• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Lynx Boondocker 800 E-tec Turbo 146”

Rundvikarn

Välkänd medlem
Jag har testat Aspen-olja i en av BR:arna , fungerar perfekt på den men är inte lika "tunn" i kyla som vissa andra oljor .
På en såpass gammal skoter fungerar egentligen allt i oljeväg men kläderna luktar däremot mindre med Aspen .

Last edited:
Reactions: Swapped

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
211
39
28
Jag hoppas den ryker betydligt mindre iallfall.

Nästa helg följer GoPron med till fjälls. Vad vore en projekttråd utan film på färdigt resultat? Hoppas på mer snö sålänge :cool:

Reactions: trixa och suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.288
158
63
Kramfors
Först o främst är de stenkul att den funkar så bra!! Men jag har missat något ang extra olja i tanken varför kör man så mycket extra olja i bränsletanken samt separatsmörjning inkopplad om jag förstår rätt?
De är inge fel med stora mängder extra olja in i motorn faktum är att de ger mer hk fast bränslets effekt minskar lite.
En formel 1 bil sprutar in 9-10L olja på 10 mil dvs en tävling. De ökar tätheten på motorn och därmed blir den effektivare starkare. De har nu en maxgräns på 9,5l oljedragning på tävling drar de mer blir de diskad.

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
530
21
18
Norderåsen
En formel 1 bil sprutar in 9-10L olja på 10 mil dvs en tävling. De ökar tätheten på motorn och därmed blir den effektivare starkare. De har nu en maxgräns på 9,5l oljedragning på tävling drar de mer blir de diskad.
Nja, reglerna var 1,2 liter per 100 km och ett lopp är 300 km, detta sänktes sedan till 0,9 och är nu 0,6. Dvs på ett lopp får de göra av med 1,8 liter olja.

Reactions: Nitrox

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
211
39
28
Först o främst är de stenkul att den funkar så bra!! Men jag har missat något ang extra olja i tanken varför kör man så mycket extra olja i bränsletanken samt separatsmörjning inkopplad om jag förstår rätt?
De är inge fel med stora mängder extra olja in i motorn faktum är att de ger mer hk fast bränslets effekt minskar lite.
Jag får tacka så mycket!

Det är p.g.a att en direktinsprutad 2-taktare har ju ingen soppa i vevhuset. Vilket ger mig 2 problem då extra spridarna sitter på insuget och skickar soppa genom vevhuset som en gammal hederlig 2 taktare.

Problem nr.1 är att risken att den ny tillsatta soppan genom vevhuset "spolar" med sig lite av oljefilmen som finns i vevhuset då det i vanliga fall bara är luft där och liiiite lite olja med en tunn och fin oljefilm för minimal oljeförbrukning. Genom att ha olja i soppan genom vevhuset kan jag hålla fullt med gott samvete.

Problem nummer 2, spridarna skicka på soppa efter avgasporten stängts av kolven, Vilket gör att jag vill ha extra koll på vart de nya "vevhus" gaserna vänder i pipan, då motorn inte är gjord för att trycka tillbaka soppa effektivt ur pipan. Det var det jag hade en dröm om att kunna påverka till viss del med det justerbara avgashuset.

Fick till det någorlunda, 15-25cm från kolvkant. Får duga.

Effekt är bieffekten ;)

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
211
39
28
Hur ser mappen ut nu som du kör på?
Ingen aning, jag kör på Öra, känsla och logik, lite oldschool kanske men jag ska montera mätarna i veckan och justera feg ”mappen” jag har nu och ta ut de lilla sista.

Någon som kan rekommendera en lyftbåge som är förhöjd baktill? Typ som på Boondocker 850isarna. Hade vart guld 👍

Reactions: trixa

asker

Välkänd medlem
9 jan 2005
12.659
233
63
Stora Blåsjön
Ingen aning, jag kör på Öra, känsla och logik, lite oldschool kanske men jag ska montera mätarna i veckan och justera feg ”mappen” jag har nu och ta ut de lilla sista.

Någon som kan rekommendera en lyftbåge som är förhöjd baktill? Typ som på Boondocker 850isarna. Hade vart guld 👍
Fördelen med en turbo 2-t är att man kan nästan ge en sådan hur mycket soppa som helst på full gas utan att maskinen går direkt dåligt. När jag höll på med min förra turbo så började jag med en fegmapp också. Då fick den så mycket soppa så det kom rejäla elkvastar när man kört fullt länge.
Men börjar man magra ner så får man bättre respons och några hästar till, det som brukar vara svårast som vanligt är väll själva mellanregistret.

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
211
39
28
Tog tag i cockpiten idag:

Bockade till lite alu plåt sedan gängade jag rätt in i styrhöjaren bara. Lätt.

IMG_3241.JPG

Hållaren är en mobilhållare från jula tror jag, 20kr.

IMG_3242.JPG

Även en plåt till mätarna, mycket vackert ;)
IMG_3243.JPG

Fästes på samma vis

IMG_3244.JPG
IMG_3245.JPG

Sedan kollade jag in i motorutrymmet lite kvickt bara för att se att saker stod rätt till.
Och såg att kylarvätskan var nära slut :eek: fram med ficklampan.

Där hade vi det, legat och skavt mot sekundäraxeln.

IMG_3249.JPG

IMG_3247.JPG

De uppstår väldigt mycket problemlösning när alla delar är till Skidoo, och man kör Lynx. Det är inte så lika som man tror men skam den som ger sig. Det här går nog snabbt att byta och dra om.

Trodde jag..

IMG_3254.JPG

Där, där är andra änden av slang j****. Halva skotern riven.

IMG_3251.JPG

Böt slang och drog om bakom det blå röret

IMG_3250.JPG

IMG_3252.JPG

Guu så finnt och fritt de blev :cool:

IMG_3253.JPG

Tackar skotergudarna att jag upptäckte detta i garaget och inte på fjället.

Attachments

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
211
39
28
En snabb provkörning innan fjällturen

Provocerar löjligt mycket.

Skotern går bra! I Lub It

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
211
39
28
Tyvärr filmade jag hela dagen i fjällen på sniskan :confused:

Men maskin går bra. Jag missbedömmer hastigheten hela tiden, då jag kört med öronen som hastighetsmätare förut. Nu ligger man och fiskör och det går dubbelt så fort som man tror.

Då kan det gå såhär.

Reactions: Xrated

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
211
39
28
Någon som testat smalna av orginal 2 skens boggie? Jag funderar på att flytta ihop skenorna på insidan klackarna och kanske få lite alpha känsla.

Jag köper gärna fox floats kring 40-45mm Cc , gärna äldre modellen utan tryck kammare på sidorna.