Lynx yeti (Göra den sportig)

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Hej, hade planer med min morfar att vi skulle köpa en skoter, jag hade tänkt mig någon typ av sportskoter. Så för några minuter sedan står det en Lynx Yeti 550 -09 ute på ett släp utanför min dörr. Det är självklart att jag är jätteglad för skotern, men någon som vet några enkla tips för att få den att bli lite mer som en sportskoter?

Tacksam för svar.
 

Xen0

Välkänd medlem
7 sept 2008
212
0
16
Luleå
Sv: Lynx yeti

Är det bara du som ska köra den så kan du ju börja med att plocka bort den extremt? höga rutan alt köpa en lägre? avtagbar passagerar dyna? lägga på en styrhöjare?
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Sv: Lynx yeti

Är det bara du som ska köra den så kan du ju börja med att plocka bort den extremt? höga rutan alt köpa en lägre? avtagbar passagerar dyna? lägga på en styrhöjare?
Det är mest jag som ska köra den, de kanske tar den till stugan högst 3 dagar per år. Det tänkte jag också på.
Men vad händer med garantin om jag byter rutan tar bort dynor etc?
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Sv: Lynx yeti

Någon som vet vad som händer med garantin om man plockar bort dynan och sätter dit ett mindre glas etc?
 

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
Sv: Lynx yeti

Någon som vet vad som händer med garantin om man plockar bort dynan och sätter dit ett mindre glas etc?

Ingenting, det kan du ju alltid återställa, så länge du inte gör nå större ingrepp.
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Sv: Lynx yeti

Ingenting, det kan du ju alltid återställa, så länge du inte gör nå större ingrepp.
Okej, har inte tänkt göra någon överdriven makeover.
En annan sak jag inte begriper, varför har oftast 550cc:arna så mycket mindre hk än 500cc:arna?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: Lynx yeti

Jo 550cc är oftast fläktkyld och 500cc är oftast vätskekylda och man kan då ta ut mer hk p.g.a bättre kylning.
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Okej. Finns det någon chans att den kan bli i närheten av en "sportskoter" eller är den alldeles för otymplig?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Okej. Finns det någon chans att den kan bli i närheten av en "sportskoter" eller är den alldeles för otymplig?
Oj, det blir nog inte så lätt.

Använd den till det den är bäst på.

Körnig i ospårad terräng. Kolla nya ställen.

Hittar du rejält med lössnö kan det ju gå att burka runt lite där.

Hoppas du har kul.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Okej. Finns det någon chans att den kan bli i närheten av en "sportskoter" eller är den alldeles för otymplig?
Att få den att bli som en sportskoter, är nog tyvärr som att försöka få en Hummer att bli lika sportig och körvänlig som en Ferarri. (Omöjligt, iaf. utan att göra förändringar som påverkarar garantin)
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Yetin är ju grym i snön, skön att åka på och det är en NY maskin.

Skön känsla att kunna dra lös polarnas pärgrävar ;)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Börja med att köra den och känn efter hur den känns innan du börjar fundera över att modifiera den.

Sedan förstår jag inte vitsen med att alla ska byta till låg ruta. Den högre rutan gör ju att man inte fryser ihjäl när det är lite kallare ute och man kör med lite fart. Dessutom kan man ducka bakom rutan om det kommer en låg kvist.
 

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Börja med att köra den och känn efter hur den känns innan du börjar fundera över att modifiera den.

Sedan förstår jag inte vitsen med att alla ska byta till låg ruta. Den högre rutan gör ju att man inte fryser ihjäl när det är lite kallare ute och man kör med lite fart. Dessutom kan man ducka bakom rutan om det kommer en låg kvist.
jo du förstår visst men du måste bara säga så dära!!

och han sa att den skulle bli lite mer sportig å de blir den men en lägre ruta! God Jul