Mitt första skoterköp

Bagge143

Ny medlem
11 feb 2020
4
0
1
23
Sverige
Tjabba!

Ska köpa min första skoter, har en budget på runt 20-25000, vill kunna leka och köra runt i lössnön och härja! Har kört lite skoter på fritiden samt inom försvarsmakten så är inte alls ett proffs som behöver den absolut värsta maskinen. Har kollat på en Lynx Rave RS 2010 som ser riktigt fin ut men har förstått att den är dålig utanför leden. Vad anser ni om denna skoter? Friåkning? Driftsäker?

Alla förslag uppskattas starkt!
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Om jag inte är helt ute och cyklar så är Lynx Rave RS den modell som man kör skotercross med. Förutom att den lär ha levt ett väldigt tufft liv så är väl motorn hårdare trimmad också=väsentligt sämre hållbarhet än "vanliga" Lynx Rave som inte är RS. Annars så har den väl bra förstärkningar, tuff fjädring osv. Men var medveten om att det antagligen kan krävas mycket skruvande i den.

Det är en kort maskin, så den är ju inte superbra i lössnö. På öppna, plana ytor där du kan ha lite fart så är det nog inga problem, men direkt det börjar vara lite skog och sånt i vägen eller uppför så blir det kämpigare. Beror på vilka behov du har att ta dig fram i lössnö på ett vettigt sätt. Kortare skotrar är ju roligare att härja och hoppa och sånt med rent allmänt annars. Men jag skulle rekommendera en mer "normal" kort maskin då, typ ski-doo mxz, lynx rave/enduro, arctic cat zr/firecat, polaris edge/iq. Satsa då också gärna på en 600-motor om du hittar, de är oftast mycket mer hållbara än 800-motorerna om vi talar lite äldre skotrar. På de lite äldre maskinerna så låg oftast Polaris i topp vad gäller hästkrafter ur deras 600-motorer (Liberty 600-motorn).

Om du vill kunna härja mer i lössnö så skulle jag rekommendera en halvlång maskin. Typ Ski-doo Renegade, Lynx Xtrim, Polaris SKS/switchback, Arctic Cat Crossfire/XF. Dessa har oftast hyfsad fjädring, de rena lössnömaskinerna (typ summit, rmk, mountain cat) är oftast ingen höjdare att härja med, åtminstone inte i 20-25000 kr klassen. Rätt dålig och klen fjädring. Även bland halvlånga maskiner är 600-motor att föredra om du hittar. I andra hand 700, försök undvika 800. De halvlånga maskinerna är väl oftast inte lika lekfulla och roliga att härja med som korta maskiner, men är ju bättre i lössnö istället.
 
Reactions: Vituraz

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/crossfire/88408232

Kika på liknande om du vill köra lite lössnö också. Finns crossfire 800 men dom ligger ute för runt 28k, men mest troligt prutbart. =) A-C 800 behöver du inte vara allt för rädd för.


RS600 lär mest troligt ha förgasare också. Gillar man skruva och trixa och köra hårt är det nog en kanon maskin. Men om du inte tänkt köra inte ramp och köra allmänt hårt så förenklar det livet att köpa något civilare. =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Som redan nämnts köp inte en cross typ rs för de är i första hand stenhårda i fjädringen så du slår ihjäl dig på vanlig led i lugnt tempo och de kan va känsliga i bestyckning av förgasarna. Men vill du ha en liknade maskin som tål stryk så köp en Lynx rave re600 den har vanliga motorn typ 124hk men de går stenbra jag har en 07as re600 ho som har förgasare och den är extremt rapp och har hutlös fjädring 39cm fjädringsväg i baken och typ 25cm i framvagn. En re är så nära en cross man kan komma de går tillockmed köra lite crossbana med dem. Håll dig över 2007 för då kom pps boggin som ska va så bra.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Låt bli tävlingsmaskinerna oavsett märke.

En halvlång eller hellång 600 är ett bra ställe att börja leta efter en bra nybörjarmaskin.
 

Bagge143

Ny medlem
11 feb 2020
4
0
1
23
Sverige
Tack för snabba svar! Då tror jag att jag hoppar RS. Hittat några trevliga renegade nu, fördelar/nackdelar? Samt hur långt kan en skoter ha gått för att man ska börja tveka? :)
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ska du köpa en renegade så skulle jag råda dig till att välja 600. Hade en renegade 800 XP med powertec motorn, packboxarna på veven behöver fyllas på med fett efter x antal mil. Min vev skar ordentligt redan vid 400 mil. Annars är XP chassiet bra och modernt tycker jag och renegade har en vettig längd vilket gör den allsidig och halvbra på det mesta.

Kolla annars på Polaris shift med 600 motorn, finns en del förlängda maskiner ute också som kan vara vettiga. Kanske kan man få en sån för runt 25.

Crossfire 800 kan också vara ett alternativ.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Angående miltal, så allt över 500-600 mil på en äldre 800-motor (eventuellt undantaget Arctic Cat) utan att man bytt något i motorn i förebyggande syfta så börjar det nog vara lite risk för att något kan gå sönder. På en 600-motor så är det oftast inga större problem med uppåt 800-1000 mil, men därutöver så börjar det vara mycket för en 600 också. Chassiemässigt så går det nog inte att säga något speciellt miltal, det beror så väldigt mycket på hur skotern körts. Bara kolla så att den verkar fjädra som den ska, inget som är böjt eller löst etc. Tror annars Renegade som du kollat på är ett bra val om du vill ha en rätt mångsidig maskin som går att ha kul med både i lössnö och på spår och hoppa lite smått och sånt. Men med 600-motor då och så ny årsmodell som du känner att du har råd med.

ZX-chassiet (1999-2004 ca.) har riktigt gammaldags körställning med dagens mått mätt så försök undvik det, REV-chassiet (2003-2008 ca.) är mycket bättre och kan vara ett alternativ men allra helst om du har råd så är XP-chassiet från 2008 till ca. 2013 ett ännu bättre val. Från ca. 2013 och fram till 2017 ungefär så var det XS- eller XM-chassie som gällde och från 2018 och framåt så har de flesta G4-chassiet (Summit redan från 2017). Ju nyare desto bättre förstås, men det stora hoppet är från ZX-chassiet till REV-chassiet och där är ZX-chassiet nästan okörbart i dagens läge när man testat nyare och bättre.
 

Bagge143

Ny medlem
11 feb 2020
4
0
1
23
Sverige
Vad tror ni om detta? En ski doo renegade 800 2009. Vågar man lita på att motorn är renoverad, säljaren vet inte när men gissar på max 100 mil sedan, då ska även kolvbyte vara gjort.
Annars riktigt potent maskin för mig!


Startar och går bra
Skotern är genomgången i fjol och inte körd många mil sen dess. Motor var renoverad då jag köpte den, enligt uppgift från tidigare ägare.
1150 mil
Nytt batteri och insugsgummi mm
Elstart
Back
Fin matta
Smalare framvagn 37"eller 38" från en freeride kommer inte riktigt ihåg.
Original 42" följer med om så önskas
Slp skidor
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
"Enligt uppgift från tidigare ägare" skulle inte jag lita fullt på, särskillt inte en powertec 800.

Säger istället som många redan sagt, leta efter en 600 med ett så modernt chassie som plånboken tillåter.
Det blir bara tråkigt att starta skoterkarriären med en skoter som går sönder mitt i säsongen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Finns de inga dokument på att den är renoverad så måste man utgå från att den är orenoverad. Och en 800 rotax med så många mil är totalt livsfarlig att köpa även om den är renoverad de är vevaxeln som är svagheten i dem. Om du vill ha en 800cc så köp Arctic cat då kan du slappna av de håller bra oavsett årgång och milantalen är inte lika kritisk heller när de gäller motorn ivf.
Kolla in alla Arctic cat f7 modeller de är svinbilliga du kan få en fin för 15k och de går svinbra typ som en 800 och de håller stenbra. Jo just alla Polaris 700cc går bra också och håller bra även äldre 700a typ under hela 2000 talet är polaris 700 bra.
 
Last edited:
Reactions: jymy83

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Som sagt, köp inte en 800 powertec om du inte vill börja med att riva hela motorn för att kolla veven. Det finns en anledning till att dom kan tyckas billiga och prisvärda... Men skulle hålla mig till hyfsat moderna maskiner, dvs iq chassiet, rev eller XP, arctics f7 chassie (vet ej vad det egentligen heter, firecatchassie??). Arctics 6-800 motorer är fina, samma med polaris 600 och skidos 600 sdi eller etec