Max kamhöjd på en Indy 500 -91

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Hej, det är så att mattan gick av förra helgen, eftersom boggien är framflyttad så har det blivit typ för tvär stigning upp till drivhjulet. Skenan har alltså hakat i i mattan

Någon som har något tips att lösa det här utan att flytta tillbak boggien?

undrar även hur höga kammar min indy 500 -91 rymmer

tacksam för svar!
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Najs!, och min är höjd så det borde inte vara några problem i resten av tunneln.. utan det är bara där vid drivhjulet...

Någon som har någon lösning på mitt problem med den branta "infallsvinklingen" mot slidesen? :D
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
jaså.. är det en vinkel uppåt när mattan lämnar skenorna på din med?

funderar på att göra en liten modd längst fram, typ svetsa på som en böj uppåt så det är omöjligt för mattan att haka fast där.. för det var lite surt när ja landa i helgen med en matta som var låst :p

Blev lite flax på motorhuven då hehe
 
Last edited:

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Kollade idag å min matta släpper skenorna en bit innan böjjen slutar, så det ser inte ut att vara några problem med att mattan ska fastna i boggie skenorna, inte på min i alla fall... skulle kunna fixa några foton om intresse finnes.....
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
tack så himla mycket för bilden!!!

För sådär ser det inte ut på min.. jag har alltså en vinkel uppåt så spetsen på toppen på slidesen tar mot mattan !!... ska jag testa sträcka "balata"-remmarna? för du har ju ungefär likadan höjning som jag har :S:S förstår inte det där... kan det hjälpa att sträcka dom remmarna?

För om man inte skulle ha såna remmar skulle väll mattan hugga fast i slidesen direkt? ... annars måste jag typ svetsa en skarpare topp på skenorna.. :S så den inte hakar i... Men tacksam för tips!!


Tack igen för bilden!!
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
som det syns på bilden så är inte mina balataremmar sträckta heller, men vid max utfjädring fram så blir dom sträckta.... hmmm du har inte bara en för lång/fel framstötdämpare?? i utfjädrat läge så bör den vara 255/260 cm lång
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
är det dämparen som borde vara det måtten?...

Det är riktigt konstigt det där... ska iväg å köpa en ny matta i morrn.. får se hur jag ska lösa det... som sagt.. det är en xtra-10 boggie.. tror inte det är originalet.. vad har du?
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Nej en xtra-10 är inte orginal på en 91a indy... jag har en 94a boggie från en indy storm SKS med 8 tums fjädringslängd.... Stötdämparlängden fram på en xtra-10 sta tydligen vara 280mm ofjädrad och 200mm fullt ihopfjädrad enligt duells listor