"Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Sitter och kollar på blocket och ser att dom säljer nästan nya (typ -07:eek:r) för mellan 7 och 10.000 spänn. (Typ - http://www.blocket.se/lulea/Bad_boy_200cc_25236851.htm?ca=2)

Har funderat på att köpa en men skulle vilja ha lite input om det bara är skit.

Användningsområdet skulle vara ett skjutsa arshlet korta sträckor, typ ner på affären, puttra på med lillgrabben runt kvarteret, hämta vatten när man bor i husvagnet osv. Jag ställer alltså inga krav på framkomlighet i terräng, den ska helt enkelt bara fungera...

Köper man sig bara en massa bekymmer ellr fungerar dom som dom ska?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

Brorsan har en liknande variant

Enda problemet som vi märkt med den är att dom är dåligt ihopskruvade...bokstavligt

Bultarna till kardarn ramlade lös en efter en samma sak med bultarna som håller fast motorn, kan vara värt att plocka lös och dra igen med locktight

Men annars så startar den alltid och puttrar på

Både haft den efter vägen och varit in och bökat i skogen med båt/båtvagn bakom

Allt är ju av smäre kvalite om man jämför med fyrhjuling av de kända märkena men då är ju priset helt annorlunda

Kort sagt lite såstrul får du nog räkna med men för det priset är det nog värt det
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

Kolla in atvforum.se - dessa maskiner har avhandlats i all oändlighet där.

Personligen skulle jag inte köpa en, tycker mig läst alldeles för mycket tok om dem :)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

Ska höra med brorsan vad det kostar


Tror problemet de flesta har med kina varianterna är att man förväntar sig samma kvalite som en maskin som kostar 5-6 ggr mer


Ska man som du skriver bara mysköra lite på sommaren så är det ju dumt att krossa spargrisen för det
 

jasajude

Välkänd medlem
19 okt 2008
228
1
16
pite
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

ja hade en sån där förra vintern. jag hade en skruvarkväll under hela vintern. motorn är ju en direkt kopia av hondas 200cc så den är helt okej. sen runt i kring är de som dom säger, dåligt ihopskruvat, glapp framvagn. men ändå en värd maskin för dom pengarna.

tror försäkringen gick på 1200 per år å då var jag 21 å bor i en litten by. (trygghansa)
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

Precis som dom andra säjer så ska du (precis som jag) när du får den plocka lös alla muttrar bultar osv å byta ut dom eller dra i dom med lochtite så ska du nog inte ha några problem..perfekt för de användningsområden du pratar om :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

Kan flika in lite tankar om min kina fiddy. Jag köpte den förra sommarn för att korta och enkla transporter samt även lite lek i tanke. Vad jag märkt på min är att motorn är iaf rätt grym ändå. Den har gått stabilt och drar obetydliga mängder soppa (125a). Men chassit och alla komponenter i maskinen är total budget... Så jag skulle aldrig pressa min maskin till någon hårdare körning, men till "fiskörning" eller transportkörning om man säger så har den varit klockren :) Jag har själv en Yamaha Raptor 660 och gick av ren nyfikenhet och kikade på en atv som stod på ÖoB för att jämföra lite mot min (den hade f.ö samma vidriga färg på motorn som den på blocket annonsen), och ja det är ju ingen ingenjörskonst direkt. Men som jag fattat det funkar ändå motorerna rätt bra på kinamaskiner så för enklare transporter lär den nog funka rätt bra ändå...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

Jag köpte en liknande 200cc till grabben, och den funkar riktigt fint.
Som sagt tidigare, dom demonterar sig själv efter vägen så man MÅSTE loctite'a ALLA skruvar på hela maskinen. Helt otroligt, allt bara faller bort... :argh:

En komplett ny motor kostar ca 3000-3500:-, så det gör inte så mycket om dom rasar... :shocked:

Går mycket bra att busa med, irriterande är dock att min hänger upp sig på bakaxelklumpen hela tiden då man kör i skogen.

Fastän det är en crossliknande maskin, så går det fin-fint att dra hem ved (stockar) med min då det är manuell låda med riktigt låg etta.

Köp!
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

Största problemet med de hära Kina motorer är att växellådorna är mycket klen byggda. Gör inga hårda växlingar. Den kan sluta med kuggrens. (Egen erfarenhet x 2)
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

Vet inget o dessa kina 4hjulingar osv, men ägt 2 fiddysar. En som hette nå db11 som var de största skit jag någonsin ägt haha. Tror allt rasa på den :p

Motorfästerna gick av 11ggr
Knäckt bakdämpare
Framgaffel bara ren dynga. Cykel dämpare var bättre.
Orginal "kina" däcken, 1 repa efter asfalt fanns inge gummi kvar haha
Motorn skar
Växellåds ras med mera.

Sen har jag ägt en pitpro 110 -05 som jag bytte motor till en Lifan 140cc som var hårt trimmad. Körde med i 2 år gick som en klocka. Hade aldrig nå problem nångång. Så iaf med fiddys så betalar man då för kvalitén :D
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

jag köpte en 250cc kina quad, under inkörningen så gick banden till fotstegen sönder,
Kromet lossnade på flera ställen, backväxeln satt ivägen för benet så man fick blåmärken, Frontbågen satt mitt över framlysena så det gick inte att köra på kvällen och kopplingen började slira nå fruktansvärt efter bara några mil.
jag åkte då tillbaka till importlagret och sa att sånt här skit ska jag inte ha, mekanikern började meka och provkörde flera svängar och fick till sist till kopplingen.
Men när jag då hoppade upp på den och skulle testa om kopplingen var bra så när jag drog i backen så lät det konstigt och så rullade det omkring fjädrar skruvar och brickor på asfalten, jag sa då att sånt här skräp vill jag inte ha och fick då lämna tillbaka den och fick tillbaka varenda krona, jag hann alltså äga den i 7 dagar.
sen dess så har jag aldrig tittat åt en kina pryl igen.
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

hade en kina hjuling. de tror ja är de sämsta jag ägd fast motorn höll ju de mesta. den va inte så bra behandlad va bara ett tukt objekt typ, både av förra ägaren och mig. men bakaxeln gick av 2 gånger för mig. bakdrevet blev snett däcken nöttes ut ganska fort plasten är sämst. krashar du en gång så ryker tamefan de mesta inom plastdelar. gjorde då det för mig. men motormässigt så gick den faktiskt bra tills ja skulle dra en skoter på barmarken då högg de till sen gick den att starta och köra men bara på dragläget och gasa jätte jätte lite annars varva den bara. sålde den för 1000 kr till någon i umeå. nån som kanske har den och sitter på de här forumet? fick en dataprojektor imellan också?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

Det är väl som med allting annat..Du får vad du betalar för!
 

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

Märken som är bra (kina) Kazuma Lincoln TMS (BADBOY) Bashan eller vad dom heter. Crossar. Orion Pitbull.
 
E

eMe181

Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

Jag har själv en badboy 200cc... Funkar väldigt fint för priset... gick på 9 lax ny... Jag brukar tukta den på lederna och på vägarna och ibland i offroaden... Dom ända problemen jag haft är att fläkten har gått sönder ( ny kostar 119:- ) Och ett hjul lager men det var självförhållat....

Men man kan ju inte sitta och tänka att det är samma kvalite som maskinerna som går på uppåt 50-60 tusen...
 

jokolmin

Välkänd medlem
5 apr 2010
104
0
6
skellefteå
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

Har en badboy 250 själv..
Den går förjävla bra och jag tycker inte den har gått sönder så mycket. Dom är ju inte dyra om man tänker vad en Yamaha,Polaris kosta så är den ju värd pengarna.
Min bak axel har gått av..... Men det kan ha varit eget fel. (tål inte att hoppa med;) )

har toppat min 95km/h så det är ju inte så tokig topp och det är helt orginal i motor.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

Min bak axel har gått av..... Men det kan ha varit eget fel. (tål inte att hoppa med;) )
jaså!! trodde att en quad var till för att hoppa och sånt, vad är dom tänk till för körning då?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Sv: "Kina-quad" - Bara skräp??? (BadBoy 200cc)

Man får väll se det att dessa kinamaskiner är gjorda för att puttra runt lite på vägen med helt enkelt.
Gjorde misstaget att köpa en kinamaskin det första quaden jag hade men det var då det sämst investerade 20000kr hitills...
Med tanke på att man får en raptor 660 eller en ltz400 för strax över 20000kr så finns det idag ingen anledning att köpa något kinaskit. Sen får man oftast tillbaka dom slantarna när man ska sälja maskinen också. På en kinamaskin får man ju lämna på skroten när man har tröttnat på den.