• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Hur...

Ski_doo

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Ume
Hej, skulle vilja ha en beskrivning hur en Förgasar motor fungerar vs en Insprutnings motor Typ EFI systemet eller bombariers SDI,

alltså lite hur bränslet har sin gång från tanken till antendningen osv.. svårt att förklara men hoppas någon förstår och kan hjälpa mig med en bra beskriving, kanske någon har en länk som går in på de ? tacksam för snabba svar !=)
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
39
Bredbyn
www.henkew.com
Den enda skillnaden mellan att ha vanliga förgasare och EFI är att bensinen sprutas in i insuget av en pump och elektroniskt styrda munstycken i det senare alternativet och i en förgasare sugs den upp genom munstycket av suget som motorn själv skapar.

SDI-systemet vet jag inte så mycket om så det blir intressant om någon kan förklara det!

Jag har också funderat på hur styrningen av munstyckena fungerar på t.ex. min skoter, öppnar dom ett litet ögonblick just när motorn ska till att suga in blandningen också ändras tiden som dom är öppna beroende på (bl.a.) hur mycket man gasar eller?
 

Ski_doo

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Ume
Tack för så snabbt svar =) skriver en skoluppgift om ämnet,jag har ju själv EFI på min skoter men jag har aldrig riktigt kopplat hur det ha fungerat riktigt men jag hoppas det finns någon som kan lite om SDI systemet för man har ju hört ganska mycket om de men aldrig hur det fungerar i praktiken... Föresten Intressant fråga där islutet henkew hoppas vi får svar på den..

Mvh Jonas
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
har inte så stor erfarenhet av insprutnings system på skotrar men jag kan en del om insprutsystem på bilar, det är inte så mycke som skiljer dem åt men jag skriver inget om ingen är intresserad
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Nov-03 kl 07:45 PM (CET)]Det finns olika typer av spridare, både dom som bara är öppna (peak and hold) och dom som sprutar in lite bränsle fast flera gånger(sekventiella)(under insugstakten)Peak and hold spridarna lämpar sig bättre för höga varvtal. Spridarna matas med bensin under tryck via en såkallad fuelrail, bränsletrycket regleras med hjälp av en bränslepump och en bränsletrycksregulator som styrs av vakumet i insugsröret, ju högre varvtal desto mer vakum i insugsröret och ju mer vakum desto högre bränsletryck, Gasspjällslägesgivaren känner av hur mycke du gasar och i samarbete med luftmassemätaren, atmosfärtrycksmätaren, motortempmätaren och lambdasonden sprutar spridarna in rätt mängd bränsle. Jag är osäker på om skotrar har nån lambdasond för jag har aldig tyckt om EFI system på skotrar så jag har aldig idas bry mig om dom.

Rotax har utvecklat en ny form av insprutning för snöskotrar. Tekniken kallas Semi-Direct-Injection eller SDI. Skillnaden från ett konventionellt insprutningssystem är att bränslet sprutas in genom överströmmningskanalerna i stället för direkt in i förbränningsrummet. Det blir en effektivare förbränning av bränslet på det sättet.

Dubbla sekvensiella insprutnings injektorer sitter på vardera cylinder. Kör man lugnt så är det endast ena injektorn på vardera cylinder som är aktiverad. De andra aktiveras inte förrän behovet finns, vilket en liten datamodul kallad MPEM (Multi Purpose Electronics Module) ser till.

Den stora fördelen med SDI är att bensinförbrukningen sänks med 25% jämfört med en vanlig motor av samma storlek. Detta uppnås på grund av att bränslet sprutas in i absolut sista sekunden. Vi det läget är avgasporten täckt och eliminerar därmed att bränsleblandning smiter ut med avgaserna.
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Det är inte riktigt så efi funkar på en skoter (arctic cat).
Bränsletrycket är konstant. Spridarna är av Peak and Hold typ.
Öppningstiden regleras av: Lufttempen, motortempen, spjälläget, atmosfärtryck och varvtal.
Arctics fyrtaktare har också en lambdasond.

Bränslet sprutas inte direkt in i förbränningsrummet utan tar samma vanliga väg genom motorn som en förgasarmaskin.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
39
Bredbyn
www.henkew.com
>Rotax har utvecklat en ny
>form av insprutning för
>snöskotrar. Tekniken kallas
>Semi-Direct-Injection eller
>SDI. Skillnaden från ett
>konventionellt
>insprutningssystem är att
>bränslet sprutas in genom
>överströmmningskanalerna i
>stället för direkt in i
>förbränningsrummet. Det blir
>en effektivare förbränning
>av bränslet på det sättet.

Mmm, det där är ju vad man läst.
Men "överströmmningskanalerna" vilka är det egentligen, det jag tänker på är kanalerna från vevhuset upp till förbränningsrummet men om bränslet sprutades in där så åker det ju just direkt in i förbränningsrummet vilket det inte skulle...
(Fast OrrenXLT har ju skrivit "istället för direkt in i förbränningsrummet" och så funkar ju inte "vanliga" EFI-skotrar så hur ska man tolka det hela egentligen?)

En annan nackdel är att vevaxellagren inte skulle få någon smörjning så den idén håller inte i längden... :-/

Nån kan väl försöka förklara för oss som inte kan alla fina ord. :)
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
32
Södra Prästholm, Råneå
det han troligen menade var nog att rotaxen har semi (semi=halv) direkt insprutning och sprutar in det i kan kanalerna, istället för som i en direktinsputad motor spruta in det i förbränningsrummet (som en commonrail disel, eller audis FSI bensinare och Mitsubishis GDI bensin mtorer).en vanlig skter efi (arctic, polaris) sprutar in alldeles efter spjällhuset, så den får ett flöde ungefär som en valig förgasare.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
39
Bredbyn
www.henkew.com
Alltså, om bensinen sprutas in i kanalerna som går från vevhuset till cylindern så sprutas den ju så direkt in i förbränningsrummet man kan komma.
Och hur är i.s.f. smörjningen av vevaxellegren löst?

Att jämföra med en disel förstår jag mig inte riktigt på eftersom att en sådan motor fungerar helt olika, och det gör ju 4-taktarna också så man kan väl inte jämföra med dom heller?

Och inte står det något vettigt på varken skidoo's eller rotax hemsidor, är det ingen som har någon bra länk eller ännu hellre kan förklara själv?
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
32
Södra Prästholm, Råneå
anledningen till att jag jämför med dieslar och fyrtaktare är att jag är ute efter attt visa var bränslet sprutas in och då spelar det inte nån roll om det är diesel eller tvåtakt eller fyrtakt
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 30-Nov-03 kl 01:43 PM (CET)]spridaren som sprutar in bränslet i överströmnings kanalerna används väl bara på lägre varvtal och då kanske vevaxeln klarar sig med den smörjning hade sen tidigare eller va ja ska säga. vid gaspådrag aktiveras båda spridarna å då kommer de ju in smörj i vevhuset
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
39
Bredbyn
www.henkew.com
ockelbo8000:
Vad jag vet så sitter spridarna i en bilmotor på insugningsrören (eller vad det heter) precis som på en skoter, sedan funkar ju motorerna helt olika där inne så bränslet tar ju inte samma väg för det...

OrrenXLT:
Hmm, vet du vad du snackar om eller är det gissningar?
Jag måste säga att jag har svårt att tro att lagren ska klara sig helt utan smörjning så länge skotern står på tomgång eller blir feg-körd...


Jag (och säkert andra intresserade) väntar fortfarande på ett svar från någon som verkligen _vet_ hur det fungerar!
 

Mach_Z Trippel

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
Måste bara rätta till det där med bränsletrycket! Bränsletrycksregulatorn håller bränsletrycket på konstant nivå 3 bar i Volvo och jag tror det är 3,5 bar i BMW mfl! I överladdade motorer ökar däremot bränsletrycket i proportion till laddtrycket tex. 3 bar grund tryck och turbon laddar 1 bar då har du ett bränletryck på 4 bar!

Om man skulle ändra bränsletrycket hela tiden beroende på vacum så skulle ju inte datorn kunna räkna ut rätt öppningstider på spridarna!
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
32
Södra Prästholm, Råneå
ja så funkar en vanlig insprutningsmotor, men nu var det direktinsprutning jag snackade om eller hur, och då sprutas bränslet rakt in i förbränningsrummet,
klart bränslet tar en annan väg på en 2 och fyrtaktare men nu ver det ju principen med direkt och semi direkt insprutning jag försökte förklara.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
39
Bredbyn
www.henkew.com
[Uppdaterat: Senast editerat den 01-Dec-03 kl 11:28 PM (CET)]Jag skulle inte fråga så här många gånger i vanliga fall men nu vill man ju verkligen ha reda på hur SDI:n fungerar!

Tyvärr hänger jag inte med på beskrivningen nu heller...
Jag vet inte exakt hur insprutningen fungerar på bilar, är det så att "vanliga" insprutare har spridarna "utanför" ventilerna och direktinsprutade har dom "innanför" eller?

Om det är så så fattar jag ändå inte skillnaden mellan "direkt" och "semi direkt" insprutning på skoter, om spridarna sitter i kanalerna som går från vevhuset till cylindern (om det nu inte är några andra kanaler det är frågan om?) på SDI-motorn så måste ju det vara så direkt insprutning man kan få!
Soppan sprutas då direkt in i förbränningsrummet utan att passera någon annan motordel...

Om nu bensin/olje-blandningen inte passerar vevhuset så kvarstår fortfarande problemet med smörjningen...
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 02-Dec-03 kl 07:12 PM (CET)]joja vet, jag kom på att skrivit lite galet sen men jag ides aldrig rätta det för de var ju inte en så relevant detalj i samtalsämnet
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
39
Bredbyn
www.henkew.com
Nu har jag hittat lite info om hur SDI:n fungerar, jag läste en gammal Snöskoter-tidning på biblioteket igår...

Det sitter två spridare i dom bakre kanalerna (insugssidan) på varje cylinder, när man fegkör används bara en.
Dom sitter på den sidan för att så lite oförbränd bensin som möjligt ska försvinna ut i piporna.
Oljan pumpas nog in i insuget precis som på alla andra skotrar för det stod att dom kunde minska oljemängden eftersom att den inte späds ut av bensin i vevhuset, det är alltså en olja/luft-blandning som passerar vevhuset också tillsätts bensinen alldeles innan förbränningsrummet.

"Semi direkt" insprutning tycker jag är lite missvisande när det är en mycket "direktare" insprutning är "vanlig", men, men...
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
32
Södra Prästholm, Råneå
"semi direkt" är inte missvisande, en vanlig insprutning är ju inte en direktinsprutning, en direktinprutning sprutar direkt in i förbränningsrummen och eftersom en SDI sprutar i kanalen innan förbränningsrummet så blir det ju en semidirekt insprutning.