Kalabaliken kring SSCO

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Varför denna "häxjakt"....?
(Frågan är ställd till er, Snowmobile)

Jag är inte för SSCO!
Om de inte sköter sig så faller de ändå på eget grepp.

Hoppas vi får en stark skoterorganisation istället, vi behöver nog enighet inom "skotersverige" istället för oenighet - nu skrattar skoterhatarna åt oss:hahaha:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Utmärkt att folk har börjat vända sig till klubbarna och undra varför dom är medlemmar i SSCO. En sådan organisation hade varit toppen om det funnits en verklighetsförankring i den.

Ju mer man läser och ser om SSCO desto mer irriterad blir man.
Men att förespråka förbud i sverige är ingen nyhet, tyvärr är det med svenskt än midsommarafton.

Är ju märkligt att man vill förbjuda något man själv gör....

Är otroligt bra att folk har varit på sina klubbar och begär att dom skall lämna SSCO.
 
Last edited:

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Tråkig läsning men för att få förändring så måste man ner i botten tydligen...
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Lite underligt att ingen av dom där herrarna verkar vilja svara på frågor... surt sa räven! förhoppningsvis självdör SSCO i en nära framtid! :ciao:
 
S

StoxResearch

Jag måste verkligen berömma Snowmobile och det arbete ni utför! Nu verkar det som att SSCO blivit närmast hatiska för att ni "förstör" alla deras fina planer. Det om något bevisar att ni är på helt rätt väg!
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Det måste vara nyhetstorka.....

Snowrider - officiellt organ för SSCO

Hoppas detta inte är anledningen.....
 
M

Mikael_Tarander

Lägg ner Roger,
Det där var väl i lägsta laget, åtminstone för att komma från en respekterad klubbrepresentant som dig.

Jag skulle tro att anledningen är följande:
1. SSCO anser sig föra skoterfolkets talan i olika forum som avgör skoterfolkets framtid.
2. De går ut med uttalanden som tycks uppröra skoterfolket "rätt så" mycket.
3. De dementerar det som de går ut med.
4. De hänvisar till att vi underifrån ska gå med i en klubb för att påverka och eventuellt byta ut ledningen istället för att bilda egna organ. Själv har de gjort precis tvärs om!!? Tänk efter kring det!
5. Frågorna som Snowmobile ställt tycker åtminstone jag vara minst sagt relevanta. Finns inget fuffens eller något att dölja så är det heller inga problem att svara på dem som jag ser det.
6. De säger sig ha ett medlemsunderlag (klubbar) som de inte har. Varför går de ut med osanningar? Ska de som säger sig representera mig grunda sin verksamhet på lögner?
7. Både de som är för, respektive är mot, har fått framföra sina åsikter enligt vad jag kan se i artiklarna. SSCO har ju dessutom fått uttala sig ett flertal tillfällen. Det är ju deras egna ord som står där.
8. De verkar inte ens ha en verksamhetsplan

Frågorna rör verkligen oss alla. Är det en organisationen som är på väg att förstöra, enligt vad många tycks anse, så ska väl detta också belysas? Eller? Det här är ingen lekskola för mindre bemedlade däruppe utan ett organ som defakto säger sig representera dig, mig och alla andra som åker skoter.

Jag är stolt över att tidningen Snowmobile drar i det här och får fram hur saker och ting verkligen ligger till. Inte förrän vi har en sund och folkförankrad organisation som representerar oss kan vi vara starka nog att slåss mot olika förbud eller utveckla framtidens skoteråkning. Om de heter SSCO eller SNOFED spelar för mig ingen roll. Bara den vilar på den stora helhetens åsikter och värderingar samt för saker framåt. Sen tror jag nog skoterfolket skulle tjäna på att ha EN stark organisation än två splittrade. Men det är min åsikt det.

Mikael Tarander
Som privatperson återigen...
 

baus

Aktiv medlem
18 nov 2007
52
0
1
Kra
Tack Snowmobile för att ni fortsätter, helt underbart att läsa om allt detta, och hade ni inte böjat ställa frågor och ens lätt ifrågasätta så hade åtminstone jag fortsatt tro att SSCO jobbar för mig. Det gör de inte, de representerar inte mig i alla fall. Ni äger!
 
S

StoxResearch

baus:
x2. Kan inte berömma Snowmobile tillräckligt. Jag har nyligen förlängt min prenumeration för två år, samt att jag är nätprenumerant. Jag vill fortsätta stödja Snowmobile som jag tycker gör ett kanonjobb!
 

Individansvar

Snowmobile Crew
13 nov 2008
4
0
1
Hej Roger,

och tack för din fråga.

Med största respekt för din upplevelse av vår granskning som en häxjakt vill jag klargöra följande; Snowmobile har som grundval att spegla och granska vad som händer inom de områden som rör snöskoterbranschen. Detta gör vi utifrån vedertagna journalistiska grunder.
Snowmobiles redaktion har senaste tiden blivit överöst av telefonsamtal och mail från personer som upprörts över SSCO:s agerande. Självklart väljer vi då att göra en uppföljning.

Innehållet i de artiklar som publicerats de senaste dagarna är anmärkningsvärda, jag är den förste att hålla med om det. Vad som redovisats är intervjuade personers synpunkter och kommentarer. Vad som ligger till grund för deras uttalanden, eller för den delen deras vägran att uttala sig, vet jag inte. Vad jag däremot vet är att det är sällsynt att personer som innehar tyngre poster, som ordförande och generalsekreterare, vägrar att uttala sig. Än mer sällsynt är att sådana personer bemöter enkla och raka frågeställningar med verbala raseriutbrott.

Jag vet också att Snowmobile aldrig kommer att vika från devisen att publicera sanningen, även om den är obehaglig. Det kan gälla en ny snöskoter likaväl som en snöskoterorganisation eller något annat som är av intresse för skoteråkaren.

Patrik Edström
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Köp tidningen och läs vad ni själva kan göra. Verkar vara en del klubbar som lämnat SSCO efter att medlemmar har klagat. Gå med och jaga er lokala klubb ! Och super bra jobbat av er. Se till att sätta fingret ännu hårdare i deras öga!!
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Om de heter X eller Y spelar för mig ingen roll. Bara den vilar på den stora helhetens åsikter och värderingar samt för saker framåt.
Inte ens riksdagens besättning vilar på "den stora helhetens" värderingar utan är en soppa av opportunister, politisk-korrekthetsmaffia och proffstyckare, tror inte dessa elitister egentligen vill veta vad folket tycker. Lär nog vara så i alla übermenschen-församlingar, makt och kontroll före sanningen!
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Tack för era svar, det vara bara det jag undrade över i början.
Jag blir bara lite besviken av allt negativt som skrivs, önskar att vi kunde agera lite mer enade. Det är lättare att riva än att bygga...

Ingen tvekan, jag köper ert resonemang till 100% men hur skall vi komma vidare?

(Trist Micke att du blandar in mitt klubbengagemang, har aldrig utalat mig ang. detta å klubbens vägnar).
 
M

Mikael_Tarander

Oj, ursäkta Roger! Menade inte så. Jag tyckte bara att det var lite lågt påstående utifrån att jag såg dig "förmer" än det. Har all respekt för ditt eviga engagemang inom skoter. Fler eldsjälar som dig behövs! Ursäkta.
 
M

Mikael_Tarander

Inte ens riksdagens besättning vilar på "den stora helhetens" värderingar utan är en soppa av opportunister, politisk-korrekthetsmaffia och proffstyckare, tror inte dessa elitister egentligen vill veta vad folket tycker. Lär nog vara så i alla übermenschen-församlingar, makt och kontroll före sanningen!
Du har nog alldeles rätt Göran. Jag tror du vet vad jag åsyfter i min bristfälliga förklaring/argumentation. ;)

Försöker igen..
Vi är gissningsvis en grupp på cirka en halv miljon som direkt eller indirekt har skotern som nöje eller arbete. Inom dessa så är det väl gissningsvis ett 10-tal grupperingar av olika slags intresse som rör skotern.
Jag tror faktiskt inte det är så jättesvårt att med gott samvete vara språkrör hela denna grupp, åtminstone om man inte blandar in avarter som fyllkörning etc. Jag tror därför att vi behöver ett starkt "språkrör" som ser till helheten istället för sina egna intressen. En person, eller grupp, som med kraft kan marknadsföra snöskotern som företeelse samt röra sig i maktens korridorer utan att tappa fokus som opinionsbildare bland förvirrade själar och fina middagar. Tyvärr tror jag inte detta är en lekman utan det behövs ett fullblodsproffs med vad allt detta innebär.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Du har nog alldeles rätt Göran. Jag tror du vet vad jag åsyfter i min bristfälliga förklaring/argumentation. ;)

Försöker igen..
Vi är gissningsvis en grupp på cirka en halv miljon som direkt eller indirekt har skotern som nöje eller arbete. Inom dessa så är det väl gissningsvis ett 10-tal grupperingar av olika slags intresse som rör skotern.
Jag tror faktiskt inte det är så jättesvårt att med gott samvete vara språkrör hela denna grupp, åtminstone om man inte blandar in avarter som fyllkörning etc. Jag tror därför att vi behöver ett starkt "språkrör" som ser till helheten istället för sina egna intressen. En person, eller grupp, som med kraft kan marknadsföra snöskotern som företeelse samt röra sig i maktens korridorer utan att tappa fokus som opinionsbildare bland förvirrade själar och fina middagar. Tyvärr tror jag inte detta är en lekman utan det behövs ett fullblodsproffs med vad allt detta innebär.
Kan bara hålla med.

Dessutom skulle det inte vara så svårt, med tanke på uppslutningen av skotermänniskor, att verkligt få lyfta fram det man vill att en organisation skall jobba med, bara man infinner sig.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Oj, ursäkta Roger! Menade inte så. Jag tyckte bara att det var lite lågt påstående utifrån att jag såg dig "förmer" än det. Har all respekt för ditt eviga engagemang inom skoter. Fler eldsjälar som dig behövs! Ursäkta.

Jag kan också be om ursäkt, det var egentligen inte illa menat utan mer en debattfråga - friends:)