Konstig skoter?

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Jan-04 kl 03:30 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 14-Jan-04 kl 03:29 PM (CET)]Var ute och körde med XCR:en i måndags, blev lite blandad körning. Vi kom till en sjö där vi stannade för att leka lite i pudret som var på sjön. Vid pudersvängar då man lutade ganska mkt så dog bara skotern efter en stund mitt i svängen. Varför gör den det? Får den inte i sig soppa eller klarar den inte den lutningen eller vad? Det var halvtank kvar i tanken. När skotern dog så var den svår att få i gång efter det (i normala fall är den väldigt lättstartad) så jag fick dra ganska många ggr och använde även choken för att få igång den igen. Låter som något soppaproblem men jag vet inte? Förslag?

Efter puderkörningen så var skotern lite kontig också, tomgångsvarvet var på 1000 varv per minut istället för 1500 som det brukar vara plus att jag upplevde skotern som lite slöare på låga varv, iofs var det lite halvlöst och tungkört efter leden då det var drevsnö och sådant. Men på höga varv tyckte jag ändå den gick som den skulle.

En annan konstig sak jag märkte var när vi körde efter isen. Om jag låg i en jämn fart en stund, typ någon minut sådär. Sen gasade jag på för att öka farten men så orkade den inte , det var som om den inte fick i sig soppa då heller. Men det var ju bara på höga varv då. Men typ i skogen så går den ju skitbra när man farten varierar hela tiden. Men efter älven så var den konstig om man ville öka farten från en jämn fart. Vad kan då problemet vara?

Tacksam för svar.
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
Hade liknade problem med min RXL.
Kolla alla bränsleslangar.
Om bränslefiltet är dåligt så byt det också.
En anledning till att tomgången gick ner kan ju vara för att motorn var ganska varm, då brukar dom kunna sjunka lite i varven.

Lycka till!
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
Okej jag ska försöka kolla upp de där sakerna, men kan det verkligen vara problemet tex när man lutar skotern när man kör i lössnö.

Att tomgången gick ner så lågt stämmer nog som du sa, vi körde ju i pudret så det gick nog ganska tungt så då blev den nog rätt så varm.

Fler tänkbara orskaer till varför den stannade när jag körde pudersvängar och varför tappar skotern effekt när man ligger efter älven. Den ville nästan dö när man gasade på.
 

ROACH

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Jan-04 kl 04:53 PM (CET)]det låter som om den inte får soppa men hade du halv tank så har du nog int luta dig för mycket. Är det mycket puder så kan ju avgasröret täppas för och så kan den börja gå knackligt men int stanna.

men vars hittade du det pudret =P?
 

Funkyflow

Välkänd medlem
1 jan 2000
136
0
6
lycksele Sverige
Det kan även vara så att snön täpper igen avgasröret.. du kan kolla det och om det är det som är problemet så behöver du bara såga dom lite på snedden.. det kan göra susen.. hände likadant för en kompis.. efter han sågade så gick den som en pärla
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
Iofs så skulle ju avgasröret kunna täppas igen lite grann för jag lutade ju mest med gashanden neråt. Men jag tycks minnas att den stannade åt båda hållen. Men hur exakt ska man kapa då? Vadå lite snett?

Och varför betedde sig skotern så konstigt efter älven, för litet munstycke eller vad? Men jag tycker att färgen på tändstiftet verkar bra, lite halvljus brun.
 

ROACH

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Jan-04 kl 06:00 PM (CET)]Du skall inte kapa avgasröret. Det är nog int det som är problemet, men om det skulle visa sig vara det kan man nita dit en plåt eller någonting som sitter snätt över utblåset så att snön int kan täppa igen. Du har uppenbarligen nått bränsle problem, det kanske läcker nånstans.
Du har nog int för litet huvudmunstycke om den har gått bra förut så du skall int bestycka om någonting det är onödigt om den börjar gå för fett.
 

MickeP

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Luleå Swe
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Jan-04 kl 05:58 PM (CET)]Kolla så att sekundären inte hänger sig, smörj upp den!
Tänkte då mest på när du ligger på sjösien och gasar på. Om den är för mjukt ställd så försköker den växla upp för fort och skotern vill dö.
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
Jag var ut o burkade igår med min XLT och den gjorde nästan likadant...den började fyrtakta och tillslut gick den bara på två cylindrar ett tag.. Men det är bara för att jag nästan välte en par gånger så den flödade väl över när jag inte lutade tillbaks den nog snabbt...
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Jan-04 kl 10:25 PM (CET)]MickeP: Jo jag förstår men jag tog isär sekundären just innan jag ställde bort skotern i våras och smörjde upp och rengjorde och sådär, men kan väl kolla upp det där igen, för det är ett återkommande problem, har kört fler gånger efter älven och då har den uppfört sig på samma sätt, man ligger på jämn och fin gas och sen trycker man ner gasen, då orkar den inte bara, den liksom dör som om den skulle ha soppabrist eller liknande.

OrrenXLT: Ja så är det för mig också, om man lutar ganska så mkt så vill den dö och gör det också. Om man inte lutar allt för mkt så kan det gå bra, men jag ska höra med kompisarna om det blir så för de också när vi ska ut och köra på Lördag.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 15-Jan-04 kl 09:13 AM (CET)]Lämnar jag min liggandes på sidan så dör den...ibland kan man måsta ha choke trots att den är varm (den tömmer väl flottörhusen så det måste ju fram mer soppa).
Om jag däremot gasar så stannar den inte.

Vad smörjde du med i sekundären? Div. smörjmedel blir lätt hårda o. kletiga i kylan och när de blandas med remdamm, vilket kan hindra variatorerna från att växla.
Hade själv smörjt mina viktpinnar med lite kopparpasta och en morgon hade jag inslagsvarv på över 7000rpm...det var bara ta upp o. putsa bort alla pasta-resterna.

Min XCR var lite känslig för att få tätt runt avgasröret en gång när det var riktigt lätt och fjunig pudersnö...då tappa den all ork på låga varv (på högre varv blåste den bort snön). Gjorde en liten plåt framför utblåset och problemet var borta.
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
Min ville liksom dö mitt i svängen om man lutade ganska mkt. Det stämmer nog att flöttörhusen blir tömda för man får dra ett antal gånger för att pumpa fram ny soppa så att den kan starta. (Det går snabbare med choken)

Smörjningen av sekundären var väl inte allt för seriös, tror jag lade på ett tunt lager med vanligt fett. Vad ska man smörja med då om man skulle ta lös den igen och kolla upp de där? Men tror ni att det är sekundären som har problem med växlingen när den blir konstig efter älven, det kan inte vara ngåot soppaproblem? För när man kör så verkar det så tycker jag, Det låter som böh böH, fast den ville ändå inte stanna, den orkar bara inte öka farten. Fast om man tex stannar helt och sen drar på fullgas och håller så till toppfart (kring 120-130) så orkar den. Fast efter en stunds körning på fullgas så blir den lite konstig igen, typ samma problem som innan.

Okej de där med en liten plåtbit framför lät inte så dumt, kanske man skulle kunna se om man kan få dit en sån då.