Hjälp! Trasig boggie..

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Nån som har tips på vad jag ska göra med mina trasiga alu-skenor i boggien? Infästningen till främre dämparen är förstörd på båda skenorna. Måste jag ha tag på nya? Går det att alu-svetsa eller måste jag köpa nya?
Skotern är en Polaris XLT SKS -95:a..
 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
Ja du...

Om jag förstår rätt så är det hålen vid infästningen till länkarmen (eller vad man ska kalla det) fram som liksom har svarvat upp sig själva.
Jag hade samma problem med min förra skoter.. Det jag gjorde var att jag fyllde igen hålen och gjorde nya hål. Sen så gäller det att alltid komma ihåg att dra åt de där skruvarna för det räcker med att de börjar lossna så är hela boggien förstöd efter en dagstur...
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Åtdragning...

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Feb-18-02 Kl 10:13 PM (GMT)</font></center>

På min Exciter var axeln som löpte i svingarmen några tiondels millimeter längre än röret på svingen. Detta medförde att man kunde dra åt den för kung och fosterland utan att 'svingröret' nöp åt mot alu-skenorna.


 

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Huvudet på spiken!

Det är precis det som hänt! Det som gör det hela värre är att jag nyss köpt skotern och missat att kolla.. *suck* Man lär så länge man lever! Tackar för svaret!
 

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Ska kolla!

Det är nog säkert lika här. Dyr läxa jag har lärt mig.. =)
 

skoteridioten

Välkänd medlem
1 jan 2000
224
0
16
ja...

Ja tror att det är många som glömmer att hålla efter i boggien... Det är ju samma sak när man ska köpa begagnat, kolla!
 

leifno

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
boggi

Jag har själv haft samma problem jag kännde en som gick en svets ut bildning som svetsade och riktade dom.lycka till
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
OM du skall svetsa, anlita ett proffs på aluminium !
Hur en svetsning håller beror på hur hårt du kör, men det är mycket svårt att få en svetsad skena att hålla i längden

Mitt råd - prova svetsa, men anlita ett proffs annars förstör ni mer än reparerar...

Annars är det nog bara att bita i det sura äpplet och köpa nya
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
jo men riktigt svetsat håller ju dom ungefär lika bra som ett par nya....min far svetasade mina o dom ha hållt i en säsongs stygg körning hittils...
 

Boyen

Välkänd medlem
1 jan 2000
300
0
16
Kiruna
Hände samma sak för mig men jag lämnade in skenorna på en svetsfirma och resultatet blev kanon.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Trasiga boggie skenor.........

[Uppdaterat: Senast editerat den 24-Nov-03 kl 11:50 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 24-Nov-03 kl 11:47 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 20-Nov-03 kl 07:18 PM (CET)]Hej !!

OBS !!
AXELN SKALL VARA LÄNGRE ÄN RÖRET/SVINGEN, INGET ANNAT !!


Tyvärr är detta ett mycket mycket vanligt FEL på många Polaris modeller !!

Beror troligtvis på lite fel vinklar i boggie geometrin och att man använder TUM gängor på bultarna !!

( TUM gängor är grövre i stigningen vilket får till följd att de lättare vibrerar lös !! Så fort de lossat det allra minsta så börjar bultarna ÄTA i skenorna osv osv !! )

* Svetsa skenorna och fixa en ny axel med M-10 gänga i + M-10 Bultar.
* Sätt "RÖD" Loctite-270 på gängorna
* Dra åt hårt !!


 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
RE: Trasiga boggie skenor.........

Röd?Det räker med Locktite 243(243 olje beständig) man ska ju kunna ta isär grejorna om man måste. ;)

Mvh: Bola.........
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Loctite...........

Om man mot förmodan skulle behöva ta lös axlarna, så värmer man ju bara bulten lite, och vips så släpper den ju.....

Varför skall man nöja sig med det näst bästa ???

Använd RÖD Loctite !!