Polaris pro-ride med trippel (Indy SP 750F) sedermera cfi 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har fixat primärvariatorn och provsatt motorn i chassiet. Blir trångt på fläktsidan med det ska gå precis.

 
Last edited:
Reactions: suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu när chassiet börjar bli klart så måste motorn göras klar.

Så ikväll har jag fixat fästet för triggern till svänghjulet.



Som man kanske ser så använder jag originalsvänghjulet till 503 an som jag har svarvat ner, sen ska jag mäta ut vart triggernockarna ska sitta så fräser jag ut mellan dom.



Nu när allt på blocket är svetsat så kan jag montera ihop motorn och testa tändsystemet.
 
Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har fräst nockarna på svänghjulet.





Nu ska bara CDI boxen från 440in och kabelhärvan från pro-riden paras ihop till något fungerande...
 
Reactions: Boost III

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Någon som sitter och trycker på en service manual till en iq440 2006 eller 2007? Skulle behöva att någon kan fota eller scanna elschemat längst bak.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Som vanligt asker tar du "hemmameket" till en helt annan nivå =)
Haha tack :)

Nu har jag gnista!! , så någon manual behövs ej längre. Den från 2008ans iqr 600 stämde tydligen.
Ska bara snygga till elen nu för jag har bara kopplat ihop för att testa att det funkar överhuvudtaget.
Men det positiva är att det inte behövdes något batteri. Lysspolen ger tillräckligt. Kör med dubbla lysspolar på statorplatta nu, en för tändning och den anda till lyset, handvärmare och sådan lyx.
Hade lite tur för systersonen blev gnistlös på sin everest 440 så jag tog och monterade på ena 503 cdi-tändsystemet på den, så blev hans stator över. Och den lysspolen passade perfekt på 503ans matarspole till tändningen..
 
Reactions: eing9911

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Oj va fint de blir speciellt med rosa bränsleslangar :)
Kunde du utgå från något grenrör och pipa eller måste du bygga helt nytt avgas?
Insugen ser stora ut på på cylindrarna, hur stor är de och hur stora gasare har du?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Oj va fint de blir speciellt med rosa bränsleslangar :)
Kunde du utgå från något grenrör och pipa eller måste du bygga helt nytt avgas?
Insugen ser stora ut på på cylindrarna, hur stor är de och hur stora gasare har du?
Har inte fått tag på något grenrör eller pipa för rimliga pengar, allt med gamla tripplar är dyrt idag…
Så det blir att bygga eget, ev kan jag återanvända lite av 800pipan, spar iallafall lite tid och plåt :)
Insugen är ca 36mm har jag för mig, förgasarna är 35mm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har inte fått tag på något grenrör eller pipa för rimliga pengar, allt med gamla tripplar är dyrt idag…
Så det blir att bygga eget, ev kan jag återanvända lite av 800pipan, spar iallafall lite tid och plåt :)
Insugen är ca 36mm har jag för mig, förgasarna är 35mm.
Mycket jobb med grenrör pipa burk men de lär bli bra ivf. Ang förgasare så duger 35mm till singelpipa och moderat portning. Om du trimmar vidare senare så passar zrt600/zrt800/Thundercat 900/1000 förgasare. Alla de tre modellerna har 38mm gasare och de går att svarva upp till 39mm också. Portinsugsmotorer gillar ju toalettstora förgasare :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Förgasarna är helt nya, valde 35mm för de har extra styrning av luftflödet mot mitten så de ska ge lite bättre respons, dessa kehin pwk är så billiga så det finns ingen anledning att hålla på med utslitna rundtrottelförgasare, och väldigt mycket slang får man på köpet :) Nästa steg är 38mm som har detta, men jag uppskattar helre lite mer respons än topp effekt. Sen blir det väll inga tok effekter med singelpipa.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Började på pipan och det blir klart bättre än väntat. Längden från kolvkant fram till början på magen är exakt den längd som jag beräknat fram. Och diametern på magen är samma. Och även slutkonan :) så behöver bara kapa bort en bra bit på magen så blir orginalpipan exakt enligt beräkningarna. Endast 2st kap på pipan så kommer den passa.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Kul projekt!
Gick det bra att förlänga blocket, gjorde du en vevaxeldummy att arbeta runt eller hur gjorde du?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Började på pipan och det blir klart bättre än väntat. Längden från kolvkant fram till början på magen är exakt den längd som jag beräknat fram. Och diametern på magen är samma. Och även slutkonan :) så behöver bara kapa bort en bra bit på magen så blir orginalpipan exakt enligt beräkningarna. Endast 2st kap på pipan så kommer den passa.
Vilket varvtal hade du tänkt att pipan ska dra till?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kul projekt!
Gick det bra att förlänga blocket, gjorde du en vevaxeldummy att arbeta runt eller hur gjorde du?
Japp svarvade en stång istället för vevaxeln. Sen förvärmde jag hela blocket till ca 250c så det går lättare att svetsa samt att det inte slår sig lika mycket.