Packpulka/kälke

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ja verkar som bygget kommer att bli av. Dock kanske inte denna modell utan tänkte mest dela med mig av denna info.

http://epubl.ltu.se/1402-1552/2008/017/LTU-DUPP-08017-SE.pdf

Hade tänkt bygga en med justerbar spårvidd , dämpning (fjäder + kompression) samt höjd på draget och demonterbar för transport.

Finns en sådan modell i garaget nu som vi tjuvkikar på. Den saknar dock justerbar höjd på draget.

Fick även denna sida på ICQn.

http://ironbill.se/index.php/cPath/175_98_263

Och nej ingen reklam utan snarare tips på vart man kan kolla priser.

Har räknat ihop materialet som behövs för ett vettigt bygge:

Plastbelag 2 st
Dämpare 2 st

Fyrkant
20*20 800 cm
35*35 80 cm
40*40 70 cm
45*45 200 cm
25mm rör 50 cm
20mm rundstav 67 cm
10mm rundstav (styrstål) 160 cm
20*40 "rör" 150 cm

Sen blir det nån bit plattjärn, bitar från en kedja för att göra dragöglan dvs en halvlänk, och lite annat småtjafs.

Vi får väl se senare hur detta går :)
Är då betydligt mer jobb än man tror... vore ju nice i rostfritt också...
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
"Lite" mer avancerat än mitt bygge några rader längre ner men skulle jag byggt något värre hade det inte blivit klart :p
Bra att ha en grill med sej på skoterturen. Då är det bara att tända på och in med korven så har man färdig mat när man är framme :laugh:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nänä blir inte en sån kälke som i länken. Ville mest dela med mig av den informtionen.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Ang. kälken i D-uppsatsen: Ser inte riktigt vitsen med de understa två rören som går längs med kälken.

Dessutom så inser man rätt så snabbt när man läser uppsatsen lite noggrannare att författaren - redan innan han skrev den - hade en bestämd uppfattning hur kälken skulle utformas.
 

zetterberg

Välkänd medlem
11 dec 2008
142
0
6
sundsvall
vill du veta vad bygget kommer att gå på om du tänker bygga den som du länkat till först.. har byggt en sån själv eller håller på och priserna nu så 700kr för fyrkants rören + 260 för stöt dämparna 650 för skidorna 200 för galvning eller liknande. så om du inte gör skiten i rostfritt blir det mycket under håll. sen kommer du att få det jobbigt att bygga samma fjäderkonstryktion som på ritningen.. kan försäkra dig om att den inte är den bästa at bygga. jag skulle heller satsa på konstruktionen som finns på blocket för 6900 kr "touring kälke" bara ett råd.. man ha dämparna för att slippa stötar så du slipper att kälken hoppar omkring och inte välter,, därför bör du inte slösa pengarna på kompression och liknande. tänk enkelt och billigt, tänk funktionellt och billigt.. jag råder dig... den där ritningen som du hittade är överdriven på grund av att de är ett högskole arbete. men tänk efter själv.. vem behöver 2 jeepdunkar med soppa. jag iför sig kan man behöva de om man ska riktigt riktigt långt men man gör aldrig av med den soppan. den kommer att va otymplig osv. sen om du ska göra den i rostfritt så kan du ju svets MMA men pinnarna är dyra,, du kan svetsa MIG argon gasen + tråden är dyr Tig är likadant... men om du har allt de där och verkligen vill ha den kälken så äre ju inge mer med det,,, men jag råder dig att tänka om... sen skulle jag inte satsa på fyrkantrör .. förmycket tyngd och storlek. skulle satsa på små rör.. kan skicka en bild till dig på min egna och den är riktigt hållbar och har bra dämpning.


det du borde göra är att köpa stora baljor med lock på clas ohlsson . kolla på bilden på touring kälken på blocket annonsen sen försöka bygga kälken runt baljorna och sen bygga på kälken efter ditt behov..


men du och jag kan prova bygga kälken som du länkade och sen kan vi lägga ut projektet och kommentarer för vad vi tycker osv.. ska vi göra de?

Ja verkar som bygget kommer att bli av. Dock kanske inte denna modell utan tänkte mest dela med mig av denna info.

http://epubl.ltu.se/1402-1552/2008/017/LTU-DUPP-08017-SE.pdf

Hade tänkt bygga en med justerbar spårvidd , dämpning (fjäder + kompression) samt höjd på draget och demonterbar för transport.

Finns en sådan modell i garaget nu som vi tjuvkikar på. Den saknar dock justerbar höjd på draget.

Fick även denna sida på ICQn.

http://ironbill.se/index.php/cPath/175_98_263

Och nej ingen reklam utan snarare tips på vart man kan kolla priser.

Har räknat ihop materialet som behövs för ett vettigt bygge:

Plastbelag 2 st
Dämpare 2 st

Fyrkant
20*20 800 cm
35*35 80 cm
40*40 70 cm
45*45 200 cm
25mm rör 50 cm
20mm rundstav 67 cm
10mm rundstav (styrstål) 160 cm
20*40 "rör" 150 cm

Sen blir det nån bit plattjärn, bitar från en kedja för att göra dragöglan dvs en halvlänk, och lite annat småtjafs.

Vi får väl se senare hur detta går :)
Är då betydligt mer jobb än man tror... vore ju nice i rostfritt också...
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Bästa Kälken jag köpt!! Finns i Jokkmokk.
Tips! bra kvalite
www.Gofort.se
Håller fullständigt med.

Har under några års tid hyrt en sån (1850-modellen) och den går som en dröm efter skotern trots ca 300kg last.

Skulle genast köpa en själv om jag hade nytta av den under längre tid än den vecka/år jag nu hyr den.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hehe kul mer lite olika kommentarer. Skall inte bygga kälken jag länkade till utan ville endast dela med mig av informationen. Ska lägga upp bild sen på den jag hade tänkt mig.
Fast den blir lite större. Kommer att klara 2st 108 liters backar samt 4 soppadukar. Men även 3 st plastbackar 2*108 liter + 1*45 liter och 1 st soppa dunk.

Då vi är 4 som byggar kostar stålet till samtliga 3400kr. Dämpare går på 800 kr till samtliga. Skidor är ej inköpta ännu. Blir nog ev att köra någon form av galvning.
Blir spännade att se om dämparna duger till något :)
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
fan då bräcker du ju min i lastförmåga :evil:

är det vanliga universal kälkdämpare ni ska ha?
- dom verkar inte sådär jätterbra, :hmmmm:
kanske vore bättre att testa dämpare från nån lätt bil, typ micra bakdämpare och sen klä med en skoterframvagns fjäder. på biltema finns det dämpare med bra fjädringsväg för ett par hundra har jag för mig.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Skall vara dämpare för kälke, måste ju börja med något iaf. Kommer ju bli as stor den där kälken dock. Får se om skidorna räcker till hehe. I värsta fall får man ta fram rondellen sen...