Oljepump på Xlt sp -93

Fredric851

Rookie sledder
1 jan 2000
12
0
0
Ramsjö Sverige
är det bara att plocka bort oljepumpen på xlt sp -93? eller smörjs ramlagren av nån separat ledning från pumpen? alltså, får den tillräcklig smörjning om man blandar olja i bensinen eller måste man ha så att oljepumpen är ikopplad för att inget ska gå sönder?
tack på förhand!
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hej igen !Du kan göra likadant på den,ja jag har gjort så på snöskotrar förr.
Men täta hålen på insuget,INTE bara vika slangarna.
För det går sönder förr eller senare (spricker)och naturligtvis en täckplåt där pumpen satt.
Varför ska du ta väck pumpen?
Lycka till ;)
Mvh: Bola............
 

Fredric851

Rookie sledder
1 jan 2000
12
0
0
Ramsjö Sverige
därför att oljepumpen inte ska användas så varför ska den sitta där och snurra i onödan? jag litar inte ett dugg på såna saker, minsta lort så kan den göra så motorn skär. /fredric
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är ju ganska lätt att se vart slangarna från oljepumpen tar vägen. Om det bara går slangar till munstycken i insugningsportarna så är det inget problem. Men om det finns en slang som går till något annat ställe på blocket är det bäst att se upp.
Det finns motorer där tillverkaren har haft problem med att få ramlagren att hålla, och löst det genom en extra oljeledning på nästa årsmodell...

Men jag vågar nog påstå att separatsmörjning är gott och väl tillräckligt pålitlig för att man ska våga behålla den även på en gammal skoter.

Se bara till att alla slangar och reglagewiren till pumpen är i bra skick, byt oljefiltret (eller tvätta ur det) om det har samlats mycket skräp i det, gör ren oljetanken då och då.

Man slipper många problem med bottensats i tanken, smetiga avlagringar i förgasare mm om man inte har olja i bränslet!