Påskfirande och covid 19

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Hej, hur många drar iväg till egen stuga till fjälls under påsken? Är lite kluven om man ska åka eller ej, risken för smittspridning anser jag vara låg så länge man handlar allt man behöver på sin hemort och inte stannar efter vägen. Det jag är kluven för är att man eventuellt skulle kunna belasta sjukvården i onödan om olyckan skulle vara framme, sedan finns ju rekommendationen om inga onödiga resor.

Hur tänker alla?
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Gör som Tengil och stannar hemma, tyvärr. Resan upp blir för besvärlig med barn då det inte går att stanna på de vanliga ställena (hotell, restaurang, lekland m.m.)
Sen vill vi inte riskera dra med någon smitta till föräldrar och annan åldrande släkt. Dessutom pallar nog inte den lokala sjukvården just nu med andra sjukdomar och skador som kan inträffa.

Sen känns det bra att kunna förbanna sig med gott samvete över själviska stockholmare som reser ändå.
 
Reactions: monno och JAAG

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Precis! Det har inte bara med smittspridning att göra. Ponera ni åker upp och gör illa er på något annat sätt. Då kommer ni kräva sjukvårdsresurser på "semesterorten" som egentligen skulle behövas till annat. Många fjäll/inlandskommuner har inte ens sjukvårdsresurser för den egna bofasta befolkningen.
 
Reactions: neden och mas

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Kommer åka upp till egen stuga med familjen.
Kör hela vägen utan stopp har jag tänkt, 35 mil, så det funkar med ungarna.

Snacket om sjukvården köper jag, men jag anser bara att det gäller på de ställen där det redan är belastning av corona.
På de ställen som inte har corona så fungerar ju sjukvården som tidigare än så länge, vilket är fallet i området där jag har stuga.
Har också svårt att tro att man ska lyckas bryta ett ben eller så när man sitter i en driva och grillar korv på fjället.

Egoist som jag är tänker jag också på vad som är bäst för min egen familj i läget som är, och det är att isolera sig i en fjällstuga och vara på fjället utan att träffa folk.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag jobbar inom sjukvården på Medicintekniska avdelningen på Östersunds sjukhus och jobbar i högsta grad med Covid-problematiken.

Det som gäller i Region Jämtland Härjedalen just nu är att vi håller på att rusta upp för en eventuell Covid-topp och vi har ställt i ordning två nya intensivvårdsavdelningar, delat upp akuten i en ren och en oren sida, ökat på vissa förutsättningar på ett antal avdelningar för att kunna hantera dessa patienter. Så vi tror att vi kommer att kunna hantera en kommande topp utifrån de beräkningsmodeller som finns. Det är dock på bekostnad av andra funktioner då det är svårt att få tillgång till både personal och utrustning. Vissa avdelningar har fått dra ner verksamheten rejält då både personal och utrustning flyttas till de avdelningar som rustats upp.

Akutvården är väldigt ansträngd då vi har personalbrist (redan innan detta), endast har ett visst antal ambulanser, stora områden att täcka och om en ambulans/helikopter har använts för en Covid-misstänkt måste den saneras därefter. Så som ni förstår så påverkas all vård av detta.

Jag tänker inte säga till folk hur de ska göra men med lite bakgrundsinformation så kanske man lättare kan avgöra själv hur lämpligt det är åka någonstans. Covid-smitta och risk att sprida eller få den är en sak men en olycka kan hända väldigt lätt och där kan det vara svårt att få hjälp i dagsläget och det gäller i alla regioner. Norrlands-regionerna är i grundläget sämre utrustade än de län som har högre befolkningstäthet så det kan vara värt att tänka på. Ta det lugnt ute i trafiken och på fjället.
 
Last edited:

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ja, om man nu ska upp till fjälls under påsken får man nog tänka över sitt risktagande rejält. Alla har ett personligt ansvar. Generellt så ökar ju antalet olyckor i fjällbyarna under högtider då fler människor vistas i områdena.
 

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Kommer åka upp till egen stuga med familjen.
Kör hela vägen utan stopp har jag tänkt, 35 mil, så det funkar med ungarna.

Snacket om sjukvården köper jag, men jag anser bara att det gäller på de ställen där det redan är belastning av corona.
På de ställen som inte har corona så fungerar ju sjukvården som tidigare än så länge, vilket är fallet i området där jag har stuga.
Har också svårt att tro att man ska lyckas bryta ett ben eller så när man sitter i en driva och grillar korv på fjället.

Egoist som jag är tänker jag också på vad som är bäst för min egen familj i läget som är, och det är att isolera sig i en fjällstuga och vara på fjället utan att träffa folk.
Hur vet du att det inte finns eller dyker upp C. under er vistelse på plats och hur vet du att Ni inte bär på smittan med tanke på inkub.tiden etc....

Nää tänk om och var rädd om dig och din familj och framförallt de lokala i glesbygd, de behöver sina resurser framöver.

Ps. Många i min släkt jobbar med allt från ambulans, sjukvård, labbpersonal och de flesta har ingen aning om hur lurig C. är...

Detta skrivet i välmening....
 
Reactions: polaris dragon

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Åker upp, tror lite pimpling och lugn skoteråkning är låg skaderisk. Blir jag eller någon annan sjuk är närmsta sjukhus ändå samma som vanligt, bara lite längre biltur. Risk för smittspridning där lär vara betydligt bättre än hemma vid kusten, då det inte ens finns en affär :)