MOTORKUDDARNA

mosquito

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
sundsvall sverige
HUR mycket slits motorkuddarna egentligen? Har fått för mej att jag skall byta på min wildcat då det är en nyare motor i den och jag inte vet om det är dom som suttit i sen den var ny,eller om dom bytte vid motorbytet? eftersom det är en twin 700 så är det ju en del kraft som frigörs och rycker och sliter fram och åter! Finns det förstärkta? i såfall är det ett bättre alternativ? Jag har nått skumt fel som yttrar sej med remslitage på ett ställe på remmen,det blir som en "midja" och det yttersta lagret på remmen slits bort vid "midjan" slitaget är ungefär 5-7cm!!! Vad kan detta bero på?Reservremmen som låg i skotern såg också ut på samma vis! Kan det vara så enkelt som att det är nån skada på någon av variatorerna? eller att remmarna är för veka? Eller T.o.M att dom inte blivit inkörda på rätt sätt? NÅN som känner igen sej vad gäller symptomen? ÄR TACKSAM FÖR ALLA SVAR!!!M.V.H:TOMAS

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Att det blir en "midja" på remmen är i alla fall lätt att förklara. Den uppstår om remmen slirar men sekundärvariator, matta etc står stilla, då får man mycket snabbt ett nerslitet ställe på remmen. Vanlig orsak är att mattan har frusit fast av någon anledning och man försöker köra iväg. Risken att sådant ska hända är större om tillslagsvarvtalet ligger för lågt (t ex om fjädern i primärvariatorn är utmattad eller avbruten).