POLARIS XC 600-99

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
Hej jag skulle vilja veta så mkt som möjligt om en Polaris XC 600-99... Upplevda fördelar/nackdelar,, saker som har en benägenhet att gå sönder?? Vad bör man tänka på vid köp?? Är det mkt och vad är det som skiljer 99an från 00an?
Hur är motorn? hk? matta? stötdämpare? boggie? variator? MM!!!!??!?!? ALLT SOM NI TYCKER ÄR VÄRT ATT VETA OM DENNA SKOTER!! SNÄLLA!

 

Raider

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Ja

Variatorn är väl samma gamla p-85, funkar alltid! Keihin förgasare vad jag vet. Finns delade meningar om dem. Det jag hört är att det finns en del av mellanregistret som är mycket benägen att gå för magert. -98-00´s Polaris twinnar har ett rykte att vara ganska törstiga, men vet inte om det stämmer eller ej. Effekten tordes ligga nånstans mellan 100 och 110 hästkrafter. Sen så tycker jag den ser rätt bra ut också..


Har inte kört någon själv, så nu får någon annan ta över!
 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
ok

ja nu när du säger det så så har jag oxå hört rykten om att de är lite väl törstiga....vad säger ni andra som har erfarenheter om denna skoter??
 

FOX1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
22
0
0
Jadu!!

Vad det gäller bänsleförbrukningen kan jag bara säga en sak! Polarns 99-a drog först fett me sås, sedan gick vi ner ett snäpp på huvudmunstycket och huxflux rör sig inte tankmätarn mer.. Går inte snålt (magert) på något sätt, snarare tvärt om såvida man kontrollerar stiften. Bor vid kusten, kör i kyla utan problems. Nu drar den knappt 2 liter vid inspirerande körning på led vilket inte är mycke. Dock är 99-an känd för att ha lite halkig matta men jag anser att det är marginellt. Variatorn kan viktas på en del oxå, vilket motorn lätt klarar.. Personligen skulle jag byta bort PPS-en i boggin. Sammantaget är det en mycket trevlig bekantskap!!
 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
VES

Hej läste ett gammalt nr av SR där de bromsade en xc 600-00... Den motorn då hade nyligen fått VES och hade ca 120 hk... Hur är det med motorn i 99an?
 

FOX1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
22
0
0
99-an har..

precis ungefär exakt 108 hk om jag inte minns helt fel. Vilket även gäller för 98-an. Min högst personliga uppfattning är att Polaris varit klart marknadsledande i 600-segmentet sedan de kom med deras egentillverkade twin (98). Dessa 600-or har förvånat många som har kralligare maskiner vill jag lova. Förutom den fantastiska spisen kan jag även lova att resten av maskinen harmoniserats med underbara köregenskaper...Milt sagt. Råkar känna till dessa maskiner mkt väl, nått annat!??
 

Sune

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
ves kom 00

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Apr-25-02 Kl 07:05 PM (GMT)</font></center>

Dock har den inte VES eller mikuni gasarna, den må ha gått bra 99'an dock går den bättre med ves och mikunigasarna som kom på xc600sp (endast sp'n av någon konstig anledning) 00. Annar är väl skotern OK. Jag har en xc600sp 00'a och det enda jag inte tycker e så bra e väl boggien. Den bottnar hela tiden (ska testa schimsa om dämparna)och har relativt liten fjädringsväg, framfjädrarna e dock helt kanon. Har proX fjädringskit till min bestående av kort fjäder lång istället för en progressiv. Kanske ska sälja den nu till sommarn om jag hittar nån intresserad.


 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
MR "FOX" =)

jadu......du får gärna berätta typ allt som du tycker är värt att veta om denna skoter!!

 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Äger...

Har en -99:a. Tar 2,2-2,3 l/mil och den är originalbestyckad. Halkig originalmatta det skriver jag under på - har satt dit en 30 mm istället som känns mycket bättre. Boggin har passat mig ypperligt.
 

olle

Välkänd medlem
1 jan 2000
117
0
6
Törstig, bullrig snabb och smidig

Min XC var törstig. Sålde den vid 120 mil och med originalbestyckning körde jag ca 4-5 l soppa genom spisen per mil. Det är inte roligt med tanke på den klena räckvidd det ger. Troligen hade bränsleförbrukningen gett sig vid en ombestyckning - verkar så på ovanstående inlägg.

Har problem med tinitus (känslig hörsel). Detta var anledningen till att jag sålde. Polarisen är inte bara ettrig i köregenskaperna - den låter ettrigt också. De flesta gillar detta...

Gillade inte dämperiet. Den skall misshandlas rejält efter led - annars kommer de inte till sin rätt.

Toppfart? Svårt att svara på. Mätaren är ju en sak och verkligheten en annan. Yamaha sxr 600 och Vmax 700 dl lämnade vi bakom oss. Då stod mätaren på drygt 180 km/h.