hjälp! med variator TRA på en mach z dåligt bottendrag

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
Hej har problem med variatorn på en mach z- 97. skotern går segt när du ska gasa i väg trycker du full gas varvar den upp till 5000tusen men går segt upp till 40 då börjar den komma igen och öka i varv låter som den går tungt. Har bytt kolvar och nu senast köpte jag en ny orginalfjäder i sekundären men problemet kvarstår. kan väll inte vara annat än variatorn? tacksam för alla tips.

variatorn står på klick 5 i ftämre variatorn och fjädern sattes på hål c i sekundären

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
Sv: Re: hjälp! med variator TRA på en mach z dåligt bottendrag

Nä jag spände då inte fjäderder satte den i hålet c i botten fanns abc sedan vred jag bara variatorn så den andra sidan på fjädern passade i hålet 5 fanns 1 till 6 där. jag hade då ingen aning att den skulle spännas. kan det vara så att jag måste kolla fjädern i premiärvariatorn? vilken av dom ger startvarvet

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Re: hjälp! med variator TRA på en mach z dåligt bottendrag

Det är primären som ger startvarvet. Men om du inte spänt sekundärfjädern så drar den isär skivorna direkt. Och då får du det problemet att den växlar på alldeles för mycket. Blir lite som att starta på för hög växel med bil.

dan_sahlen

Aktiv medlem
24 nov 2008
64
0
6
umeå
Sv: Re: Sv: Re: hjälp! med variator TRA på en mach z dåligt bottendrag

Jag var och fixade variato fjädern i dag spännde på den såg en video hur man skulle göra :) den gick bättre nu men problemet kvarstår om du gasar fullt från stillastående går det tungt dom första 10 meterna sen börjar den varva upp. men vill den ska varva från början.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Re: Sv: Re: hjälp! med variator TRA på en mach z dåligt bottendrag

Har du rätt variator avstånd? Sitter motorn fast(trasiga motorkuddar, momentstopp) har du rätt remspänning?.