Polaris eller Ski-doo?

Gas_masen

Aktiv medlem
24 okt 2007
50
0
1
Dalarna
Hej!
En kille på 19år här, som funderar över mitt skoterköp, en ny Polaris Dragon 700 -07 a eller en
Ski-doo mxz 800 -08......Vad finns det för Fördelar å Nackdelar?

Vilken skoter ska jag välja?

Mxz,an bör väl dra lite mer soppa me tanke på förgasarmotorn va?:confused:

Tyck gärna till om mitt skoterköp!!!

Detta ämne kanske hamnar lite fel, men det är iallafall i ett neutralt forum:eek:
Mvh Oscar
 

XCR670

Välkänd medlem
28 okt 2007
134
0
6
Vindeln
Powertek 800 går ju guddomligt bra!!!

Jag skulle iaf tagid REV'n utan å tveka :p ... men smaken e ju som baken !
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Polarisen skulle jag då välja!
Den är robust och troligen kommer den hålla bättre! (Med risk för att bli överöst med motsägare!);)

Känner flera som har haft renegade 800 som har skurit! Dock är det de ju inte några 2008 or, men ändå!
Känner dock ingen som har Polaris 700 som har rasat, men jag kanske har för liten kompiskrets! Men OM JAG får tycka....köp 4-takt.:)
 

Gas_masen

Aktiv medlem
24 okt 2007
50
0
1
Dalarna
Hehe!! två svar, två olika.......Kanon me synpunkter!!!:) fattar ju att båda är bra skotrar, men är ändå osäker, vill ju att det ska bli rätt liksom.
Det som talar för polarisen är ju priset, -07an som jag har på g är ju nästan 30 lök billigare:D

Tror ni det är stor skillnad på bränsleförbrukningen?

Märker jag som rätt ovan skoterförare av viktskillnaden (ca 30kg) mycket?

Mycke frågor!:eek: Men man lär ju försöka ta reda på lite.....

Mvh Oscar
 
R

Robin

30kg känns ju. Men jag hade valt polarisen bara för att av vakta 1 år med mxzan, just för att jag är lite skeptisk till all vikt dom fått bort från den.
Ja menar revarna har ju tendenser att spricka på div ställen, vad ska inte xpn göra då? Dålig bortförklaring jag vet, då de e 2 helt olika chassin.

Men som sagt jag hade då väntat med xpn 1år för att få lite mer utvärderingar kring den, vad som är bra eller anus med den, om det blir en flip eller flopp.

Vist kan man köpa en xp även om det skulle dyka upp massa barndomsfel men hur kul är det att ha en ny maskin som måste stå hos verkstaden halva sesongen?

Det är säkerligen en bra skoter ändå men man vet ju aldrig...

Men just dragon 700 är ju också en bra skoter, fin fjädring, motor osv.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Jag säger som Robin avakta ett år med skidoon så man ser vilka barnsjukdomar som dyker upp.

Polarisen däremot är en jävligt fin maskin och med nya insprutnings systemet tror jag nog det inte så står skillnad i förbrukningen.
Tror även polarisen blev årets maskin.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Enligt ski-doo själv så ska det nya xp chassiet vara 37% mer hållbart, sen är väl båda maskinerna säkerligen bra men jag själv skulle välja xp för den är så sjukt snygg :D
 
R

Robin

Enligt ski-doo själv så ska det nya xp chassiet vara 37% mer hållbart, sen är väl båda maskinerna säkerligen bra men jag själv skulle välja xp för den är så sjukt snygg :D
Jaa fast hur mycket sanning det ligger i det är väl ungefär som glädjesiffrorna till effektmätning tillverkarna även brukar lämna ut.

Jag tvivlar inte alls på att det är en bra skoter men jag är bara skeptisk till hur man så drastiskt kunnat få bort så mycket vikt så fort.

Vist dom säger att dom utvecklat chassit ända sen revmodellen presenterades menmen...

Efter sesongens slut kan man nog bättre utvärdera skotern i sin helhet hur den upplevs, fördelar och svaga punker osv.

Tycker den är lite fulsnygg men ändå dras ögonen mot den;)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jaa fast hur mycket sanning det ligger i det är väl ungefär som glädjesiffrorna till effektmätning tillverkarna även brukar lämna ut.

Jag tvivlar inte alls på att det är en bra skoter men jag är bara skeptisk till hur man så drastiskt kunnat få bort så mycket vikt så fort.

Vist dom säger att dom utvecklat chassit ända sen revmodellen presenterades menmen...

Efter sesongens slut kan man nog bättre utvärdera skotern i sin helhet hur den upplevs, fördelar och svaga punker osv.

Tycker den är lite fulsnygg men ändå dras ögonen mot den;)
Ja det är så sant så, men jag hoppas den är hållbarare än tidigare för då är det en riktig killer :)
 
R

Robin

Ja det är så sant så, men jag hoppas den är hållbarare än tidigare för då är det en riktig killer :)
Ja om är det så väl som dem har utlovat kring den så är de en fin maskin.

Mer säger jag inte förens jag bevisats motsatsen.

Tex, fotstegen på den är ju enormt mjuka, vilket borde leda till utnöntning av materialer som tillslut kanske spricker och kanske kringliggande nitar som börjar glappa osv.
 

Gas_masen

Aktiv medlem
24 okt 2007
50
0
1
Dalarna
Inte för att jag e kunnig men.......nya mxz väger ju 193kg, nya dragonen 700an alltså väger ju 218kg. -07an som jag tittar på är väl inte lättare iallafall......eller? Förstår inte riktigt när ni skriver att viktskillnaden är 18kg.
Kul att det finns sådana som ni som hjälper till å lotsa mig in i skotervärlden på riktigt:)

Men det lutar nog åt polarisen 07an är ju ca 30papp billigare än årets mxz så......men jag e osäker, handlar om mycke pengar

Mvh Oscar
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
37
kiruna
jag hade nog tagit polarisen då den är beprövad och verkar hålla bra.!

tar man ski-doon får man räkna med lite småfel nu från början och sen även lägga dit dom där förstärkningarna som redan finns.
för fotsteg och tunneln då.

men 30k billigare är polarisen ett självklart val
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Skiljer inte mycket i bränsleförbrukning, skulle bli förvånad om 800'an drar mer soppa än 700'an.. Rotax har fått till DPM systemet jäkligt fint, soppasnål som klåån. Men för 30 lök kan det vara värt att slippa polargris :) Skämt åsido, tycker du ska låta plånboken styra valet så har du råd med soppa och lite godis..
 

Gas_masen

Aktiv medlem
24 okt 2007
50
0
1
Dalarna
Ok ok!! Bra "förgasarlösning" på en ski-doo alltså!

Så underbart att ha er här på forumet, Skoterfolket verkar va ett kanon folk det!!!:D Så perfekt att kunna få svar på sina funderingar.

Men när det gäller äldre 800:eek:r då, typ -06 -07 är de lika bränslesnåla å funkar utan bekymmer.....av vad jag har läst när jag tittat runt på forumet har jag förstått att det varit lite problem me kolvar å "utploppande" packboxar osv. eller gäller det äldre maskiner?

Hare gött!! idag har vi iallafall 2cm snö i Dalarna!!!!:) Mvh Oscar
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har bara en liten mot fråga?
Ska du verkligen sattsa på så "stor" maskin om du är en ovan förare?

Annars är väl Polarisen ett självklart val?
Men är den helt org. eller är...
matta bytt?
SLP kittad?
V-kitt?
Nerdrevad?
Eller något annat gjort på den?

Annars har du ju Lynx RE:n som fått grymt bra kritik..

//Rasmus
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Helt klart Polarisen, vem vet vilka "barnskujdomar" skidoon har.
Låt dom som har köpt eller bokat en ny skidoo ta reda på det istället.