Inställning på stötdämpare Boondocker DS?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjena

Är det någon här som vet om det finns någon tabell på ungefär hur man ska ställa in dämparna på en boondocker beroende på vikt.

Jag är ju van från Polaris att det står i instruktionsboken ungefär hur man ska justera så man har ett värde att utgå ifrån.

Men i Lynx boken står det inte någonting om det bara att mer spänning i bakre dämparen ger mer skidtryck etc...

Men det måste väl finns några sorts värden att utgå ifrån?
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Jag har inte sett någon tabell över DS, endast tabell med inställningar för BD RE som har fullt justerbara KYB.
Dessa är ej heller specade mot förarens vikt utan endast rekommenderade inställningar från fabrik.
Jag som kör en BD RE började med fabriksinställningarna och testade mig fram.
Dock så är det ju lite lurigt då både högfart, lågfart och retur påverkar varandra i olika omfattning så det gäller att ta en sak i taget.
Se till att du har rätt förspänning på fjädrarna för att maximalt utnyttja stötdämparna och fjädringen.
Skidtrycket brukar jag främst ställa in med främre boggiefjädern samt framvagnens dito + balataremmen till viss del.
Bakre boggiefjädern anpassar jag efter min egen vikt men det visste du säkert redan.
Jag trodde inte DS hade fullt justerbara dämpare men du får rätta mig om jag har fel.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Är snikdämpare på ds modellen, ska man göra nåt så skicka alla 4 till IRR å montera kolvkit och shimsa för din typ av åkning, blir en helt annan skoter
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Vet ej exakt du får nog ringa eller smsa honom och fråga, har provkört min 19 ds 3900 mot en 21as med hans kit i, helt galet vilken skillnad det blir på leden, och lär inte bli sämre i snön iallafall. Riktigt bra att ha att göra med är han också.