Polaris 600 XCR

R

Rickard Aronsson

Är inne på att köpa en Polaris 600 XCR 97
totalrenoverad motor (brända kolvar).
Ny matta, crosstyre, lackat bukskydd, låg vit ruta. Ca 300 mil. Nyrenoverada motorn knappt 50 mil.
hela kalaset 30000;-
är det ett vettigt pris? jag vet inte så mycket hur de ligger till.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Lät som ett rätt bra pris.
Dock är väl det där ganska stora tunga bestar (Agressive-chassiet)?
Eller vänta nu...det kanske var SP'n som hade Aggressive?
*Upplys mig*
 
D

DVD

jepp det är agressive chassiet, väger bly och är inte så mycket att titta på
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
jag skulle verkligen rekomendera att du köper nån annan skoter, aggresive chassiet är ett riktigt botten napp...
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Precis, inte mycket att hänga i granen det chassiet.
Skulle hellre köpa en fräsch Ultra -96 för dom pengarna.
 

Juntti

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Boden Sverige
hmm.. skulle då inte köpa en polaris trippel som är producerad före 99'.. de tidigare drar soppa som en törstig gnu!, sedan så väger ju agressor chassit så ##### mkt att skotern är som en ubåt utan för leden.. skulle hellre köpa en xc ,zrmxz eller nå liknade.. men vill du avra het över sjön så är det klart en mach z som gäller... annars så är formula 3 med ck3 chassit grym som fan!

ha det...
 

Ricke

Medlem
1 jan 2000
44
0
1
Okay, tack för tipsen men förstår inte riktigt... kollade på skoterbanken och där står det att det är en grym skoter, i både prestanda och utförande. Men också förstås att den drar mycke soppa. Och det är jag medveten om. Själv tycker jag den är riktigt riktigt snygg. Men ska tänka på det ni säger. Och kanske tänka om. Tack ska ni ha.




 
G

Gästen

Faqktum är att den är väldigt tung att köra. Om du tycker den är snygg är det juh ett plus... Tänk till innan ett köp. Polarismaskiner med det chassiet är inte speciellt eftertraktade och många är lågt satta i pris. Men men... Hur kan du vara säker på att den bara gått 300 mil. Den kan ha gjort det men en -97a har vanligtvis gått en bra bit över både 500 och 600 mil.
 

Ricke

Medlem
1 jan 2000
44
0
1
Jag känner killen bra som säljer och litar på vad han säger. Mätaren stod på 400 mil (rättelse) .
Men motorn har gått mindre än 50 mil, efter renovering. Variator bytt, och kolvar. Allt är gjort på en skoterbutik här i borlänge (Haralds båtar). En ny 38 mm matta satt på också. Men jag kanske borde titta runt lite mer ändå.
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
Hej!

Jag vet inte riktigt om ni är ute och Cyklar men jag har haft en XCR600 -96 och en -97, jag tycker att dom var ganska snarlika att köra. En rolig lekmaskin med bra egenskaper och bra prestanda. -96:an var lite lättare att hantera. Soppaförbrukningen!! Vad tycker ni är mycket som har kritiserat Polarisen?? -96:an drog på en dags långkörning 70-160 km/h ca 1.6 L/mil, och -97:an drog 1.9.
Om man åker runt och leker så drar ju alla skotrar mer bensin men jag har aldrig fått nån av dom att dra mer än 3 liter milen!! Det är mindre än dom flesta 2 cyl och 3 cyl som finns på dagens marknad. Det är en av dom bästa egenskaperna med polaris tripple.
Jag rekommenderar att köpa en såndan maskin, jag har inte haft några problem med dom.

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
>Vilka mer modeller är det
>som har det chassiet?

Polarisar med Aggressive-chassiet:

-99: XCR 700, XCR 800

-98: XCR 600, Storm, Ultra Touring

-97: Storm, Storm RMK, Storm SE, Ultra SPX, Ultra SPX SE, Ultra Touring, XCR 600, XCR 600 SE

-96: Storm, Storm RMK, Storm SKS, XCR 600 SP

Tror inte jag missat nån, men man vet aldrig.

 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
den där -97:an lär ju ha varit en XC isåfall..
-96 hette dom ju XCR och hade "gamla" chassiet men till -97 så bytte den modellen namn till XC, fast de va inga större skillnader egentligen, och namnet XCR användes istället till den "nya" 600:an med agressive chassiet...

men jag säger de igen, köp nåt annat än en XCR med agressive chassiet...köp tex -97:ans XC 600, med de gamla och bättre chassiet, bra mycke mer allround skoter...du kan ju även kolla på -98:ans XC..då är de nya chassiet, och nya 2-cylindriga motorn, ett riktigt kanonköp!!
 

Calle

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Vad kallas XCR 440 SP -96 chassiet? Och vad är skillnaderna, vad jag har förstått så är agressive chassiet som sitter i 600:an tyngre?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Det "gamla vanliga" Polaris-chassiet brukar man helt enkelt bara kalla Indy eller Gen1 (sen Gen2 kom förståss...).
Aggressive-chassiet är både tyngre rent fysiskt (antal kg), samt många tycker att det mycket tyngre/klumpigare att hantera.
-96 fanns det ju även en XCR600 med gamla, vanliga Indy-chassiet.