Polaris pro x2 600 -04

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Hejsan, jag funderar på att köpa en polaris pro x2 600 -04 :hello:

Vet ni några nackdelar med dom?
Går dom bra i pudern,på leden, och utanför?

Och brukar det vara några problem med dom? (vanlig sjukdom)


MVH/simon :aetsch:
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Lite nackdelar finns väl men inget som man inte kan lösa på nåt sätt.
Org. mattan har lite väl låga kammar ,hård fjädring men blir kanon med lite omschimsning av dämpare, bakre dämparen i boggien ville inte hålla tätt för mig i början men nu är de löst.

Sen finns de mycke mer att ta ut med ombestyckning av variator lite klen i början med org. bestyckning.

Är ju inget att jämföra med en lång maskin i snön men tar sig ändå hyffsat ospårat hamnar man däremot i nån annans dike så sätter ju dom breda fotstegen stopp om de blir för djupa spår då den gärna hänger upp sig på dem. Med rätt dämpar setup så är de en riktig ledracer.

Har själv inte sett så mycke nackdelar med den jag har jämfört mot 800an ja hade tidigare förutom lite klenare motor men då tar den mindre bränsle ,mindre rem och är mer lättkörd istället.

/Mvh Fredde
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Okej det är en 44kams matta på den och så är det omschimmade fram och bakdämpare.
Går skotern upp på rullen?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har en 700 så det skiljer ju inte så mycket. Har omschimsade dämpare med race-setup, hårda som faan = Helt underbar på leden. Går att köra enormt hårt utan det minska gnäll.
Som tidigare sagt så går det inte att jämföra med en lössnömaskin men jag tycker min går riktigt bra i lössnön för att vara en kort skoter, har också 44mm matta. Därimot när det börjar gå uppför får man det jobbigt, då saknar jag min gamla RMK med längden.
Tycker inte den reser så speciellt lätt, men det beror ju mycket på underlag m.m.
Går nu och funderar på vad jag ska göra med min inför vintern. Vill få den lite rappare och piggare. V-kitt kanske, reeds eller dreva om den.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
nej, du behöver inte byta drivhjul men var beredd på att du måste skära i kammarna för att de inte ska ta i kylarna. om du inte köper en matta som redan har det.

Så här ser min bombardiermatta ut på min x2 700.. Som du ser så har den tagit lite i kylarna trots allt. men det är inget som de tar skada av, har kollat flera gånger.

 
Last edited:

polaris_edge_600

Välkänd medlem
28 jul 2007
266
0
16
hm okej, ksk är bättre på att satsa på en 38as matta ist då ? när ja liks frågar va äre för orginal drevning på x2 600 ? går väll dreva ner 2 kugg på lilla drevet utan att man måste byta kedja?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Ang. att få pro x2an att resa så går de att justera boggien för lättare res men även kan man göra om främre infästningen som jag gjorde å de blev en del skillnad då, fick även en skönare fjädring i boggien då den är väldigt hårt kopplad org. Den säckar inte ihop lika mycket när man ställer sig på skotern som den gjorde med org. infästningen.

Detta är ju dock en smaksak då man tappar en del skidtryck också fast å andra sidan går det ju fort att montera tillbaka som det är org. man flyttar bara 2 bultar.

Med denna inställning var det då inga problem att åka rulle ungefär så långt man ville trots std. 600 med 38mm kammar, tog bara ett tag att lära sig rätta tekniken:)
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Ang. att få pro x2an att resa så går de att justera boggien för lättare res men även kan man göra om främre infästningen som jag gjorde å de blev en del skillnad då, fick även en skönare fjädring i boggien då den är väldigt hårt kopplad org. Den säckar inte ihop lika mycket när man ställer sig på skotern som den gjorde med org. infästningen.

Detta är ju dock en smaksak då man tappar en del skidtryck också fast å andra sidan går det ju fort att montera tillbaka som det är org. man flyttar bara 2 bultar.

Med denna inställning var det då inga problem att åka rulle ungefär så långt man ville trots std. 600 med 38mm kammar, tog bara ett tag att lära sig rätta tekniken:)
Vilken flyttade du var?? Bilde tack? :)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Man gör nya hål till främre infästningen av boggien som är 3/4 tum längre ner.
Dock måste man vara nog med att mäta så man får samma avstånd mellan bakre å främre bultarna mao. så hamnar hålet inte rakt nedanför den gamla utan ngt. förskjutet. Kan skicka bild om du ger mig en mailaddress. Är dock inget märkvärdigt att se.


Står en hel del i amerikanska HCS forumet om detta och en del andra modifieringar man kan göra på pro x modellerna.