Polaris pro-ride med trippel (Indy SP 750F) sedermera cfi 800

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Hoppas motorn gillar högre mottryck för då kommer den gå enormt bra. Frågan är hur mycket du törs strypa för de finns ju ingen data på det. På en modern vattenkyld sportskotermotor så ligger trycken rån 3-3,5 psi rån fabrik, men de har ca 200 gr utblås durr och vattenkylning samt optimal pipa och topp. Jag skulle blli förvånad om din fläktis klarar 3,5 psi utan att bränns hål i kolvarna. Men testa gärna 3,5 psi men kör inte full gas mer nän 100m och kolla på kolven i utnblåset samt genom tändstifthålet efter gråaktig dödsaska. Jag är i samma båt som du jag ska strypa min pro ride 800 till våldsamma 4 psi, de är riktigt farligt men jag tror de går pga lågt kompförhållande låg squisfart samt hög porthöjd :eek:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Motorn verkar gilla lite mer mottryck, hittade ett riktigt risigt gammalt rostigt vattenrör som jag kilade in i röret mellan pipa och ljuddämpare. Den var ca 35mm invändigt (efter jag borstat bort all lös rost) och 60mm långt. Och röret mellan pipa och ljuddämpare innan var ca 42mm invändigt.
Detta gav ett piptryck på 0.15 bar 2,2 psi det märkes att det kom några hästar extra inte lika flat på toppen längre.
Ska leta rätt på ett bättre och längre rör och prova sticka in den i pipan som en intern stinger så ger det även lite mer ljuddämpning.
 
Last edited:
Reactions: Boost III och neden

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har kommit på hur man kan justera tändkurvan på mekanisk väg.
Då detta svänghjul har en lång och två st korta klackar, så räknar cdi:n varvtalet på den långa klacken. På en 2 cylindrig polaris så är det 2st låga klackar på 60 grader vardera.
Upptäckte att tändningen var farligt för motorn vid 7000varv, så tändningen måste ner, det enklaste är att vrida fram triggern eller svänghjulet några grader men det påverkar hela registret så då blir den slö från början och det vill man absolut inte. Men kapar man ner den långa klacken på svänghjulet så kan man påverka när tändkurvan ska börja dala.
i detta fallet så är maxvarv på cdi = 9000rpm klacken är 60 grader lång vilket motsvarar att varje grad på klacken motsvarar 150rpm. Jag ville sänka varvet när kurvan börjar dala med 600varv = 4 grader.
Så jag kapade bort 4 grader och monterade ihop och mätte och det funkade enligt uträkning.
Enda nackdelen är att man sänker maxvarvet på vad cdi kan varva motorn till men 9000rpm är helt ointressant på denna motor då maxeffekten verkar ligga på dryga 7500.
Ska provköra lite mer nu och se om det behöver justeras något mer sen.

Men med denna metod kan man alltså även höja maxvarvet för cdi:n om man vill kunna varva högre genom att förlänga klackarna.
 
Reactions: Broby

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
De va smart men jag är för dum för att förstå varför varvstoppet i cdi boxen ändras om du ändrar några grader hit eller dit?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Den mäter väl förstås tiden som den passerar triggern och iom hur snabbt det går så räknar den ut varvet antar jag?
Och kapar man då den så komprimeras tändkurvan ner så den börjar dala tidigare, men ändras såklart genom hela registret ändå, men kanske inte så det märks iom att det är där uppe det blir kritiskt. Borde väl bli så?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Den mäter väl förstås tiden som den passerar triggern och iom hur snabbt det går så räknar den ut varvet antar jag?
Och kapar man då den så komprimeras tändkurvan ner så den börjar dala tidigare, men ändras såklart genom hela registret ändå, men kanske inte så det märks iom att det är där uppe det blir kritiskt. Borde väl bli så?
Jag begriper inte hur cdi boxen kan räkna ut varvstoppet baserat på längden på klackarna, men som sagt jag kan va retard och jag har tandvärk att skylla på också 🥴 Enda sättet för cdi boxen att räkna ut varvtalet är antalet klackar på svänghjulet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Den mäter väl förstås tiden som den passerar triggern och iom hur snabbt det går så räknar den ut varvet antar jag?
Och kapar man då den så komprimeras tändkurvan ner så den börjar dala tidigare, men ändras såklart genom hela registret ändå, men kanske inte så det märks iom att det är där uppe det blir kritiskt. Borde väl bli så?
Jo men en komprimering av kurvan är det jag har gjort. Förlänger man klacken/klackarna så drar man ut hela kurvan och även maxvarvet. Fördelen är at man inte påverkar max och min värdena på tändkurvan, är det 26grader i början och 12 på slutet så är det fortfarande det efter denna åtgärd. Vrider man bara plattan 4 grader så blir det 22 och 8 grader istället.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag begriper inte hur cdi boxen kan räkna ut varvstoppet baserat på längden på klackarna, men som sagt jag kan va retard och jag har tandvärk att skylla på också 🥴 Enda sättet för cdi boxen att räkna ut varvtalet är antalet klackar på svänghjulet.
Det är längden på klackarna som avgör vilket varv cdi:n uppfattar, inte antalet. är det 3st lika klackar kan man inte veta när man ska räkna som början eller slutet på ett varv.
Så 440 tändningen jag provade med först hade fungerat om jag gjort klackarna i rätt längd, men troligen hade problemet med utebliven gnista kanske blivit med den, men just den cdi:n är en dc cdi så den kan man mata med dc12 volt, så den skulle man kunna driva med ett batteri om man vill, så den hade nog kunnat fungerat. Men jag orkar inte prova den igen... har lagt andelens för mycket tid på detta redan :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tyvärr är det slut med trippeln i denna maskin, jag och sambon var ute och körde och sen gick hennes polaris sönder så den behövde bärgning. Lös snö, tungdragen maskin efter och låg fart gjorde att trippeln blev så otroligt varm så huven nästan smälte och motorn blev totalt stum. Har inte änns kollat hur illa det är men troligen har den skurit på alla tre :)
Så efter det så rev jag ur motorn och satt i en 2013 cfi800 motor istället, monterade frontkylare och svetsade ihop kylarna bak.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Tyvärr är det slut med trippeln i denna maskin, jag och sambon var ute och körde och sen gick hennes polaris sönder så den behövde bärgning. Lös snö, tungdragen maskin efter och låg fart gjorde att trippeln blev så otroligt varm så huven nästan smälte och motorn blev totalt stum. Har inte änns kollat hur illa det är men troligen har den skurit på alla tre :)
Så efter det så rev jag ur motorn och satt i en 2013 cfi800 motor istället, monterade frontkylare och svetsade ihop kylarna bak.
Oh nej du måsate fixa trippeln igen.
Fläktkylningen är anpassad för två cylindrar så sista cylindern lär ha skuret dvs pto sidans cylle.
Jag har för mig du växlat om fläkten med andra remskivor men om inte så byt dem so den snurrar svinfort. De finns garanterat effektivare utformade fläktar också för den där fläkten kommer ju från hedeshös tid.
 
Reactions: Mooseater

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Oh nej du måsate fixa trippeln igen.
Fläktkylningen är anpassad för två cylindrar så sista cylindern lär ha skuret dvs pto sidans cylle.
Jag har för mig du växlat om fläkten med andra remskivor men om inte så byt dem so den snurrar svinfort. De finns garanterat effektivare utformade fläktar också för den där fläkten kommer ju från hedeshös tid.
Vi får se hur trippel ska få nytt liv, får väll plocka ner den vid något tillfälle framöver och se om den går att rädda :) Men isåfall så hamnar den i ett annat chassie. Eller så säljer jag iväg den.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tänkte uppdatera hur det gått med denna maskin.
800an sitter fortfarande i och går tokbra.
Har bytt matta till en challenger 121" och med 51mm kammar.
Passade på att korta chassiet när jag svetsade ihop kylaren baktill, så nu är det en 121" shorty :)
Renoverat framdämparna och bakdämparen.

Blev stor skillnad på hur den går på rulle med 51mm mattan, nu är det inga som helst problem att ställa den rakt upp i 70km/h.

Det som är helt otroligt är hur bra den går i lössnö och sluttningar, är nog just nu den roligaste maskin jag äger inkl shreddern.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Har du visat bild på shorty 121an, om inte så ta en bild och vi vill ha film på när du drar upp den i 70 knyck, inte för att jag inte tror dig :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har du visat bild på shorty 121an, om inte så ta en bild och vi vill ha film på när du drar upp den i 70 knyck, inte för att jag inte tror dig :)
En bild kan jag bjuda på iallafall. En rejäl bakbåge har monterats också, stänklappen försvann samma dag som bilden togs..
Egentligen vet jag inte exakt vilken fart den går att dra upp på rullen då jag inte har någon hastighetssensor inkopplad då ecu är från en maskin med beltdrive och denna har kedjehus. Men det går att köra riktigt fort :)