Kina märken!?

Lynx91

Välkänd medlem
12 jan 2011
136
0
6
Fagersta
Hej!

Funderar på att köpa en 4-hjuling, Isf blir det min första och är osäker på kvalité kring alla märken. Har hört att Kina märken är inget och ha, men vilka Kina märken är det man absolut inte ska köpa?
Och vilka Kina märken kan man köpa utan problem?
 
K

kenth

Sv: Kina märken!?

Har bara hört negativa saker om Kina maskiner. Min ÅF vägrar att ta in eller reparera skiten. Köp riktiga grejer istället!
 

Lynx91

Välkänd medlem
12 jan 2011
136
0
6
Fagersta
Sv: Kina märken!?

Med tanke på att många butiker ger ut 5 års garanti för vissa Kina märken så lär det ju hålla. Annars skulle butiken få in reparationer hela tiden under dom 5 åren och gå back.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Sv: Kina märken!?

Köp en japan istället. Även om det är 5års garantin på vissa kinamaskiner så hjälper inte den ett skit när du står i skogen och svär...
 

Lynx91

Välkänd medlem
12 jan 2011
136
0
6
Fagersta
Sv: Kina märken!?

Köp en japan istället. Även om det är 5års garantin på vissa kinamaskiner så hjälper inte den ett skit när du står i skogen och svär...
Det är sant. Funderar på Kawasaki, Suzuki, Polaris, Artic Cat.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Sv: Kina märken!?

Kan inflika att det fanns för något år sen över 3000 fyrhjulingstillverkare i kina. Allt är inte skit, många köper ritningarna till tex en yamma och gör sen en egen variant. Och många har funnits i riktigt många år, så dom borde ju lärt sig vid det här laget.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Kina märken!?

Brorsan har en 3 år gammal kinahjuling

Enda problemet var att vissa bultar ville gänga upp sig, men lite locktight så var det löst

Motor växling mm går som en klocka
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Sv: Kina märken!?

Kan hålla med om att visa kinamärken faktiskt håller en duglig kvalitet om man inte ska använda maskinen ofta och tungt. Men som Silly Bear skrev så vill dom gärna gänga upp sig och gå av i visa bultar, så byt såna till riktiga bara.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Sv: Kina märken!?

Goes 520 och Dinli 700 finns i två gen, dom nya är betydligt bättre ihopsatta och utarbetade. Men åf bör kontrolldra vissa skruvar innan lev och på service, så som man får göra på alla märken. Har endast haft en kund som tappat något, han tappade en skruv till plasten vid skärmkanten. Så det var inte så allvarligt.
 
A

AndyLee

Sv: Kina märken!?

Har en Badboy 200.. motorn är en gammal hondakopia utan oljefilter.. köpte den när den gått 5mil för 6000:- och har haft väldigt roligt med den.. mycket lossnar och det är glapp exakt överallt, om du har för avsikt att besikta fordonet så ska du inte köpa en bashan badboy.
 

Attachments

Paran

Aktiv medlem
6 dec 2010
53
0
6
Arbrå
Sv: Kina märken!?

Min första fyrhjuling var en Linhaj 520 årsmodell 2009.. Jag hade den ungefär en och en halv månad sendan Köpte jag mig en ny Kawasaki.
Så sjukt mycke bättre kvalitet på japanska märken. Visst dom kostar mer men dom håller!

Jag kommer då aldrig mer köpa en kines. Men om du nu vill köpa en kines så är det väl Dinli eller Goes som ska tydligen vara bland dom bättre. TGB har väl skapliga också.

Mvh
 
E

eMe181

Sv: Kina märken!?

Dinli håller, har fortfarande 100cc:arn som jag köpte 2004. Sänkt i vatten 2 gånger, kört åt helvete så det blev gashäng i 1 minut ungefär. Så ja, klart att det är en bra maskin.

Har bara haft problem med pinbulltarna som håller ihop avgasröret i cylinder, men det löste vi med ett par punkter :]
 
D

Daweasel

Sv: Kina märken!?

Det jag sett av Kymco är dom verkar vettiga, å andra sidan är dom inte speciellt billigare än en ATV av ett riktigt märke. "NU" verkar vara viktigare än "kvalitet" när det kommer till ATV:er. Jag har varken hört eller läst en enda bra erfarenhet av kineshjulingar (ja, om man bortser från försäljare då), få kan ha missat att dessa i dagens läge är Ren_Skit men ändå envisas folk köpa?

Tänk inte ens tanken kinesiskt blötjän, gå på en beggad riktig maskin eller lätta på fattigvården och köp en ny.
 

Sony

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
43
Sundsvall
Sv: Kina märken!?

Kör en Goes 520 sen ett år tillbaka. Den fungerar klockrent ! Lite plastigt och så kan man ta. Hög/låg Diffspärr, winsh. Det är bara gravitationen som sätter stopp.

Saker som fungerar sämre på den. Nedre delen på framskärmar tar i när man hänger upp sig. Detta med följd att plasten spricker där nere.
Fukt i ena lycktan, bromskontakt glappar. Dom två senaste fick jag nytt på garantin. Skärmarna gick som självförvållat.

Overall är jag nöjd då det är halva priset jämt en japs.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Sv: Kina märken!?

En sak är säker, CF Moto är inget att ha, den är slö, trög, svänger nästan inget, startar inte när man vill.
Själv hatar jag den, fyrhjulsdriften jävlas bara hela tiden, den har nästan ett eget liv och ibland hoppar den ur och då står man i ett vattendrag med häcken under vatten... Och fördelningen bara rasslar som en kastrull full av stålkulor.
Föresten så tål inte el motorerna vatten, dom lägger av helt enkelt, detta gäller både fyrhjulsdriften och vinschen.
Dock vet jag inte hur rost skyddet är på dom heller, våran har redan rostskador och vi har haft den i 2 år knappt, till sommarn är den 2 år gammal.
Och det finns ingen rost skyddsgaranti heller...
Bara negativa saker om den maskinen.

Har en kina moppe som inte går heller, och som rostar i bitar, tappade motor och drivning efter vägen, moppen gick ju såklart omkull då och jag drog bara fast grejerna och promenerade hem med den, drog åt grejerna ordentligt när jag kom hem.
Och jag skojar inte, höll på och slå ihjäl mig!
Sen dess har den inte gått att starta ens...
En sån där moppe man fick med sig när man köpte en mobiltelefon på Elgiganten.

Så det här med "made in China", eller "made in Taiwan", också finns det "made in Vietnam" och "made in Thailand" och sånt här är bara skräp, som inte ens duger till att se på.
Satsa hellre på en Japan, Canadensare eller en Amerikan.
Vi vart lovade en 3 års garanti men inte vill dom ta in den heller, och om jag minns rätt så lovar väll CF Motor en 5års garanti?
Och eftersom att dom inte tar imot den för servicen så har vi utfört den själv på grund av att den behöver det, och vi har hittat en massa felmonterade saker i allt fixande, och vissa delar saknas till och med, och den extrautrustning vi beställde finns inte ens på maskinen...
Gissa om man är förbannad på dessa Kina grejer!

Hädanefter ska jag iaf inte köpa något som inte är tillverkat av riktiga grejer som håller!
Bryr mig inte om vad farsan köper men så blir det för mig, han får köpa vad han vill.
Förlåt att det vart lite mycket, men, en bra bild på att man inte ska köpa Kina grejer.
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Sv: Kina märken!?

Allt beror på användningsområden...
En bashan 200 kostar typ inget (som en et 340) och behövs bara en annan dämpare bak och lite sänkning så har du en fin gokart du kan köra hela sommaren med...
Har en med lite småtrim och funkar bra. Även märkes maskiner tappar bultar osv så inget att haka upp sig på, står till och med i boken att man ska kontroll dra då och då för att vara på säkra sidan
 

Peter Johansson

Aktiv medlem
5 jan 2010
82
0
6
Boden
Sv: Kina märken!?

Hej har en cf 500 be 12 och tycker att den fungerar bra har gjort alla service på firma och inga problem , ingen service på firma = ingen garanti , så är det bara. visst den är 20 000:- billigare än en polaris så det finns väl lite att önska. Och slö ja med 35 hk fyrtakts 500 cc en stånka vad tror man att man ska åka höga 10 or på strippen eller på bak hjulen på ångarna ?