Lämpligt skydd för styrstålen på nya släpvagnen

salis

Aktiv medlem
30 aug 2004
96
0
6
Hej, har beställt en ny släpvagn i år,
Har sett en hel del amerikanska vagnar, som har någon form av skydd mot styrstålen...
Någon som har nån smart idé, eller vet några färdiga produkter?

Jag har kollat på imex-fibrer, men tycker det är för dyrt..

Läste någonstans om att folk skar ur bitar ur flakskydden från en pickup, detta skulle tydligen vara en väldigt slittålig plast, men jag hittar ingen sådan på bildemonteringen eller så...

Mvh//Henrik
 
E

Ej medlem/Inloggad

far till en närmaste ishall och fråga vaktmästaren om dom har några plexibitar, det är mkt bra att använda slitstarkt och halt.
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
fäst 2 träreglar bara med fästlim.. håller och är billigt.

Plexi hade polaren på sin och den höll, men inte så länge och plexi är dyrt (om inte nån ger bort).

Annars durkplåt, men det sliter lite på stålen..
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Men Robalon då? (om de nu stavas så!) Brukar sitta under medarna på kälkar till skoter. Fast har man coromant så skär de ju igenom de mesta.... Annars kanske en tjock gummiduk. Typ från ett transportband eller nått.


Om du e riktigt pricksäker kan du ju skruva fast ett par slides uppåner. Styrstålen borde ju passa bra i dom rännorna! :p
 

Adventure

Aktiv medlem
13 mar 2005
84
0
6
Breda Plastskidor av tjockare mtrl.

Själv så använder jag 2 st plastskidor, som jag hakar på före jag kör upp maskinen. plastskidan sätter jag fast enkel med ett litet spänne.
Fungerar kanonbra !
 

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
Såg att någon nämnde transportband. Det funkar faktiskt kanon, bara gå till någon firma som sysslar med sortering eller krossar exempelvis. Gratis!
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Håller med föregående skrivare! vi har en biltransport med gallergolv och vi funderade länge hur vi skulle lösa problemet med att styrstålen fastnade på golvet så vi lade ut transportband två i bredd och det fungerar kalas åså blir det ju ett ruskigt sug i mattan när man ska backa av sen.
 
E

Ej medlem/Inloggad

själv så har vi bara popnitat fast två plåtar i släpvagnen fungerar kanonbra.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Körde en budget verson av plastbelag på min vagn, vart mer än nöjd vill jag lova!
Ända nackdellen är att dom blir väldigt halkiga när man går runt och spänner i vagnen, så man får passa sig lite..
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Alltså jag säger bara Superglides.

#1 Bra glid
#2 Bra fäste när man går på dom
#3 Bra styrförmåga på dom fastän dom är taggad/räfflade
#4 Bra ventilering under dom så plyfan ej börjar ruttna.

Det negativa är väl priset. 1400:- set. Ett set ska räcka åt en skoter typ.

Jag kommer iaf satsa på det till mitt nya släp!
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag handlade dom här på Jula. Har 350 långt flak, så jag köpte 2 satser. Monterade även på baklämmen.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/slaptillbehor/skenor-326051/

Drog fast dom med 4,2 X 16mm rostfri försänkt träskruv. Silicontätade skruvhål, längsmed och i skarvarna.

Dom funkar bra som skydd och verkar tåliga, nya skidor/styrstål för säsongen och jag ser inga djups skador i plasten trots ett 15-20 tal på och avlastningar. Dock är dom jäkligt hala om man har snö under skorna eller på dom, så försiktighet rådes. - De dyrare Snow Glides ska enligt uppgift inte ha det problemet då dom har piggar/öppningar som halkskydd.
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Jag satte dit ett par remsor av vanlig plywood, som visserligen slits hårt av styrstålen men som enkelt kan bytas till nya eller vändas efter ett par säsonger. Har bara satt ett par skruvar i varje då man inte vill borra/skruva för mycket i släpets original plywood skiva.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag handlade dom här på Jula. Har 350 långt flak, så jag köpte 2 satser. Monterade även på baklämmen.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/slaptillbehor/skenor-326051/

Drog fast dom med 4,2 X 16mm rostfri försänkt träskruv. Silicontätade skruvhål, längsmed och i skarvarna.

Dom funkar bra som skydd och verkar tåliga, nya skidor/styrstål för säsongen och jag ser inga djups skador i plasten trots ett 15-20 tal på och avlastningar. Dock är dom jäkligt hala om man har snö under skorna eller på dom, så försiktighet rådes. - De dyrare Snow Glides ska enligt uppgift inte ha det problemet då dom har piggar/öppningar som halkskydd.
dom där var ju perfekta till bra pris.. trist att de var slut ÖVERALLT!
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
dom där var ju perfekta till bra pris.. trist att de var slut ÖVERALLT!
Jag vet, dom har gått åt som smör i solsken. Så snart dom fått hem en laddning har dom tagit slut på bara några dagar så uppenbarligen blev det en storsäljare över deras förväntan.

Har man tumme med någon som jobbar på ett varuhus kanske han/hon kan öronmärka ett par satser åt dig. - Jag hade inte den möjligheten så det var bara att försöka hänga på låset.