Polaris pro-ride med trippel (Indy SP 750F) sedermera cfi 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har provat lite mer ikväll, grannaran måste nog tycka man är dum i huvudet som står och gasar med skotern mitt i sommaren :)
Har provat mindre lågfartsmunstycken och det blev något bättre, gick från 55 till 48 och nu är skruven ute 1 varv och bra tomgång och bra respons precis innan man når 3-4000 varven, sen efter det så går den fint. Så jag har nog hittat rätt med lågfartsmunstycket, förut var de utskruvade ca 2.5varv med 55orna. Så det blir nog bra så man har lite marginal när det blir kallare.
  1. Har aven provat dina tips boost, flotörhöjden har jag justerat de förut så den inte flödar. Sen blir vinkeln på förgasarna rätt när man skjutsar svärmor. Har även provat att vicka ner förgasarna så de är helt vågräta.
  2. 2st av dom är tyvärr snopro/spi så de är riktigt mjuka när dom är bensinfuktiga, jäkla skitgrejor, men de följde med motorn... sen det andra är original säkert minst 30 år gammalt, rätt hård men ändå helt sprickfritt.
Har provat att hålla fast förgasarna när man gasat också men ingen skillnad, denna motor vibrerar minimalt, riktigt fin gång i den.

Provade även att knacka ihop stiften till 0.25mm och då gick den till 7500varv, så det saknas helt klart effekt i tändsystemet, ska se om man kan koppla om statorn utan att förstöra den annars så lindar jag om den andra jag har. Ska nog sikta på att linda på 3st poler och ca 10ohm, då borde den ha gnista vid start och full gas.

En helt offtopic grej ang matarspolar, de som har eller haft en honda cr500 vet hur jävlig de kan vara att starta, man måste få till en perfekt kick, för att få bra snurr på motorn. Seriekoppla en till matarspole så blir dom som en 250 att starta, synd man fixade det innan man sålde den :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ang förgasarna så är frågan om de har gummi eller stål nålventilsnål. Är de stålspets så är de hopplösa att få täta.
Ang linda om statorn så gå efter värdet på en trippel motor. Jag har inte Thundercat´s ohmvärde i skallen men de finns på youtube.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det är gummi på nålventilerna. Tror inte det är att dom flödar.
De flesta tripplar har 2st matarspolar en för lågfart och en för högfart. På ac thundercat verkar det vara ca 25 respektive 500ohm.

Har rensat statorn från tråd och mätt så gott det går och får den till ca 0.25mm.
Har en rulle 0.3mm och enligt mina beräkningar så ska jag då kunna fylla 3st poler med tråd istället för 2st och få ungefär 14ohm istället för (2x15)=30ohm, borde då ge något högre effekt, samt att man utnyttjar mer margnetfält. Har riktigt fin gnista och det behöves inte alls några snabba ryck i snöret för att få gnista, är otroligt lättstartad också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Det är gummi på nålventilerna. Tror inte det är att dom flödar.
De flesta tripplar har 2st matarspolar en för lågfart och en för högfart. På ac thundercat verkar det vara ca 25 respektive 500ohm.

Har rensat statorn från tråd och mätt så gott det går och får den till ca 0.25mm.
Har en rulle 0.3mm och enligt mina beräkningar så ska jag då kunna fylla 3st poler med tråd istället för 2st och få ungefär 14ohm istället för (2x15)=30ohm, borde då ge något högre effekt, samt att man utnyttjar mer margnetfält. Har riktigt fin gnista och det behöves inte alls några snabba ryck i snöret för att få gnista, är otroligt lättstartad också.
De värsta är att även om du får upp mer varvtal med ny lindning så kommer du aldrig veta om de räcker fullt ut.
Om jag mins rätt kör du med en cdi box från Polaris trippel? Om så är fallet kan du inte kopiera lindningen från den polarisen? Eller om de är enklare att kopiera från Thundercat/zrt för jag har ju cdi boxar med erkänt bra tändkurvor från år 96-98.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag kör en cdi från en rotax 2 cylindrig. Sen en stator från polaris 2 cylindrigt, och sen ett svänghjul från polaris ultra med 503 nav. Så det är rörigt :)

Kommer märkas ganska tydligt om den kan varva 8000+ med oknackade stift, vilket dem måste klara för att det ska fungera med belastad motor sedan. Sen märk det nog när jag bänkkör den sedan om det blir någon skillnad med ihopknackade stift eller inte.
Fungerar det inte med denna lindning så får man offra lite lysspole och gå upp en dimension till på tråden.
Men jag tror det blir bra för statorn till roxat 2 cylindrigt runt 95 har 3st poler lindade och ca 13ohm. Den jag har nu har endast en pol och 15ohm.
 
Last edited:
Reactions: fleshball

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Räknade helt förut med 0.3mm tråd, det ska vara 0.5mm och då bör man hamna på ca 12ohm.
Inte så att jag lagt några timmar på att linda på 0.3mm tråd och sen mäta… :)
 
Reactions: Psycho Dave

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag ska då sluta att räkna på spolar och resistans :).
Fick tag på 0.500mm tråd idag och lindade om den statorn jag hade liggande. Slutade med 2.8ohm, men den har fin gnista och startar hur lätt som helst.
Men det blev en väldigt marginell skillnad... med oknackade stift 5500 (+500) och med ihopknackade fortfarande 7500.
Men nu har jag skaffat en ny tändningslampa och nu när den varvar 7500v så kan jag mäta tändningen som ska mätas vid 6000varv.
Sen har jag några andra tändspolar jag ska prova.
Ska även prova stift utan motstånd för det är enkelt och snabbt test :)
 
Last edited:
Reactions: neden och suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag ska då sluta att räkna på spolar och resistans :).
Fick tag på 0.500mm tråd idag och lindade om den statorn jag hade liggande. Slutade med 2.8ohm, men den har fin gnista och startar hur lätt som helst.
Men det blev en väldigt marginell skillnad... med oknackade stift 5500 (+500) och med ihopknackade fortfarande 7500.
Men nu har jag skaffat en ny tändningslampa och nu när den varvar 7500v så kan jag mäta tändningen som ska mätas vid 6000varv.
Sen har jag några andra tändspolar jag ska prova.
Ska även prova stift utan motstånd för det är enkelt och snabbt test :)
Ja de är inte de lättaste du håller på med men du har bra tålamod och underhåller oss andra 🤞
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Köpte 3st B9ES stift idag och har provat, gjorde ingen skillnad.
Men tog och gick igenom tändkablar, tändhattar och tändspolar.
Kört med 2st original tändspolar ifrån cfi 800an. + en från en 250 2t cross.
Original 800 tändspolarna har en 5k ohm resistor i tändhatten. 250 tändspolen hade en tändhatt med 10k ohm. Bytte till polaris tändhattarna och en exakt lika spole till från en cross.
Det som blev skillnad nu är att grubblet vid 3-4000varv försvann! Varvar dock fortfarande 5500 med oknackade stift.
Ska leta rätt på en tredje lika spole och testa.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hittade en tredje spole i samma storlek men den hade andra värden, gick sämre med den. Men har beställt 4st spolar från en arctic 800cc då dessa verkar ha samma värden som de två jag hade som den gick bäst med.
Sen kan anledningen till att den gick bättre vid 3-4000v vara att tanken blev tom... :) Ska prova med mer soppa i tanken :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har 3st nya biltematändspolar
Hittade en tredje spole i samma storlek men den hade andra värden, gick sämre med den. Men har beställt 4st spolar från en arctic 800cc då dessa verkar ha samma värden som de två jag hade som den gick bäst med.
Sen kan anledningen till att den gick bättre vid 3-4000v vara att tanken blev tom... :) Ska prova med mer soppa i tanken :)
Bara så du vet har jag 3st Biltemaspolar till övers de är blå nya aldrig körda. De ska ge 36000volt vid 1000rpm. De är nog väldigt bra pulver på så låga varv. De väger bet mer än skoterspolar,, svintunga är rätt ordet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu har jag fått hem tändspolarna och nu är det iallafall snyggt och enhetligt :) Dock ingen skillnad...
Men jag har skaffat en ny tändningslampa som verkar fungera riktigt bra (biltema).
Det jag har kommit fram till är att det är ett varvstopp på 6000varv, för när jag mätte tändningen så runt 5500-5700varv så låg tändningen på bara 3 grader BTDC, ställde sedan på den ca 20 grader för att hamna på lite mer normala värden vid 6000varv, 2000-4000varv så låg den på 10 grader så det var fel inställt. Får nu ut ca 24 grader innan 6000varv, men sen tappar lampan synk och det går inte varva över 6000varv. Men anledningen måste vara för att det sitter 3st triggers på svänghjulet och CDI:n tror då att den varvar 9000varv och det finns ingen vätskekyld ej race rotax som varvar mer... sen bör tändkurvan börja dala vid ca 6000varv och inte 4000, vilket också bekräftas om man tar 4000/0.666 = 6000
Så nu är en cdi från en XLT beställd, sen ska den funka! Statorn har rätt värden för den cdi också.
Varför det gick varva högre med väldigt ihopknackade stift har jag ingen aning om, nu har jag kört på 0.4mm.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Imorgon får jag cdi:n så då får vi veta :)
Har märk att den ena toppen sölar lite, så istället för att skaffa en ny metallring så ska jag svarva in o-ringar istället.
Men då metallringen bygger ca 1mm och sen måste jag bort med den räfflade ytan på toppens yta så försvinner säkert nästan 1.5mm så då har jag fixat ett fäste så jag kan sätta topparna i svarven. Bestående av en tapp och ett nersvarvat tändstift som är ihopsvetsat med tappen.




Sen har jag gjort en avgjutning av toppen så man kan ta in en kontur i datorn så kan man testa och se om det går att göra den lite roligare... lite högre komp brukar inte vara dåligt för gassvaret.

 
Reactions: mas

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
XLT cdi:n monterad, varvar nu 8500, med 0.7mm stiftgap :) Dock bara 7500 med 0.25mm men det är ju extremt ihopknackat så det kanske inte är så konstigt...
Ska mäta upp hur tändkurvan ser ut imorgon.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har gjort en inskanning av toppen.

Originaltopp komp 9.2:1



Har gjort en modifierad variant -2mm skulle ger ett komp på 11.1:1, går egentligen inte ta mer.
Sqishbandet blir då 8mm, borr 72mm



Boost du som är klok, kan du förklara varför originaltoppen ser ut som den gör?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har gjort en inskanning av toppen.

Originaltopp komp 9.2:1



Har gjort en modifierad variant -2mm skulle ger ett komp på 11.1:1, går egentligen inte ta mer.
Sqishbandet blir då 8mm, borr 72mm



Boost du som är klok, kan du förklara varför originaltoppen ser ut som den gör?
[/
Har gjort en inskanning av toppen.

Originaltopp komp 9.2:1



Har gjort en modifierad variant -2mm skulle ger ett komp på 11.1:1, går egentligen inte ta mer.
Sqishbandet blir då 8mm, borr 72mm



Boost du som är klok, kan du förklara varför originaltoppen ser ut som den gör?
Om du funderar på varför org toppen har en så mjuk övergång från squishbandet ut i pottan så va de vanligt back in the days för att förhindra spikning (trodde man). Men nu vet man att modern design (som du ritat) är effektivare förutsatt att man har samma squishfart.
Hur som så bli nog 11:1 perfekt speciellt om du kan få till tightast möjliga klämspalt.
 
Reactions: suregom

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Nä för mycket ihopknackade stift blir ju inte heller bra, 0,4-0,5 brukar man ju köra på överladdade 4-takt men under det så dyker såklart krämen :)
Såhär i efterhand säger det sig själv att den slår i varvstoppet "för tidigt" iom att du körde en tändevent till mot vad cdin är gjord för, som du kom fram till. Xlt'n kanske har en lämpligt snäll kurva?
Det finns väl ingen modern trippel som har elback? Det hade varit coolt annars
Snyggt byggt i det stora hela, kul att nån har tålamod att hålla igång dessa vansinnesprojekt, blir en frän korvgrillare om inte annat :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nä för mycket ihopknackade stift blir ju inte heller bra, 0,4-0,5 brukar man ju köra på överladdade 4-takt men under det så dyker såklart krämen :)
Såhär i efterhand säger det sig själv att den slår i varvstoppet "för tidigt" iom att du körde en tändevent till mot vad cdin är gjord för, som du kom fram till. Xlt'n kanske har en lämpligt snäll kurva?
Det finns väl ingen modern trippel som har elback? Det hade varit coolt annars
Snyggt byggt i det stora hela, kul att nån har tålamod att hålla igång dessa vansinnesprojekt, blir en frän korvgrillare om inte annat :)
Har förmig sista årsmodellen av xcr800 hade elback och skidoo från 99 och framåt ska ha det. Men dessa eldelar kostar multum idag.
Justrerade in tändningen mot xlt boxen idag och har provkört en sväng, blev bara några mil grusväg men den går fint :) går dock inte som den ska på fullt troligen för fett. Men ska riva ner motorn snart och fixa allt söl som blivit… ser ut som den suttit där i 30 år nu :)