Nikasil vs stålfoder 2t turbo.

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Köpte mig en skuren m8 turbo i vintras som jag håller på att renovera. Kanske dags att göra en projekttråd istället för att göra en massa olika inlägg 🤣.

Nu när cylindrarna måste renoveras så funderar jag på om det kanske är lika bra att stoppa i stålfoder eftersom den ska gå med turbo?
Eller är nikasil fortfarande att föredra ?
För och nackdelar?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag tänker att stålfoder är mindre känslig om man lyckas förstöra kolvarna pga dålig map. På så vis kan jag horna cylindrarna och i med nya kolvar.
Nackdelen är väl att nikasil leder värmen bättre!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.582
789
113
Kramfors
Fördel stål är som du säger du kan komma undan med honing men nackdelen är om du kör sönder cylindern lite för mycket då måste den borras om och då kan de blir svårt hitta överdim kolvar. Mer fördel stål är att cylindrarna tål mer hk innan de blir ovala eller spricker men då pratar vi 250hk +. Kolla med Wiseco och wössner om de har överdimkolvar. .Ang kolvar så välj gjutna om du bara ska ha 200-220hk för de är mindre benägen att skära de tål mer misshandel i form av för lite soppa och höga laddtryck med spikning som följd. Och köp i första hand org kolvar eller pirat Pro-x de i gula kartonger. Pro-x är klart bästa piratkolven men SPI skryts de mycket om i USA där man kör turbo och vanlig trimning. Över 220hk skulle jag välja smidda kolvar för då riskerar de spricka.
Fördel nikasil är som vanligt bättre värmeavledning samt att man kör tightare kolvspel som i sin tur ger mer pulver. Och kör man sönder cylindern skickar man in för ny nikasiling till samma mått och då kan du köra gjutna kolvar igen (om du nu inte ska ha 220+ hk.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Fördel stål är som du säger du kan komma undan med honing men nackdelen är om du kör sönder cylindern lite för mycket då måste den borras om och då kan de blir svårt hitta överdim kolvar. Mer fördel stål är att cylindrarna tål mer hk innan de blir ovala eller spricker men då pratar vi 250hk +. Kolla med Wiseco och wössner om de har överdimkolvar. .Ang kolvar så välj gjutna om du bara ska ha 200-220hk för de är mindre benägen att skära de tål mer misshandel i form av för lite soppa och höga laddtryck med spikning som följd. Och köp i första hand org kolvar eller pirat Pro-x de i gula kartonger. Pro-x är klart bästa piratkolven men SPI skryts de mycket om i USA där man kör turbo och vanlig trimning. Över 220hk skulle jag välja smidda kolvar för då riskerar de spricka.
Fördel nikasil är som vanligt bättre värmeavledning samt att man kör tightare kolvspel som i sin tur ger mer pulver. Och kör man sönder cylindern skickar man in för ny nikasiling till samma mått och då kan du köra gjutna kolvar igen (om du nu inte ska ha 220+ hk.
Jag har faktiskt beställt pro x kolvar och kommer hålla mig runt vad turbon klarar (gt2860rs) vilket borde vara 200+. Större turbo kanske blir i ett senare skede.
Jag kommer som sagt köra denna motor själv i bromsbänk och det är den första motor jag mappar vilket kommer bli ett projekt i sig själv. Så kan tänka mig att det kan uppstå en hel del problem på vägen med trasiga kolvar och cylindrar 🤣. Så kanske är smart att välja foder som går att horna och stoppa i nya kolvar. Kanske blir billigare det än att nikasila cylindrarna flera gånger!
Ska titta upp hur mycket det skiljer i pris och sedan ta ett beslut
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.065
865
113
Stora Blåsjön
Jag skulle valt nikasil, då det bara finns kolvar för 85mm borr att få tag på. Tar man bara de varningsignaler som motorn försöker ge på allvar och inte bara gasarvidare så blir det inga ras.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej tack. Ska kolla lite priser innan beslut! men är ganska skönt att köra original cylinder för enkelhetens skull.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Ska man köra original mått på nikasilet eller kan det vara fördel att ändra?
Lutar åt att köra nikasil för priset är betydligt lägre och jag har ingen turbo som klarar mer effekt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.582
789
113
Kramfors
Om de är som asker säger att de bara finns 85mm kolvar så kör tveklöst nikasil för om du sabbar ett stålfoder måste de bytas ut och jag vet inte ens om de går byta ut?
Kanobra du valt Pro-x ! Är de Pro-x i gul kartong för de finns väldigt liknade namn prox med sämre kolvar!
Tänk på att ta till ringgapet sätt det till 0,60mm på båda ringarna!
Och starta en byggtråd för de finns inga roliga byggen längre och du kommer få bra tips ang mappning om du startar en tråd.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Nu är det bestämt och det blir nikasil. Jag hoppas att det är äkta kolvar från pro-x. Var samma nummer på de så får vänta och se när de dyker upp.
En projekttråd kommer startas inom snar framtid
 
Reactions: suregom