mjuka dämpare på xp'n tips?

nickejakobsson

Välkänd medlem
18 aug 2010
211
0
16
skellefteå
Org Stötdämparna på min xp 800r 08 är extremt mjuka och behöver schimsas om och renoveras, förra ägaren vägde typ 40 kg och har ställt dom efter hans vikt, dock är de ju ställbara å har skruvat på hårdaste. snackade med en kille på motormecano och han sa att de nästan var bättre att byta ut fjädrarna ist för schimsa för att man inte kan schimsa så mkt om fjädrarna är för mjuka. Ev att både schimsning å nya fjädrar skulle bli bättre.

Någon som har egna erfarenheter med att schimsat xp'ns orginaldämpare så att dom blivit riktigt hårda ? är less på att de näst intill ska bottna när man ställer sig på den....

nej, jag kommer inte köpa öhlinare för 20 tusen även om jag hemskt gärna hade velat, men det kommer de inte bli.

går de att med schimsning och renovering att få de riktigt hårda ( ej extremt, men väger 94 och ska ej slå igenom när man hoppar) ? eller måste jag byta fjädrar också ?

mvh nicke

doo_man

Medlem
28 okt 2011
14
0
1
Om du förspänner fjädrarna max så räcker det oftast om förarvikten inte överstiger 90kg.
Men om skotern gått mer än 200 mil, renovera dämparna , alla fyra och ev. schimsa om dom

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Börja med att renovera dom om det inte redan är gjort nyligen...
Dom är inte som dom ska om den sjunker ihop så mycket som du beskriver...

Ludde_ly

Medlem
1 feb 2011
42
0
1
söderhamn
Har lite av samma problem på min med. Någon som har en aning vad det kan kosta att renovera och schimsa (eller hur de stavas) dämparna?

Nora

Medlem
26 sept 2011
48
0
1
Norberg
Schimsningen har väl inte så mycket alls att göra med om du bara ställer dig på skotern och den säckar ihop, då är det ju fjädern som troligen är utbytt till en mjukare.

Fjäderns uppgift är ju att hålla upp skotern medans schimsningen ser ju till att bromsa förflyttningen av olja mer eller mindre inuti dämparen beroende på hur man schimsar. Man ändrar alltså egenskaperna på kompression och retur med schimsen. Ni får rätta mig om jag har fel.

Sen är det ju alltid bra att få i ny o fräsch olja i dämparna då och då men i ditt fall tror jag främst att en hårdare fjäder skulle göra susen.