Köpa lössnömaskin?

VikaBonne

Medlem
17 aug 2018
17
2
3
23
Falun
Tjenare! Jag är ute efter en skoter som klarar sig helt okej i rätt så djup lös snö men ändå inte något EXTREMT bara något som funkar att leka runt med! Har nämligen en Yamaha SX Viper 02
(min första 😊 ) just nu och den har lärt mig massor men känner att jag inte riktigt har den frihet som man kanske skulle vilja ha och funderar om man kan hitta något sånt för inte mer än 30.000? Har kikat runt ganska mycket nu och vill vara bomb säker på att jag köper rätt skoter och blir nöjd med den nya så jag vänder mig till er på forumet nu!
Mvh Alex :))
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Köp en skoter med ett "ståupp" chassie, en helt ny värld kommer öppna sig för dig jämfört med vipern, så köp inte en edge.
Dessutom om ska du ut i pudret
För 30 kan du nog hitta en polaris såsom vesslan rekommenderade 7/800 dragon assault/rmk
eller en renegade/summit av rev modellen kan även hitta en xp för de pengarna om du letar väl
Ska du ha en arctic så köp en ifrån 2012 eller nyare, du kan nog hitta en xf/M för dom pengarna
 
Reactions: Mr Summit

VikaBonne

Medlem
17 aug 2018
17
2
3
23
Falun
Köp en skoter med ett "ståupp" chassie, en helt ny värld kommer öppna sig för dig jämfört med vipern, så köp inte en edge.
Dessutom om ska du ut i pudret
För 30 kan du nog hitta en polaris såsom vesslan rekommenderade 7/800 dragon assault/rmk
eller en renegade/summit av rev modellen kan även hitta en xp för de pengarna om du letar väl
Ska du ha en arctic så köp en ifrån 2012 eller nyare, du kan nog hitta en xf/M för dom pengarna
Funderar på en xc 600? Arctic cat alltså. Skulle vilja ha något som man kan hoppa med och kanske börja lära sig trixa lite? :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
XC600 Är en jävla skarasåg. De som säger annorlunda har aldrig jämfört med en maskin som är byggd för lössnö.

Om du är sådan nybörjare som du skriver så kan du köpa mest vadsomhelst och lära dig hoppa med. XCn är en tävlingsmaskin som allt för många fjortisar tror är vettiga "lekmaskiner". De flesta av dem är dessutom fullständigt sönderspöade och bonnlagade då ingen som köper dem har råd att laga dem med vettiga delar.

Att dessutom köpa en såpass "ny" maskin men ändå stanna kvar i förgasarvärlden är att skjuta sig själv i foten om man vill ha ett någotsådär krongelfritt skoteråkande.

Köp ingenting som förknippas med skotercrossbanor oavsett märke.
 

VikaBonne

Medlem
17 aug 2018
17
2
3
23
Falun
XC600 Är en jävla skarasåg. De som säger annorlunda har aldrig jämfört med en maskin som är byggd för lössnö.

Om du är sådan nybörjare som du skriver så kan du köpa mest vadsomhelst och lära dig hoppa med. XCn är en tävlingsmaskin som allt för många fjortisar tror är vettiga "lekmaskiner". De flesta av dem är dessutom fullständigt sönderspöade och bonnlagade då ingen som köper dem har råd att laga dem med vettiga delar.

Att dessutom köpa en såpass "ny" maskin men ändå stanna kvar i förgasarvärlden är att skjuta sig själv i foten om man vill ha ett någotsådär krongelfritt skoteråkande.

Köp ingenting som förknippas med skotercrossbanor oavsett märke.
Ja okej :/ Men kanske en Arctic cat crossfire 1000sp -08 ??? :) Eller är de inget å ha? Hitta en billig.
 
Reactions: Edvards

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Vad är billigt och vad är skick och mil?
Annars är det väl inga egentliga problem med själva motorn. Tror inte att det upplevdes av de som körde den mot 800cc som att 1000cc hade något direkt övertag dock, iaf helt original.
En god vän tävlade i backe med en 1000cc, för något år sedan. Den var iofs ordentligt preppad, den gick ju onekligen brutalt.
Men motorn höll ihop iaf.

Själv hade jag nog tittat mer mot 700 alt 800cc. Det räcker rätt långt helt enkelt.
 
Reactions: Blupp och Edvards

Blupp

Ny medlem
16 dec 2018
1
0
1
55
Schweiz
Köp en skoter med ett "ståupp" chassie, en helt ny värld kommer öppna sig för dig jämfört med vipern, så köp inte en edge.
Dessutom om ska du ut i pudret
För 30 kan du nog hitta en polaris såsom vesslan rekommenderade 7/800 dragon assault/rmk
eller en renegade/summit av rev modellen kan även hitta en xp för de pengarna om du letar väl
Ska du ha en arctic så köp en ifrån 2012 eller nyare, du kan nog hitta en xf/M för dom pengarna
Hej jag kollar också för en son scooter, men har ingen aning om alt. Så vet jag inte vilken modeller är ifrån vilken märke. Inte heller vad betyder förkortningar 🤔kan du förklara litegrann tack
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Hej jag kollar också för en son scooter, men har ingen aning om alt. Så vet jag inte vilken modeller är ifrån vilken märke. Inte heller vad betyder förkortningar 🤔kan du förklara litegrann tack

Rev är Skidoo ifrån (2003)2004 till 2007.
2008-2013 kom en modell dom döpte till (rev-)XP med modernare chassie och överlag modernare design.
Renegade är väl den som är kortare (av dom 2 jag rekommenderade) och mer lämpad för led men dock ändå så pass lång att den inte gör bort sig i lössnö, den andra är Summit som är lite längre och fungerar bra i lössnön.

Lynx Xtrim 2006-2010 som en renegade fast är lite robustare och tyngre som gillar hårda tag, vill minnas att attackvinkeln va bedrövlig på dessa men jag kan ha fel.
Du kan även med lite letande hitta en boondocker ifrån 2011 för dessa pengar men då får du ha tålamod

Dragon är i stora drag chassie modellen för Polaris 2008 till 2010 och som jag rekommenderade i mitt tidigare inlägg.
Finns Rmk som är för lössnön och Switchback för lite mitt i mellan, men så finns även både switchback och Rmk i ett Assault utförande som innebär i stora drag att det är värre dämpare och lite förstärkningar på den så den gillar lite hårdare tag.

Och av Arctic cat så rekommenderade jag XF och M (modeller EFTER 2011) och det är väl i stora drag att XF kom ifrån föregångaren Crossfire och är en mellanlång skoter som fungerar för lite lek på och utanför led medans M är i stora drag Arctics Mountain (lössnö) segment och trivs bäst utanför leden.

Sen finns det väl både för och nackdelar med alla märken i form av att tex skidoo/lynx har en bedrövlig lösning av infettning av vevaxellager som kryper ur med jämna mellanrum och sprickor i insugsgummin som kan göra stora motorskador. vill påstå att dessa även äter skidgummi till frukost men det är bara av egna erfarenheter.

polaris har väl nån form av problem med spridare och att kolvarna spricker (kommer ej ihåg hur cylindrarna va på dessa modeller).

Arctic har/hade problem med att oljepumpen la av samt att oljelocket blev tätt så oljan inte hittade fram pga vakum i oljetanken, sen en annan vanlig sak på dessa arctics är väl att den gärna vill bluddra vid kraftigt gaspådrag ifrån stillastående, som kan vara jäkligt irriterande om man ska lös eller över nåt dike eller dyligt, men detta löses enkelt med en förflyttning av lufttempsgivaren i luftburken, vill även minnas problem med glappande bussning i styret.

det bästa du kan göra är att läsa spaltmeter om just den modell som tilltalar dig så du har lite kött på benen när du ska kolla på ett eventuellt objekt.

Oavsett modell eller märke kommer du ha förbannat roligt på och så småningom kommer du lära dig vad du vill din skoter ska vara bättre på så du kan välja nästa skoter efter det, det finns ett märke för alla, happy hunting =)