Långtur? nån som kört?

jojje_mattsson

Aktiv medlem
11 mar 2007
55
0
1
jokkmokk
Tjenare. Jag och en polare ska köra treriksröset till mora med start 17feb

nån som kört denna sträcka eller delar av den? är intresserad av boende,mat,bensinstationer på vägen. och annan info!

tack på förhand
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Av nyfikenhet, vad ska ni köra för maskiner? Är ju en saftig sträcka att köra.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Vi åkte från Jäckvik till Treriksröset å tillbaka för 2 år sedan. 146 mil har jag för mig det vart. Bodde i Kiruna på hotell 2 nätter, en natt på hotell i Kilpisjärvi och i STF stugor för resten.
Funkade bra med soppa, hade med reservdunk, men klarade oss utan att använde dem.
Kartor över hela sträckan är ett måste, hade gpser, men svårt att få nån överblick över så stora områden. Bitvis väldigt dåligt skyltat. Grym tur, man skulle nog inte göra om det i första taget;) Vi var på Summit + Boondocker och Freeride 154". Det var tur det med tanke på föret vi hade...kan vara rätt elakt...
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Vilken rutt hade ni tänkt er? Finns ju rätt många valmöjligheter. Håller med ovanstående om att ta med karta för att bättre överblick.
 

bem1

Rookie sledder
30 jan 2011
11
0
0
Kul projekt. Hoppas det blev av?
Kikade på en likande resa som finns på Youtube från slutet 1960-talet gissningvis, de åkte skoter från Abisko till Åre. Inte riktigt lika långt som mellan Treriksröset och Mora.
Här är den gamla videon jag såg, det verkade vara en riktigt fin tur. Filmen heter En annorlunda Kungsled:
https://www.youtube.com/watch?v=p6SSJ3cPkXk

Långtur med en modern skoter idag borde vara lite tryggare än de Ockelbo och Snow-Tric skotrar de körde med i videon ovan.

/Bo