Hur lagar man pipan lättast när den ser ut såhär?

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Antingen bygger du 2 pluggar med ett hål i den ena och pluggar igen pipan med och blåser in tryckluft samtidigt som du värmer vid bucklan.

Eller så svetsar du fast 2-3 pinnar i bucklan och värmer den sedan och drar i pinnarna.

Båda metoderna har fungerat för mig.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Borra hål på motsvarande sida och knacka ut bucklan, svetsa sen igen borrhålet.
Alternativet med tryckluft är inte det lättaste att ge sig in på. Risken att du förstör pipan är stor, speciellt om du både värmer och blåser med tryckluft.
Jag skulle inte chansa i alla fall.
 

scrapis

Välkänd medlem
30 nov 2008
110
0
6
Vännäs
eller så fyller du den med vatten och pluggar igen båda ändarna, och lägger den i frysen då när vattnet fryser kommer bucklan att tryckas ut
 

scrapis

Välkänd medlem
30 nov 2008
110
0
6
Vännäs
Jag vet flera som kör cross som använder denna metod för att trycka ut bucklor på pipan/kröken.
Det är bara att se till så man lyckas fylla hela pipan med vatten och på något sett får det tätt och sedan kasta den i frysen. Man fyller ju inte pipan direkt med salt-vatten så rost ska vara det minsta problemet.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
I dessa tider kanske det fungerar lika bra att ha den utomhus.
Svårt att få in en pipa i frysen om man inte har en box.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
I dessa tider kanske det fungerar lika bra att ha den utomhus.
Svårt att få in en pipa i frysen om man inte har en box.
Box har vi. Och det är -22 grader ute nu och ska väll vara det hela veckan så det är inte några problem :D
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Annars så kan du ju åka till nått rörföretag eller nått liknande och höra om dom kan trycka ut den med bara luft
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Jag tycker du ska plugga ändarna å fylla med luft, sen värma med gas om du har den möjligheten.
2.5-3 kilo rekomenderar jag, sen är du jäkligt försiktig med gasen.


Har värmt ut många bulor så när jag körde motocross
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jag tycker du ska plugga ändarna å fylla med luft, sen värma med gas om du har den möjligheten.
2.5-3 kilo rekomenderar jag, sen är du jäkligt försiktig med gasen.


Har värmt ut många bulor så när jag körde motocross
Räcker det med 2.5 - 3bars lufttryck?
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
jag skulle nog inte fylla den med vatten och frysa den, när vattnet fryser expanderar det och trycker ut lite av bucklan men det trycker lika mycket på resten av pipan så att risken finns att den spricker....
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Men hur ska man få den tät då man ska fylla den med luft? Måste man svetsa igen båda sidor och svetsa på nån luftnippel?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Se ara att han har pluggat ena änden med en hockeypuckliknande sak och en nummerskylt. Andra sidan ser jag inte så så bra. Man måste göra nån egen ventil alltså?