Ledavgifter!

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Är det ingen fler än jag som tycker att dessa ledavgifter är idiotiska.
Som om det inte vore nog dyrt att köra skoter redan.

Låt säga att man vill köra 3 veckor fördelade på olika ställen i landet.
Vips har man passerat 1000 spänn i ledavgift.

Inför istället en ledskatt på ca 500:- som kan fördelas rättvist mellan klubbarnas olika stora
ledsystem. Det plus medlemsavgiften borde vara nog.
Då har vi möjlighet att nyttja landets alla skoterleder utan att behöva bry oss om nåt ledkort.

Det skall dock inte vara vägverket som inför denna skatt!
 
E

ejwbegysv

Jag tycker det är tråkigt...

Snart är vi som USA.. Pistade leder som är 5 meter breda och tillverkarna skickar hit samma dämparuppsättning som i USA på skotrarna..

Vad är felet med små lokala skoterklubbar som håller efter lederna..

En stor fördel med ICKE pistade vanliga leder är att hastigheten hålls nere...

När vi åkte till funäs förra året så kunde man ligga 100km/h på lederna utan problem.. Bra eller anus?

Gördalen har aldrig haft några problem med ledsystemet tycker jag.. vi har massor med leder och klubben har 4 st sladdar som alla får använda.. Och en Alpine som alltid står tankad och klar om någon vill sladda lederna.. och det vill folk.

Man skapar bara en massa onödiga kostnader.. som vi skoteråkare får betala.

Det som skoterklubbarna bör satsa på är att hålla Länstyrelsen borta från våra fjäll.. så vi får åka som vanligt.

Jag kör gärna brevid spåret på dessa betalleder så kom inte och kräv penagr av mig :)
 
E

ejwbegysv

Det roliga med SOND är att endast 30kr av 500kr går tillbaka till den lokala skoterklubben...
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
så mycket som vi pungar ut i skatt redan så borde göran ha råd o ge oss lite bättre leder, kolla bara på hans lila hus han bygger. Dom pengarna skulle räcka i 10 år minst ...

nej, jag skulle vela se att man har stora leder som går hyfsat rakt och genom landet. Som Europa vägarna är för bilar. och håller hög standard " typ 4m bred, pistad"
dom ska också vara statligt finansierat.

utöver det så kan klubbarna ta hand om lokala och halvstora leder.
 

^suddis^

Välkänd medlem
3 feb 2006
346
0
16
Ojbojn
Lynxdåre skrev:
så mycket som vi pungar ut i skatt redan så borde göran ha råd o ge oss lite bättre leder, kolla bara på hans lila hus han bygger. Dom pengarna skulle räcka i 10 år minst ...

nej, jag skulle vela se att man har stora leder som går hyfsat rakt och genom landet. Som Europa vägarna är för bilar. och håller hög standard " typ 4m bred, pistad"
dom ska också vara statligt finansierat.

utöver det så kan klubbarna ta hand om lokala och halvstora leder.


håller med dig till 100%
 

indy500

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
43
Mora
*För ledavgifter*

Måste säga min mening att Sond projektet. Jag tycker projektet är bra för alla med ledavgifter. Detta är ju första året så man kan ju säga att det är ett inkörningsår. Om inget skulle gjorts så skulle det nog ta slut på skoteråkningen snabbare än man kan ana i Norra dalarna. Med en bra organisation med fullt fungerande ledunderhåll så kan småbyarna i norra dalarna göra en rejäl vinst i form av fler skoterturister, det blir liksom ringar på vattnet! Alla ska ha nånstans att bo, äta och så ska ju skotrarna ha sin lilla andel bensin.

För vilken "turist" vill åka på puckelpistleder? Ingen tror jag...men vi som är inbitna skoteråkare som åker i ur och skur har det väl mindre betydelse...men visst är det fint att åka på en fin led. :)

Om man jämför Funäs med Sond har ju Funäs kommit en bra bit längre men Sond är på god väg till att bli något jättebra. Ledavgiften på 500kr tycker jag är helt OK. Tycker det börjar spåra ur med 150kr/dag. T.ex om man ska åka igenom samhället ska man då behöva betala 150kr.

Då har jag fått sagt mitt...jag verkar vara den enda som är *för* ledavgifter...på sikt iallafall!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Äh, det ska vara lite sport o köra skoter a. Turisterna får väl anpassa sej, vill dom inte åka på puckelpistleder eller såna som är mindre bra kan dom lika gärna sitta hemma och se på tv. Men det är nog inte därför dom har infört det, det är bara för att dom vill hitta nya kryphål hela tiden och kräma ut pengar ur en... Kommer bara bli ett ***** ståhej av alltihopa tror jag!

Försäkringarna är redan åt helvete för höga på vissa skotrar och soppan dyr som satan. Kan dom inte lugna ner sig? :p
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Hur funkar detta med ledavgifter? Kan vem som helst dra en led på ett strategiskt ställe och starta bompeng? Som exempel, om man kommer söderut ifrån, Mora/Orsa, och åker in i Lillhärdal/Lofsdalen/Idre-systemet, var ska man hitta någon att köpa dagkort av mitt på tajgan? Står det någon idiot och filmar en för att sätta dit en sen?
 

4stroke

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Uppsala Sverige
www.mickes.co.uk
Ett förslag

Jag tycker att det är OK att betala en avgift för att åka på fina leder. Men tag tycker inte det är OK att betala som någon sa 150:- per skoterklubb man passerar. Vi var ett gäng som åkte från Hede tur och retur runt Åreskutan på 4 dagar, jag vill bara tänka tanken på hur många områden vi passerade igenom. Inför i stället ett ledkort för hela Sverige som all klubbar får ta del av, summan som klubbarna får kommer att baseras på antal mil led som klubben har. Men sen finns det dom som har skotern för att ta sig från byn till sin lilla stuga på fjället som ligger i samma område, då blir det orättvist för dom i stället. Men då skulle dom få köpa ett led kort bara för det området som det är idag. Men nu kommer det en känslig fråga vad är var och en beredd att betala för ett rikstäckande kort?
 

indy500

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
43
Mora
Lämplig ledavgift

hmm...hur mycket ska man betala för ett rikstäckande kort. En knepig fråga och jag vet inte om det går att lösa så att att alla blir nöjda och glada med ett rättvist resultat!

Men 1000-1200kr för ett säsongskort/rikstäckande, vad tror ni om det? Vart ska man dra gränsen för kortet( vilka klubbar som vill dela på summan). Dalälven kanske?

Jag tror dock att man måste ha kvar det regionala kortet iallafall för annars kommer "åke och hans tant" inte köpa något rikstäckande som är ute och fiskar 10 ggr/säsong!

Detta är iallafall ett intressant ämne för oss som vill att skoterns liv ska bevaras!!!
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Räkna ihop hela sveriges leder sen får du se hur mkt de blir per ledmil sen får klubben pengar på hur många mil led dom har

indy500 skrev:
hmm...hur mycket ska man betala för ett rikstäckande kort. En knepig fråga och jag vet inte om det går att lösa så att att alla blir nöjda och glada med ett rättvist resultat!

Men 1000-1200kr för ett säsongskort/rikstäckande, vad tror ni om det? Vart ska man dra gränsen för kortet( vilka klubbar som vill dela på summan). Dalälven kanske?

Jag tror dock att man måste ha kvar det regionala kortet iallafall för annars kommer "åke och hans tant" inte köpa något rikstäckande som är ute och fiskar 10 ggr/säsong!

Detta är iallafall ett intressant ämne för oss som vill att skoterns liv ska bevaras!!!
 

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Pest eller...?

Ledavgifterna lär vi inte komma undan, I Funäs betalar man 960:- per säsong. Och det enbart för det området. Så det vore bättre med en rikstäckande avgift, Jag ser framför mig ett vändkors när man ska in i ett nytt område, fram med kortet och betala bara....Så om skoterturismen ska gynnas så vore ett rikstäckande system bättre!
 

4stroke

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Uppsala Sverige
www.mickes.co.uk
Längd på leden....

Quethec skrev:
Räkna ihop hela sveriges leder sen får du se hur mkt de blir per ledmil sen får klubben pengar på hur många mil led dom har
Jag tycker man oxå skall ta hänsyn till lederna sköts, om det är en klubb som har mycket led men inte sköter dom skall man kunna dra till baka en del utav bidraget. Men jag vet det kommer att vara skit svårt att bedömma med tanke på diskutionen i ett ämne här på forumet "råd till skoter piloter". Man kan ju sladda och sladda en led medan andra oxå är ute och "sladdar" på samma led men med ett helt annat syfte......
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Klubbarna får väll räkna hur mkt pengar dom gör av på sladding också? ^^

4stroke skrev:
Jag tycker man oxå skall ta hänsyn till lederna sköts, om det är en klubb som har mycket led men inte sköter dom skall man kunna dra till baka en del utav bidraget. Men jag vet det kommer att vara skit svårt att bedömma med tanke på diskutionen i ett ämne här på forumet "råd till skoter piloter". Man kan ju sladda och sladda en led medan andra oxå är ute och "sladdar" på samma led men med ett helt annat syfte......
 

4stroke

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Uppsala Sverige
www.mickes.co.uk
Visst skall dom det, men det kommer att ta tid att få något sådant system i bruk. Funäsdalen är ett EU projekt som skall pågå i 5 år och jag tror att det är inne på sitt andra år nu, är inte helt säker.
 
E

ejwbegysv

Problemet med just SOND är att dom köper in en pistmaskin som ska pista över 120 mil leder... ni kan ju räkna ut själva hur många gånger den hinner sladda 120 mil led på en vinter...

Nästa problem är att t ex Gördalens leder till stor del går på Naturskyddat område (Naturreservat och Nationalpark).. Där får dom inte bryta en gren ens.. Dom kommer alltså inte fram där med pistmaskinen...

Medlemmarna från Gördalen får då alltså betala för en pistmaskin, pistmaskinsförare och underhåll på denna maskin som vi aldrig kommer att se.

När allt var "gratis" så ställde man gärna upp idieelt och sladdade våra leder (flera gånger per dag under högsäsong), vi använder Skoterklubbens fina Alpine 4:a och vi har några sladdar som alla medlemmarna kan låna. Bensinen finansierades av den frivilliga medlemsavgiften och gick till 100% till klubben. Nu ska vi få 30kr/medlem av 500kr + ev. överbliven vinst för jobbet vi utför med våra leder...

Varför dra på sig en massa kostnader och tvinga på folk en dyr avgift? Nu kommer en herrans massa av inkomsterna att gå till staten i skatt (när dom betalar lön till pistmaskinskillen tex).

Jag tycker det är en farlig utveckling detta... Kan inte förstå hur tex ett aktiebolag som i funäs kan tvinga av folk pengar när dom kör i skogen.. Vi har väll allemansrätten i sverige?
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Så vitt jag kan förstå ska det bara vara att köra bredvid leden för att slippa betala. Lite svårt att göra lagligt på fjäll och i reservat förstås. Idiotsystem, lär ju bara bli en massa tjafs.
 
E

ejwbegysv

GeK skrev:
Så vitt jag kan förstå ska det bara vara att köra bredvid leden för att slippa betala. Lite svårt att göra lagligt på fjäll och i reservat förstås. Idiotsystem, lär ju bara bli en massa tjafs.
Jo...

I funäs står det i reglerna att man kan får böter(!???) om man kör brevid leden.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Haha jag tror att de är så att du får indraget ledkort om du kör brevid leden! om de är natur områden eller va de heter. Men jag vet inte man kanske får böter om man inte har köpt ledkort ^^

ejwbegysv skrev:
Jo...

I funäs står det i reglerna att man kan får böter(!???) om man kör brevid leden.