Motorn täck i fett

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Hej!
Idag när jag rev bort förgasare för att kunna komma åt oljepumpen för att ställe ner denna ser jag att hela j-la motorn är täck i någon smörja.
Tänkte att "Jaha nu har pumpen börjat läcka".

Tog och kände på smörjan och det visade sig att det var fett.
SUCK... och det enda som finns i närheten som är fettat runt motorn är vevlager..
Så jag tror att fettet från PTO lagret har sprutat ut från "Nippeln" som ligger precis bredvid primärvariatorn, som pekar in mot motorn.
Denna har ingen hatt på sig.

Någon som vet eller har varit med om att fettet har sprutat ut i motorrummet?

Jag är mäkta leds nu... Motorn har fått runt 60 mil sedan totalrenovering, och förra säsongen när jag slängde ner spisen i ett totalrenoverat chassi hade den gått runt 20-30 mil utan några som helst problem.
Och nu detta...

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
På en verkstad som jag va till sa dom att man ska ha ihop blocket o fylla på fett, dvs måst de ju va nån nippel som man fyller på via. Kan de va den "nippeln" som de prutat ut fett ifrån? Isf e de väl bara att fylla på igen.

Nu vet jag inte om de e såhär dr går till, de e bara nått jag har hört. Vad är de för skoter?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Släng upp en bild på den nippelmdu tänker på. Kan inte vara lagret till drivaxeln som är slut och trycker ut fett?

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
På en verkstad som jag va till sa dom att man ska ha ihop blocket o fylla på fett, dvs måst de ju va nån nippel som man fyller på via. Kan de va den "nippeln" som de prutat ut fett ifrån? Isf e de väl bara att fylla på igen.

Nu vet jag inte om de e såhär dr går till, de e bara nått jag har hört. Vad är de för skoter?
Det finns en "nippel" (mer ett rör) som går in till lagret som jag tror det kommer ifrån.
Man kan fylla på via nippeln men det är inte att rekommendera då man inte vet hur mycket fett Det finns därinne och heller inte hur lagret mår.
Det är en 05as Renegade 800.
Släng upp en bild på den nippelmdu tänker på. Kan inte vara lagret till drivaxeln som är slut och trycker ut fett?
Ska dra upp en bild jag kommer hem.
Alla lager är nya, och det är väldigt mycket fett också. Så jag tror inte det.
Låter det dock vara osagt innan man vet till 100%.
Ska fixa bilder på allt idag Så får ni se.
Blir att dra ut spisen i alla fall för att kontrollera.
Better safe than sorry, plus att det är lättare att kontrollera med motorn ute.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Det är detta röret jag menar.
Visst Går det in till lagret?

Sådär fint är det med fettet som ligger överallt.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Ja det är nippeln som går ner till lagret. Gjorde samma miss när jag renoverade min.. såg det iof efter 2 dar men ändå.. bara att plugga igen med en "hatt"....

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Ja det är nippeln som går ner till lagret. Gjorde samma miss när jag renoverade min.. såg det iof efter 2 dar men ändå.. bara att plugga igen med en "hatt"....
Som jag misstänkte då, tackar.
Konstiga är att det inte har sprutat ut innan renoveringen förra året. Då var motorn redan renoverad.
Kan ha ramlat bort under tiden motorn var ute eller så har den ploppat av.
Nå väl, det är historia :)
Imorgon åker spisen upp på bänken och blir isärskruvad för att se hur lagret ser ut.

Kommer jag ihåg rätt att det är isoflex man använder till lagren?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
890
113
Kramfors
Ja tyvärr bara riva och i med isoflex som är svindyrt. Det finns ett annat fett som är i stort sett gratis som funkar lika bra. AeroShell Grease 22 De körs i flygplans lager bla och helikopter drivlina mm,,, klarar extrem köld och höga varvatal. Enligt många experter på forum världen över så är det minst lika bra och motsvarar isoflex bäst. Jag har dock inte testat det än men det låter bra.
Har man tid på sig köper man rotax isoflex från ebay lite billgare.
Annars köp Aeroshell för 164kr för en stor tub som räcker till många motorer http://www.aeropartner.se/shop/aeroshell-grease-22-827p.html

Den där jäkla nippel har jag plastat igen på alla motorer jag repat för de går inte fylla på.

Last edited:

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Ja tyvärr bara riva och i med isoflex som är svindyrt. Det finns ett annat fett som är i stort sett gratis som funkar lika bra. AeroShell Grease 22 De körs i flygplans lager bla och helikopter drivlina mm,,, klarar extrem köld och höga varvatal. Enligt många experter på forum världen över så är det minst lika bra och motsvarar isoflex bäst. Jag har dock inte testat det än men det låter bra.
Har man tid på sig köper man rotax isoflex från ebay lite billgare.
Annars köp Aeroshell för 164kr för en stor tub som räcker till många motorer http://www.aeropartner.se/shop/aeroshell-grease-22-827p.html

Den där jäkla nippel har jag plastat igen på alla motorer jag repat för de går inte fylla på.
Härligt att du viker in med lite expertutlåtanden boost!
Ja det är inte så mycket att göra, förhoppningsvis har lagret klarat sig.
AeroShell lät helt klart intressant, frågan är ju om man vågar testa. Får fundera på det!

Ja den där jävlar nippeln... Den ska då tätas på båda sidorna!
Har ett 2-komponents metalllim hemma, tror du att det går ett täppa med sånt?
Hårt blir det i alla fall!

Tack för lite input, det uppskattas!

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Antar du har lika som på min att du kan ta lös brickan samt packboxen vid pto lagret utan att riva motorn för att fylla på.
om du inte vill riva motorn dvs

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Antar du har lika som på min att du kan ta lös brickan samt packboxen vid pto lagret utan att riva motorn för att fylla på.
om du inte vill riva motorn dvs
Hmm, jo jag har lika.
Så det är ju ett alternativ.
Helst slipper man ju riva motorn om Det går och blir bra.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
890
113
Kramfors
Jag limma med kemisk metall epoxy och det lossnar aldrig för man trycker även in epoxy i röret.

Airoshell 22 fettet är i stort sett exakt lika isoflex om man läser datan på det.
De viktigaste med fettet i en motorvevlager är att det är gjort för kullager/rullager & klarar minst -40c och att det klarar 8000varv samt minst 100c värme och det gör Airoshell 22 med råge.

De är många i USA som kör det och har kört många mil utan problem jag har inte läst något negativt om det.

Ta lös packboxen går med lite trix men hur mycket ska man fylla på är frågan. Om du väljer den vers så tryck in väldigt lite typ bara 20gr för det ska inte vara mer än 50gr totalt däri.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Jag limma med kemisk metall epoxy och det lossnar aldrig för man trycker även in epoxy i röret.

Airoshell 22 fettet är i stort sett exakt lika isoflex om man läser datan på det.
De viktigaste med fettet i en motorvevlager är att det är gjort för kullager/rullager & klarar minst -40c och att det klarar 8000varv samt minst 100c värme och det gör Airoshell 22 med råge.

De är många i USA som kör det och har kört många mil utan problem jag har inte läst något negativt om det.

Ta lös packboxen går med lite trix men hur mycket ska man fylla på är frågan. Om du väljer den vers så tryck in väldigt lite typ bara 20gr för det ska inte vara mer än 50gr totalt däri.
Kanske limmar ihop röret då.
Var förbi ÅF idag och kollade pris på Isoflex fettet. 850 kr för 50 gr... helt sjukt!

Det du säger om att bara ta bort packboxen Boost. Vad gör det för egentlig skillnad om man delar blocket?
Ser man inte lika mycket av lagret ändå?
För på baksidan kommer man ändå inte åt ju.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Skillnaden är att det minimala spåret på packboxen utvändigt skalas bort om man gör det utifrån. På maskiner med plåtlocket som håller fast packboxen är det nog ingen fara. På äldre maskiner utan lock så är det ju den kanten som håller fast packboxen mellan blockhalvor.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Skillnaden är att det minimala spåret på packboxen utvändigt skalas bort om man gör det utifrån. På maskiner med plåtlocket som håller fast packboxen är det nog ingen fara. På äldre maskiner utan lock så är det ju den kanten som håller fast packboxen mellan blockhalvor.
Aha det är ju faktiskt sant.
Men troligtvis ingen fara... kan det inte bli läckage där emellan då "spåret" saknas?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
890
113
Kramfors
Aha det är ju faktiskt sant.
Men troligtvis ingen fara... kan det inte bli läckage där emellan då "spåret" saknas?
Du kan trycka in en packbox även med spåret kvar på packboxen. Motorer med plåthållare har också spår i packboxen fast ett mindre spår har jag för mig.

De går som sagt trycka in fett utifrån men man ser inte hur mycket fett som är kvar innanför lagret så risken är att man sopar in för mycket eller för lite fett. De är farligare med för mycket fett för då kan kulorna stanna av trög friktion och skära.
Fettet kan inte fördelas mellan yttre o inre lager när man fyller utifrån men om det är ett problem vet jag inte för de lär väl flyta emellan när den blir varm.

Tryck bara in hälften gram fett vs vad det ska vara i lagret om du väljer fylla utifrån.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Du kan trycka in en packbox även med spåret kvar på packboxen. Motorer med plåthållare har också spår i packboxen fast ett mindre spår har jag för mig.

De går som sagt trycka in fett utifrån men man ser inte hur mycket fett som är kvar innanför lagret så risken är att man sopar in för mycket eller för lite fett. De är farligare med för mycket fett för då kan kulorna stanna av trög friktion och skära.
Fettet kan inte fördelas mellan yttre o inre lager när man fyller utifrån men om det är ett problem vet jag inte för de lär väl flyta emellan när den blir varm.

Tryck bara in hälften gram fett vs vad det ska vara i lagret om du väljer fylla utifrån.
Ah okej. Alltså säkrare att riva motorn.
Tror jag gör det också för att vara på den säkra sidan.
Om inte lagret har tagit stryk då förstås då måste den ju rivas oavsett.