Mer lågvarvssvar i Polaris 850

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kompisaren som har en 850 klagade på dålig svar från låga varv vs den äldre 800 ho motorn. De kan man tycka är underligt då de gått upp 40cc.De finns massor av ändringar man kan göra för bättre botten men jag valde de enklaste med minst jobb och de ska inte påverka mappningen för han har inte Powercommander. Jag tänte först plasta igen bakre överströmmare och rikta dem mer uppåt men Polaris har redan gjort det som på äldre motorn både på första överströmmare närmast utblås och de bakre. De har nog försök fixa slöheten i botten antar jag. Om han haft PC hade jag kunnat rikta de bakre mer uppåt och höjt de max 0,5mm men då kan man ev behöva ändra mappen. Då blev det ingenplastning av urslipningen som kastar soppan framåt längst bak i bakre översytrömmare för de ger bättre bottendrag och gassvar. 800an har bara ytterst lite "hooking som usa snubbar säger den kastar färskgaserna bet mer bakåt cylinder och de är ju rappa som en huggorm. Bilden visar oslipad Jb weld men de jämnas bara till, jämför även inkastvinkarna på spolbilderna jag visar, 800an kastar de bet mer bakåt trots att jag plastat igen hooken på 850 motorn. Spolbilden i min avancerade flödesbänk vart 7 reser bättre , mer bakåt och enormt fin dimmavs äldre 800an. Innan plastning som jag dumt nog inte tog bild på så blev de en störande grov stråle från hooken som störde dimbildningen från resten av porten. Men hookar är ju bra för toppeffekt så den kan tappa lika mycket effekt i topp som den får i botten!
Vevhuset portades också på old shol sätt där man mjukar upp alla vass hörn. Reedhusets inkast i vevhus kunde jag höja 3mm + mjuk böj uppåt istället för neråt som alla polarisblock har av någ anl?
Orsaken till slöheten är bla tyngre roterande massa då veven är 8 reser biffigare än 800an och vevhusvolymen är säkert 30% större då man äntligen förstorat överströmsvolymerna. I 900cc utförande blir de nog bra vevhusvolym så den blir nog rappare inte bara pga kubiken.
I övrigt sipade jag bara bort gjutskägg men de va de lilla men boostporten har en dum böld ca 10mm in typ gupp som jag slipade ner så de blir rakt i ryggen.Enda som jag reagerade på såg bräckligt ut va kjolen i bakkant men den tycks hålla sägs det ,men om borrar borrar den här cylindern för sin 900a utan att göra den tjockare så är jag orolig att de får en kjolspräckare.
Körrapport kommer asfasp från ägaren. :)
299282992929930
29927

29926
 
Reactions: fleshball