nya motorn?

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Läste om den nya motorn här på förstasidan, vad tror ni? Låter ju inte så tokigt i mina öron iaf. Skulle vara roligt att få uppgifter om hur mkt den förbrukar/mil och hur mkt det där "bränslet" kommer kosta. Rappsolja, lr vad det nu var, kan väl inte vara så dyrt? :p Sen om den där motorn släpps så kan då alla miljövänner inte hacka på skotern iaf! jag tycker det låter otroligt gött! Skotern får leva längre! :D
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
jaaa just ja, haha bra att ni sa det. hade helt glömt bort att det är första april :S
 
R

Robin

Dessamma!

1.Skulle aldrig kunna ens tänka mig att alla 4 skotermärken jobbar tillsammans
på en sån sak.

2.AEUSA = http://www.aeusa.asn.au/

3.37 000 Rpm, väldigt lång livad motor det skulle vara :rolleyes:

4. Turbinmotor ;)

//Robin
 
D

Daweasel

37000 rpm skulle vara ett rätt lågt varvtal på en gasturbin av den storleken, jag jobbar med just såna! Det finns faktiskt lämpliga grejer som skulle passa i en skoter. Det finns inget som låter bättre än en gasturbin!

En nackdel är att gassvaret är väldigt segt, gasen går alltid via en datoriserad rampkurva, utan denna skulle man elda upp gtn om man gasade för hårt och släcka den om man drog av för hastigt...
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Det finns faktiskt lämpliga grejer som skulle passa i en skoter. Det finns inget som låter bättre än en gasturbin!
Finns (fanns?) väl en V-Max med gasturbin från en helikopter nånstans uppe i Kirunatrakten (sant!). Toppfarten var väl aldrig riktigt testad eftersom skotern accade hela tiden så länge man vågade hålla stumt.

Problemen var flera vill jag minnas, bla....

# Mattorna disintegrerade över 300km/h :-O

# Över 200km/h började de helvetesheta avgaserna från utblåset frampå huven böjas tillbaka över föraren......barbecue ;-)

Finns säkert folk på forumet som har detaljer om detta! Annars är diesel eller RME i en gasturbin inget utopiskt. Flygbränsle är väl en form av förfinad diesel/fotogen!?

Ha´de / Matti
 
R

Robin

Finns (fanns?) väl en V-Max med gasturbin från en helikopter nånstans uppe i Kirunatrakten (sant!). Toppfarten var väl aldrig riktigt testad eftersom skotern accade hela tiden så länge man vågade hålla stumt.

Problemen var flera vill jag minnas, bla....

# Mattorna disintegrerade över 300km/h :-O

# Över 200km/h började de helvetesheta avgaserna från utblåset frampå huven böjas tillbaka över föraren......barbecue ;-)

Finns säkert folk på forumet som har detaljer om detta! Annars är diesel eller RME i en gasturbin inget utopiskt. Flygbränsle är väl en form av förfinad diesel/fotogen!?

Ha´de / Matti
Japp, har aldrig dock sett denna varelse live då den kördes, men ska se om jag kan hitta någon bild på den.

Det har tom ryktats ett ganska bra tag om ett ytligare försök, hur det blir med det vet jag inte.

//Robin
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Har läst om den i antingen Trailer eller nån mc/biltidning, det är tjommen som har Yamahacenter i Kiruna som har den, kör med en turbin från Volvo (?) och den gick och lät som ett skållat troll!
 
D

Daweasel

Gasturbin=jetmotor! Jag jobbar med industriella gasturbiner där man har satt dit en kraftturbin på utblåset för att driva en kompressor, generator eller något annat man vill ska snurra. På samma sätt fungerar ju sk turbopropmotorer på flygplan, även helikoptrar.

Vad beträffar RME, rapsmetylester, så är det bara att tanka och köra, inga bekymmer alls.

Gasturbiner går på diesel, utom dom sk aeroderivaten som behöver finare soppa, fotogen. Olika former av brännbar gas går också som skinnet!