Polaris Axys SKS 800 - Kortare dämpare

TheDog

Medlem
5 feb 2012
9
3
3
Jag har en 800 SKS med Wilhelmsson-framvagn, men jag upplever den något tunghanterad i vissa lägen (t.ex i brant nedför och över till skrå). Jag ser att vissa sätter något längre centerdämpare samt förlänger balataremmen.

Jag vet inte om det blir riktigt bra med originalskenor samt att jag kan köpa billiga 850-dämpare så undrar jag om någon provat detta?
Komprimerad så blir ju dämparen 5 mm kortare (borde inte vara något problem) och fullt utsträckt är den 17 mm kortare (vilket borde ge ett lägre skidtryck).
 

TheDog

Medlem
5 feb 2012
9
3
3
Jag svarar mig själv, för jag lyckades tänka lite snett (vet inte hur dock). Om jag monterar allt som vanligt så kommer styrstaget att stoppa i chassiet om jag sätter dit en dämpare från en 2019 (för längder se tabell nedan). Ett möjligt alternativ, som jag inte kontrollerat om det är möjligt, är att montera styrstaget på undersidan på styrspindeln och därigenom få några millimeter extra.

Det jag egentligen konstaterar är att jag behöver korta slaglängden på min standarddämpare för att testa utan att böja något annat mot chassiet.

2018 Axys Pro RMK
Maxlängden: 42,24 cm
Minlängden: 27,58 cm
(Slaglängd: 14,66 cm)

2019 Axys Pro RMK
Maxlängden: 40,51 cm
Minlängden: 26,04 cm
(Slaglängd: 14,48 cm)
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Vill du bara ha lägre skidtryck så kan du annars montera spindlar från pro ride, Som är kortare.

Men vad jag förstått så ska det funka med org dämpare på Wilhelmssons?
 
Reactions: TheDog

TheDog

Medlem
5 feb 2012
9
3
3
Bra idé (hmm borde tänkt på det själv). Skillnaden här blir väl att stagen kommer något längre ner, men det är ju exakt det jag vill åstadkomma.

Är geometri mellan alla fästpunkter desamma och hur mycket kortare blir den?
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Vill minnas att det bara är avståndet mellan skidbulten och nedre a-armen som är skillnaden. Hittar tyvärr inte bilden med jämförelse och mått..