Obromsad släpvagn, bra eller dåligt?

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Hej,

Vintern närmar sig sakta men säkert och jag har funderat på en ny släpvagn.

Har ju senaste åren blivit populärt med obromsade släpvagnar, EU-vagnar eller vad de kallas, man får ju inte lasta så mycket men ska ju bara ha plats för en skoter så det är inga problem.

Min största fundering är huruvida det är säkert att använda en obromsad vagn som skoterkärra, kör långa sträckor varje vintern med skotern på släp så vill höra om det är någon som har erfarenhet av att köra obromsade släp på vintern med lass, inte bara fram och tillbaka till tippen utan längre sträckor.

Är mest fundersam över om de är mer villiga att sladda, har själv bara kört med bromsade vagnar.

Mvh
Magnus
 

BKJ

Aktiv medlem
22 feb 2013
88
0
6
Mora
Jag har kört obromsat i typ 5 år och det funkar bra. Åker en del oplogade och isiga skogsvägar men det har aldrig varit några problem, aldrig att vagnen har krängt iväg eller så. Det mest positiva med en obromsad vagn är att du slipper problemet med bromsar som låser sig osv. Lastar du en skoter så klarar lätt bilen att bromsa för båda. Det är iaf min erfarenhet.
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Personligen skulle jag inte vilja köra med obromsad.. Bara att räkna på den extra vikten som kommer skjutandes på i 80 km/h om du måste stå på hejdarn lite hårt. Bara för att man har klarat sig hittills betyder ju inte att det kommer en dag då det inte håller heller.... Men det är min åsikt. Alla tycker olika och gör som de vill:)

Att så många (inte just denna tråd bara) dra upp problem med bromsar på bromsade släp förstår jag inte riktigt.. Lägg 30 min per år på dem så har du inga bekymmer. Kan man ställa in dem på rätt sätt så är det inga som helst problem att ha bromsat släp, men de flesta gör ingenting och tror det skall fungera år efter år trots allt de utsätts för.
Det är hur enkelt som helst att justera och smörja upp allt en gång per år och det tar max 30-40 min.. det kan man offra ;-) Har själv ett bromsat släp och skulle aldrig köra annat :)
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Köpte en ny obromsad släp för 2år sedan. Kör med den året runt, cross lastad på sommaren och skotern på vintern.
Har kört sträckor på ca 40mil enkel väg med skotern på och det har gått bara fint.
Varför jag köpte en obromsad var främst priset, köper hellre en ny obromsad än en 10-15år gammal bromsad släpvagn.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Då jag bodde i Finland så hade jag ett obromsat släp. Blev många och långa resor upp till finska fjällen med en skoter på och jag har inga problem. Och dessa obromsade släp har varit i användning betydligt längre i Finland än här i Sverige och dom flesta av mina skoterkompisar där körde också med obromsade släp utan problem.

Sen kan man ju aldrig lova något...men det kan man ju inte med ett bromsat släp heller ;)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Tycker de funkar kanon me obromsat, kör ett obromsat 3,9x1,9 meters släp med kåpa med två skotrar å inga problem, dock skall tilläggas att jag har en tyngre och stor bil att dra med så de känns knappt att man har släp på !
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Fördelen är ju att man slipper strulet vid besiktningen, är ju oftast nå fel på bromsarna varje gång.. problemet ligger oftast i att vagnen används för lite sommarhalvåret..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Lätt vagn kanske? ;-)
Det räcker nog inte tyvärr...
2 skotrar med bränsle är minst ca 450-500kg.
Kåpa i den storleken väger ca 100kg.
Då får vagnen själv bara väga 150-200kg.
En bromsad 4P i samma storlek väger ca 350kg.
En obromsad vagn måste väga mer än hälften av det...


Till topic.
Själv så föredrar jag bromsad vagn på vintern. Att ha 750 obromsade kilon som skjuter på när man bromsar på halt väglag känns absolut efter en normal bil.
Efter en stor pickup känns det så klart mindre.
Vet hur det känns när bromsarna inte funkat som dom ska på vagnen, det känns olustigt när det skjuter på varje gång man försöker bromsa..
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
de e klart att de är några kilo i överkant men har svårt att se att polisen har viktmattorna med sig på dom vägar jag åker till åkställen, där har jag nog oddsen på min sida, ta i trä. :)
Jag resonerade så här: Eftersom jag visste att utökad B skulle komma inom ett par år så ville jag inte kosta på BE och eftersom jag inte får dra mer än 750kg på bilen med B tar jag hellre böter på 2000kr för överlast än olovlig körning=av med körkortet !
Jag har en 4p inline=310kg bromsad, så utan bromsdelarna 303kg.
Kåpan=92kg
Skotrarna 420-485kg beroende på bränslevolym.
Så ja avrundat mellan 65-130kg överlast.
;)
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Kör själv med ett Fogelsta vagn obromsad. Ligger som ett strykjärn bakom bilen. 120-130 km/h är då inga problem. Så går den i samma spårvidd också som är hur bra som helst.

Vad säger reglerna, kan man bygga en ram ovanpå vagnen så man kan få upp 2 skotrar?
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Tänk på att dragbilen inte får vara för lätt annars är max hastighet 40 km/h med obromsat släp.

"En regel som många inte känner till är reglerna kring hur fort man får köra med en EU vagn. En EU vagn, dvs ett obromsat släp med max 750 kg totalvikt tillåter att man kör 80km/h under en förutsättning och med ett undantag.
Denna gäller om vagnens totalvikt är mindre än halva bilens tjänstevikt. Om den är mer än halva bilens tjänstevikt och vagnen är lastad är istället hastighetsbegränsningen med vagnen 40 km/h.Vad innebär då detta. Du har köpt ett sk EU släp med max totalvikt 750 kg. Om du har en bil vars tjänstevikt är mer än 1500 kg (2 X 750 kg) så är det ok.
Om du har en bil som har en tjänstevikt som är lägre än 1500 kg måste du vara uppmärksam på detta.
T.ex. en Volvo V50 2.0D från 2006 har en tjänstevikt om 1472 kg. Maximal totalvikt på EU släpet för att få köra 80 km/h blir då således 736 kg.

Om du drar en 750 kg vagn med en Ford Mondeo 2.5 Sedan med en tjänstevikt om 1493 kg i 80 km/h så kör du således 40 km/h för fort och riskerar att förlora ditt körkort.
Undantaget
Det är alltid undantaget som bekräftar regeln, så här kommer undantaget.
Du får nämligen köra 80 km/h med en vagn vars totalvikt överstiger halva bilens tjänstevikt OM vagnens tjänstevikt är lägre än halva bilens tjänstevikt och vagnen är olastad."
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Av alla här som säger att det är inga problem med obromsat släp, förstår er så länge man susar rakt fram och inget händer. Hur många har varit med om att behöva tvärnita pga vilt eller andra trafiksituationer. Den bromsade vagnen är mycket säkare att ha bakom sig. Ser även en annan fördel som ingen har nämt här, skönt att kunna ställa av släpet med skotrar på utan att det rullar iväg...
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Bromsade vagnar är ju bara jobbiga på vintern. Fast frusna bromsar, omöjlig att backa uppför med. Nää kör med vett så är obromsade mycket bättre!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bromsade vagnar är ju bara jobbiga på vintern. Fast frusna bromsar, omöjlig att backa uppför med. Nää kör med vett så är obromsade mycket bättre!
Tyvärr är jag inte synsk och kan därför inte börja bromsa innan älgen behagar att kliva ut i vägen, så jag kör bromsad vagn. :blink1:
Man kan köra med hur mycket vett som helst, men det kommer i alla fall dyka upp situationer man inte kan förutse...

Låser bromsarna upp sig när man backar är dom feljusterade/kärvar.

Håller med om att det kan frysa.
Har varit med om det ett par gånger.
Kan man så ska man låta bli att dra åt bromsen när man parkerar, då är risken obefintlig att det fryser fast.

De gånger det frusit för mig är när man åkt i rejäl snörök, ställt ifrån sig vagnen med åtdragen broms. Bromstrummorna är ofta lite varma efter man kört, snön som kan yra in smälter, för att sedan frysa, så att beläggen fryser fast inuti bromstrumman.

En liten anekdot...
Tog bil och släp ca 2mil upp till fjället, nysnö på vägen och rätt mycket snörök efter bilen.
Vänder runt ekipaget och backar emot en snöhög med släpet för att smidigt kunna köra av skotern.
Åker hela dagen.
När jag kommit tillbaka och lastat på och ska åka iväg så är båda hjulen låsta på vagnen. Hade ju gjort misstaget inte åka fram en aning när jag backat emot snödrivan, så bromsarna har ju varit ansatta hela dagen.
Åker ett par hundra meter, tänkte att det måste släppa, det gör det inte...
Vad göra...
Har inget rejält att slå på fälgarna med...
Står på vägen i en liten fäbodvall.
Det slutade med att jag fick gå och stjäla en vedpinne från någons vedbod.
Tälja en massa stickor med en kniv.
Krypa in under släpet, göra en fin liten hög med stickor inuti själva fälgen, nedanför bromstrumman.
Tända på och försöka hålla elden levande en stund så den värmde upp bromstrumman så pass att beläggen släppte.
Det funkade och jag kom lite försenad hem... :bigsmile:
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Jojo men kliver en älg upp på vägen så hjälper ju inte heller en bromsad vagn. Gå ju inte tänka så. Ja du bara jobbigt med bromsad vagn :)