Indy 500 - Kylarvatten problem

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Hej

Har satt ihop en indy 500 - 91 motor. (vevaxeln hade gått av). Och nu har jag problem med kylarvattnet.
Symptom:

-Kylarvattnet stiger o sjunker i expansionskärlet. Helt plötsligt är expansionskärlet fullt och tar upp locket vid toppen och den har sugit undan där. Sen tvärtom kan nivån sjunka i expansionskärlet.

- Sen bubblar det konstant i expansionskärlet, ska det komma bubblor där? Har stått på tomgången upp mot en snöhög i ca 5-10 min och luftat men luften fortsätter att komma.

- Förut tryckte den upp vatten via locket vid toppen. Men har hakat fast ventilen man kan släppa ut trycket med bättre nu.

Åtgärder: -Kollat så att kylarna blir varma, så nån sorts cirkulation har jag.
- Kollat så att remmen ligger på som den ska och driver vattenpumpen.
- Har nya topplockspackningar, ingen vit rök, eller vatten i avgaserna.

skotern går bra annars.

Mvh micke
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Kanske kopplat nån slang fel? men alla slangar är ju som förböjda dit dem ska så borde inte vara det... kanske bara luft...
Sen att det varierar i mängd i expansions kärlet är fullt normalt....
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
nån som vet om det ska sluta komma luftbubblor i expansionskärlet?
Det ska inte bubbla i kärlet... tror du har läcka i toppackningen...
Gör ett noggrant komp. prov... där ska nog synas att det är sämre komp på nån av cylindrarna.
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
tror du har läcka i toppackningen...
.
Har splitter nya packningar i hela motorn. Å har lika komp (8.6). o ingen glykol i avgaserna så tveksam att packningen är dålig.

Är det i toppen man ska fylla på när den står mot en snöhög? Vars ska man få ur luften på indyn när den är igång?(Oj vad jag saknar en luftskruv som det är på nyare modeller.)
 

Indy 500_efi_sks

Välkänd medlem
4 mar 2008
100
0
6
I skogen
På min indy så öppnar man på ventilen på locket vid toppen och låter den gå på tomgången ett par minuter så är den urluftad. Borde vara samma på din om du har locket med ventil.
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Har gjort det men det fortsätter bara att komma luft upp till expansionskärlet.

Ser att det bubblar lite, o trycks ut lite kylarvatten i gånggärnet till ventilen på locket. Kan det kanske vara så att det tjuvtar luft där.
Gammalt lock osv, borde kanske prova med ett nytt?

/dalle
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Hur menar du med bara luft till expansionskärlet? rita en bild och förklara lite mer?

Du kan ha bra komp även fast den läker vid cylinderfoten...
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Har varit ut å skruvat ikv, prova tryck testa toppen med kompressor. Bubblade i kylarvattnet.

Tog av toppen o den har blivit skev på diagonalen när den koka tidigare. Packningen var uppbubblad på samma ställen den glappade.

Mogge.N du hade rätt :)

Hittade också en sak som nog gjort att den kokade också.
Mässing ringen som sitter i locket vid toppen hade ramlat lös ner i vattnet o säkert tätt igen ena slangkopplet.

Nån som vet om det går bra att plana skeva toppar? Och vad det brukar kosta, eller om man ska göra det själv eller köpa en ny/begagnad topp.

ska höra med motormecano här i skellefte på måndag också.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
köp en ny topp.... allt beror ju på hur mycket den är skev är det väldigt lite så hade jag nog planat den... men kolla så du inte får för lite mellanrum mellan kolv och topp....
Och sen när du monterar använd moment nyckel