Poalris 500 - Vilken mattspänning?

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Sv: Behöver snabbt svar!!

Så löst som möjligt utan att den kuggar
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Sv: Behöver snabbt svar!!

Precis som ovanstående säger.
Palla upp skotern bak, spänn upp mattan. Jag brukar börja slappt, man får ledigt mellan händerna mellan matta och slides när den bara hänger. Mät sedan hur mkt sträckarbultarna sticker ut och se till att det blir ungefär lika, starta sedan skotern och låt mattan snurra några varv (tokgasa inte, inga 10000rpm om mattan skulle smälla av!), mät sedan att avståndet från mattkanten till vändhjulen är lika på båda sidor, är avståndet större på höger sida, så spänn lite på höger alt. slacka på vänster. Börja med lite åt gången så ser du enkelt hur det påverkas.
Sedan ut och provkör, lite djupsnö i uppförslut brukar snabbt tala om ifall det vill kugga över. Är det tyst å fint "som vanligt" så är du klar, smäller å vibrerar det vid belastning så måste det spännas lite till, upprepa ovanstående procedur.
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Sv: Behöver snabbt svar!!

Tack för snabb hjälp!

Perfekt med ett sånt här forum där det finns dom som är hjälpvilliga.:D
 

Snotrik

Välkänd medlem
4 feb 2008
200
0
16
32
Byske
Sv: Behöver snabbt svar!!

Jag har hört att det ska vara lagom när man får plats med ett pekfinger och ett lång finger mellan matta och slides?
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Sv: Behöver snabbt svar!!

Snotrik: Som sagt, så löst som möjligt utan att den kuggar. Hur löst man kan ha den beror ju på hur mycket pulver du har under huven. Har du 10hk så kan du ju iprincip köra utan mattspänning ;)
 

Quadili

Välkänd medlem
28 sept 2008
282
0
16
Bredbyn
Sv: Behöver snabbt svar!!

Som sagt, så löst som möjligt utan att den kuggar. Hur löst man kan ha den beror ju på hur mycket pulver du har under huven. Har du 10hk så kan du ju iprincip köra utan mattspänning ;)
Jag har väl likadan motor som dig, om jag inte är helt ute och cyklar? Rotax 494
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Sv: Behöver snabbt svar!!

Ja du har samma som mig, var lite otydlig svarade åt snotrik