Moderna skotrar

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Moderna skotrar som min Adventure är fina att köra och åka på men mecka med dom :stupid: Konstruktörerna vad går dom på :hmmmm2: . Att göra en så enkel sak som att ställa ner nålarna eller byta rem är nästan på frestande.


Ska man gör det i busken en kall dag är risken stor att en hög med plastbitar är det som blir kvar. På FST iq'n som jag körde i våras går det inte ens att byta stift på :stupid: sjukt.
 
Last edited:

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
lämna in på "märkesverkstad" tycker jag beskriver det ganska bra,för titta på en nyare/modernare bil tex,du gör inte mycket mer än fyller på spolarvätska idag.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Tanken är ju att man ska köra med dom inte mecka...dom tillverkas ju för att köra med i första hand.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Ja fast om du byter höjd över havet och snabbt vill byta munstycken i knasaren, vilket jag måste på min stenålders motor då svär man. En rejäl huv att lyfta på är överlägsen dessa titthåls kåpor.
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Moderna skotrar som min Adventure är fina att köra och åka på men mecka med dom :stupid: Konstruktörerna vad går dom på :hmmmm2: . Att göra en så enkel sak som att ställa ner nålarna eller byta rem är nästan på frestande.


Ska man gör det i busken en kall dag är risken stor att en hög med plastbitar är det som blir kvar. På FST iq'n som jag körde i våras går det inte ens att byta stift :stupid: sjukt.
Är ju som med nya bilar. Dom görs så att "den vanliga svensson" inte ska kunna göra nått själv. Allt görs ju så att man ska lämna in de på verkstad.

Gämför bara te.x Audi 80 av äldre årsmod å A2:an (den går endast att fylla på spolarvätska i) Jaja sen finns de säkert massa tipps hur man kan få upp huven å så osv osv.... Men prinsipen e den samma.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
:mad: Moget och klart givande svar !! :mad:
Så du tror att dom tillverkas svårmekade för att tillverkaren vill *****s?...jag är ganska övertygad om att dom har andra preferenser än så när dom konstruerar en snöskoter idag. Köreegenskaperna prioriteras före lättmekandet.
 

Rillan

Välkänd medlem
13 mar 2007
178
0
6
Skellefteå
Som saggt dom byggs inte for att meka med precis dom prioriterar andra saker! pluss att om dom är svårmekade lämmnas dom in på verkstad och på så sätt får dom in mer pångar på reparationer mm.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Som saggt dom byggs inte for att meka med precis dom prioriterar andra saker! pluss att om dom är svårmekade lämmnas dom in på verkstad och på så sätt får dom in mer pångar på reparationer mm.
Visst...men jag är ganska säker på att det inte är snöskotertillverkaren som äger verkstäderna så där får inte tillverkaren in pengar, bara på reservdelar men dom skulle man ju köpt i alla fall. Men som med nästan allt annat så ska det ju vara så billigt som möjligt att tillverka en produkt och så vill ju även kunderna ha en snöskoter som ser modern ut, den ska vara lätt osv. Så tyvärr kommer mekaregenskaperna ganska långt ner på önskelistan även hos kunder, meka med en ny skoter är ju inget man tänker på direkt