Hur är en Ski-Doo Summit 800x -02?

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Jag funderar på att köpra en Ski-Doo Summit 800x -02.:evil:

Har någon några för och nackdelar med dom?
Hur är du på leden och i lössnön? och utanför?

Skriv gärna mycket fakta om dom.:rock:

MVH/ Simon:beer:
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Har en 01 själv och det är väl väldigt lika antar jag

Ett monster i djupsnön men på leden är det inte så kul pga att den blir lite vickig med så smala skidor

Men på med ett par andra skidor eller plastbelag så är det löst

Men som sagt det är ju en mountain så det trivs i djupsnön

Tyvärr är 02 och framåt drabbade av kolvproblem som har diskuterats i en massa trådar så sök om du vill ha lite mer info
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Har en 01 själv och det är väl väldigt lika antar jag

Ett monster i djupsnön men på leden är det inte så kul pga att den blir lite vickig med så smala skidor

Men på med ett par andra skidor eller plastbelag så är det löst

Men som sagt det är ju en mountain så det trivs i djupsnön

Tyvärr är 02 och framåt drabbade av kolvproblem som har diskuterats i en massa trådar så sök om du vill ha lite mer info
Jag kan säga att det skiljer otroligt mycket mellan -01 och -02..

Kan bland annat säga att -02 fick den nya dämpare med mycke längre fjädringsväg, de är hårdare (bättre justeringar), den har styvare och mer stryktåligt chassie, ny tunnel, breddade fotsteg, andra skidor med ökad bärförmåga (trycker snö under buken) och den är högre i framvagnen.

Jag skulle säga att det är en mycket potent pudermaskin med bra klätteregenskaper men som fortfarande fungerar fint att lägga efter leden och leka med.

Edit: Fördelar: Stor motor (800cc med ungefär 136hkr) och ett otroligt bra svar på gasen ! Bra matta, kammarna sitter kvar och flyger inte iväg lika lätt som på t.ex. en arctics m- serie matta. Pudergaller i huven, öppnings och stängningsbara vid körning i finaste pudern.

Nackdelar: Dålig körställning på grund av det låga styret, men det fixas lätt med en ny styrhöjare. Skyddet runt pipan vill på att spricka. (om det känns löst, dra inte åt det för då spricker det mycket mer)

Finns antagligen mycket mer att skriva om just denna maskin men detta är vad jag kommer på vid tillfället. Det är bara att fråga om det var något annat du undrade över :)
 
Last edited:

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Okej tack så mycket för svaren!:rock:
Skriver till dig om jag undrar över något.
MVH / simon