går skapligt tungt att trycka ihop den men om jag har boggien lös och inte spänner fjädrarna så orkar inte dämparen lyfta upp bakre saxen. Ska det verkligen vara så?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Svårt att säga...

Visst är den där påfyllbar med en schraderventil?

Kolla gastrycket i så fall och se om det är inom specifikationerna för dämparen.

Tänk på att gastrycket är inte till för att dämparen ska fungera som hjälpfjäder utan det är till för att hindra kavitation och skumning i oljan. Det man vill åstadkomma med gasen är ju att om kolven rör sig snabbt i dämparen så kommer oljetrycket naturligtvis att vara högre framför kolven än bakom den. Om trycket bakom kolven sjunker under oljans ångtryck vid aktuell temperatur så bildas ångblåsor där (precis samma fenomen som man kan se i strömmen efter en båtpropeller). Om man nu lägger övertryck i hela dämparen så kommer trycket aldrig att kunna sjunka så långt att man får kavitation.
Och hur högt det trycket behöver vara beror på dämparens konstruktion, vilken slags olja som används etc. Onödigt högt tryck ökar bara påfrestningarna på kolvstångspackningen.
 

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
=)

Tack för ditt uttömmande svar! Alltid kul att få kloka svar.
Om det är den ventiltypen du menar vet jag inte men nog sitter det nån slags ventil på dämparen allt. Får helt enkelt försöka få tag i en spec. Det enda som står på den guldfärgade dämparen är FOX Racing.. Inte mycket att gå på. Har planer på att åka till min lokala Polarishandlare och be dom klämma och känna på dämparen för att få en mer erfaren bedömning av det hela. Tyvärr (eller ska man kanske säga dumdristigt nog) har jag inte köpt dämparen där. Ja, så går det när snålheten bedrar visheten!

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En schraderventil...

...är den sorts ventil som sitter på bildäck.
Den används också i kylanläggningar t ex. Genom att peta på mittstiftet så kan man lätt kolla om det finns tryck över huvud taget, i så fall pyser det ut gas.
 

TG

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Fox

Normala Fox (INTE PPS alltså) har inte Schraderventil. Det sitter i stället en liten insexskruv längst ner på dämparen. Om man tar bort den kan man med ett specialverktyg, en speciell nål med manometer, kolla trycket och fylla på gas. Den ska ha 200 psi, vilket motvarar ca 14,7 bar. Fyll ca 5% över, eftersom det gärna pyser ut lite när man drar ut nålen. Det finns utmärkta videor att köpa som beskriver i detalj hela renoveringsproceduren. Det är eg. inte svårt, men det krävs några specialverktyg för att fixa det hela.

En frisk dämpare har ett ganska högt mottryck när du trycker ihop den för hand. Du får nästan lägga hela vikten på för att få ihop den. Om du känner att motståndet varierar under hela ihoptryckningen kan du ha luft i oljan.

Mitt tips är att lämna in dämparen till någon som kan det (Reveljs, Motor-Teknik, Manno etc.) Det kostar några hundringar men det kan det vara värt. Alla Fox dämpare behöver gås igenom en gång per år, om man är noga med funktionen.