hur fungerar främre dämparen i boggien

leifnordbaeck

Ny medlem
9 mar 2008
2
0
1
tjena! jag köpte en arctic zl 600 -03 före påsk.
åkte ungefär 70 mil nu i påskas och är grymt nöjd, väldigt fin maskin att åka på.
enda problemet är att boggien slår igenom lite för lätt, funderar på att byta ut dämparna på den till antingen engans eller öhlinare tänkte höra mig för med er om ngn vill rekomendera den ena mer än den andra.
har lyssnat med olika återförsäljare en del hävdar att det skulle räcka med att byta ut den bakre stötdämparn en annan tycker att jag ska byta ut både den främre och bakre, och en tredje tycker jag bara ska prova byta ut fjädrarna (som går ut 90 grader från varandra)

all denna information gör mig villrådig.

undrar om det är ngn som även kan förklara den främre dämparens funktion som jag förståt det så är den grövre för att det blir ett ganska stort moment från bakaxeln fram till den, eller kan det vara så att den fungerar som ngn slags antigonist till den bakre dämparn?

Leffe
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Kan inte speciellt bra så orkar inte börja förklara ;) Men du kan spänna den främre dämparen, finns en skruv under fjäder, skruva in den (upp) så blir den styvare.

Där bak har du boggiefjädrar som sköter lite av jobbet, då måste du vrida på en kloss på vardera sida för att ändra hårdhet. Den har 3/4 olika lägen beroende på boggie, är olika. Du ska iallafall vrida på den så att den "tjockaste" sidan är uppåt, alltså den sidan med mest plast på..
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
dessa plast block för bakre fjädrarna brukar ha en tendens till att gå sönder om man vrider på dom så det jag rek är att köpa dessa i aluminium kostar ca 275 spänn hos bengans motor i östersund dessa för 275:- är lila dom finns ute på blocket ofärgade kostar 600:-
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Vad jag fattar det som (tänker logiskt) så tar den främre dämparen upp mycket gupp/gropar. När du sedan hoppar så tror jag att både bakre och främre jobbar ungefär lika mycket. Nu kanske detta var en lite halvtaskig förklaring, på nånting som jag Tror.. ;) men det är väl bättre att försöka hjälpa till iaf.