Hjälp till val av skoter

Hosse

Aktiv medlem
28 nov 2014
80
0
6
Oslo
Hej
Första post!

Jag har det så bra att jag ska köpa min första snöskoter nu innan jul. Det ska stå i Stuga i Hälsingland och andvändas i jul/vinter.

Då jag kommer att köra den lite, så lägger jag inte med än 10-15.000 SEK på det.

Jag vill ha en skoter som tar sig fram OK i snö, det bör vara plats till 2 vuxna och kanske till och med en 10 åring. Önskar att kunna köra på isen över sjön och i lite djupsnö. Också på vägarna givetvis.

Jag har aldrig ägt en skoter och har ingen aning om vad jag ser efter, och tänkte kanske ni folk här inne kan ge mig en liten pekepinne på vad jag bör se efter och vad jag bör vektlägga.

Har hittat tex;
- Ski-Doo Formula lll 600cc 1996 modell
- Lynx enduro 494 1998 modell
- Lynx Cobra Touring 1994 modell
- Yamaha SRX 600 1998 modell
- Artic Cat zr 440 2000 modell

Ingen aning om vilken av dessa som passar mig bäst.. Detta är vad jag tror jag vill ha:

(- Bör vara i området av Hälsingland givetvis:))
- Lättstartad eller helst elstart
- Back/revers
- Uppvärmda handtag

Det jag inte har aning om är:
- Långt eller kort band?
- Brett eller smalt band?
- Elektrisk eller mekansisk back (ingen aning om vad det betyder rent praktiskt:))
- Enduro eller Touring vet jag inte vad är..

Mycket tacksam för hjälp!

Mvh
Hosse
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Skriv touring som sökord på blocket, då det är vad du ska ha.
Det är de enda maskinerna som är byggda för att åka två på.

I det prisintervallet du nämner finns det många fällor.
Kolla bl.a följande:
Drivmattans kondition, (sprucken, kammar borta etc).
Variatorrem betr slitage. (Ny rem kan kosta mellan 500&1500).
Kolla utefter sidorna på bandtunnel och fotsteg efter bucklor. - Finns bucklor så har skotern haft hård och ofrivillig kontakt med sten, stubbe eller träd.
Sprickor i bukplasten vill vi heller inte ha.
Motorn ska starta lätt och inte ha några missljud.
Tippa skotern på sidan och kontrollera slitaget på skidorna och styrstålen. (Nya styrstål 800-1000 kr)
Titta på framvagnens alla stag så att dom är raka och dess infästningar.
Fungerar bromsen? På de flesta äldre skotrar kan man även enkelt se hur slitna bromsbeläggen är.
Allt elektrisk kollar man så det fungerar.
Och naturligtvis provkör om det är möjligt.

Men en sak bekymrade mig. Du skrev att du vill köra på vägarna! På väg är det förbjudet att köra. Man får korsa väg, (utan passagerare), man får dock köra på väg kortast möjliga sträcka till bensinmack eller skoterled. (Utan passagerare).
Men du kanske menade skoterled nör du skrev väg.
Förarbevis för skoter måste du ha om du har B-körkort taget efter 2000-01-01.
Läs om säkerhet och annat nyttigt på http://www.snofed.se/

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

Hosse

Aktiv medlem
28 nov 2014
80
0
6
Oslo
@Slätabjörnen: Tusen takk för jättebra svar! Tack för att du tar dig tiden.
1. OK, touring är det jag vill ha:) Men alla skriver ju inte Touring. Tex en Artic Cat Powder Extrem 1997 som jag kikat på. Det är väl en Touring, eller tar jag helt fel? Vad är definitionen på Touring egentligen? Långt band, men plats till två?
2. OK! Bra tips med mattan. Jag frågar alltid om det, men vet ju inte om den är torr/spricker lätt. Inte som på bil räknar jag med där man kan läsa datum? Kammarna ser man ju lätt iallafall.
3. Hur viktigt är egentligen elstart?
4. Hur viktigt är egentligen back?
5. Ang vägarna. Detta är en skoter till stugan mitt ute i skogen. Det är bara privat väg där, och jag ser för mig att kunna svänga över till grannen på grusvägen eller traktor stigen. Olagligt eller inte:) Menade inte E4an:) Tyvärr inga etablerade skoterleder där stugan är. Har körkort från 1995, så det bör då vara OK.
6. Sista dumma frågan från mig. Jag kan välja mellan reggad och oreggad. Varför, vad är skillnaden och vad rekomenderas?

Tack så långt!!

Mvh
Hosse
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
1. OK, touring är det jag vill ha:) Men alla skriver ju inte Touring. Tex en Artic Cat Powder Extrem 1997 som jag kikat på. Det är väl en Touring, eller tar jag helt fel? Vad är definitionen på Touring egentligen? Långt band, men plats till två?
De flesta touring i din prisklass är inte alls gjorda för att åka utanför led så du får nog titta mer åt utility hållet.

2. OK! Bra tips med mattan. Jag frågar alltid om det, men vet ju inte om den är torr/spricker lätt. Inte som på bil räknar jag med där man kan läsa datum? Kammarna ser man ju lätt iallafall.
Längd är viktigare än bredd, om mattan är dålig så syns det ganska tydligt.

3. Hur viktigt är egentligen elstart?
Det är praktiskt men inte nödvändigt, de flesta skotrar startar på första eller andra draget.
Se till så det finns primer bara då är den lättstartad eftersom man pumpar in bensin i förgasaren, är det bara choke kan man få jobba rätt hårt för att få igång en skoter om inte körts på länge.

4. Hur viktigt är egentligen back?
Beror på hur boggien är konstruerad, vissa maskiner går bara backa på hårt underlag medan andra går backa med i snön. Men det är praktiskt med back eftersom man får slita mindre för att få runt skotern.

5. Ang vägarna. Detta är en skoter till stugan mitt ute i skogen. Det är bara privat väg där, och jag ser för mig att kunna svänga över till grannen på grusvägen eller traktor stigen. Olagligt eller inte:) Menade inte E4an:) Tyvärr inga etablerade skoterleder där stugan är. Har körkort från 1995, så det bör då vara OK.
Är det enskild väg så borde det var ok.

6. Sista dumma frågan från mig. Jag kan välja mellan reggad och oreggad. Varför, vad är skillnaden och vad rekomenderas?
Oreggade är maskiner avsedda för att köras på bana i tävlingar och får inte vara ute på lederna.


Men jag tycker det låter som att det är en Lynx forest fox du är ute efter, det är ingen touring men på hur du beskriver ditt användingsområde så låter det inte som det är en touring du behöver.

Lång matta, dyna som två kan sitta på, går bra i lössnön utanför led, fläktkyld, behöver inte mycket underhåll, har mekanisk back och ofta elstart.

Elektronisk back kom först 2002 så jag tror inte du hittar någon med elektronisk back i din prisnivå.
 
Last edited:

Hosse

Aktiv medlem
28 nov 2014
80
0
6
Oslo
@Kallholmen:
Hehe, ser den. Men är det inte med skoter som ATV? Att du kan ha den oreggad som arbetsmaskin eller reggad och köra mer fritt? Här i Norge får man iallafall bägge delar.
 

Hosse

Aktiv medlem
28 nov 2014
80
0
6
Oslo
De flesta touring i din prisklass är inte alls gjorda för att åka utanför led så du får nog titta mer åt utility hållet.
Hosse:
Har inte hittat en enda skoter som heter "utility" så långt. Har du några exempel?

Längd är viktigare än bredd, om mattan är dålig så syns det ganska tydligt.

Det är praktiskt men inte nödvändigt, de flesta skotrar startar på första eller andra draget.
Se till så det finns primer bara då är den lättstartad eftersom man pumpar in bensin i förgasaren, är det bara choke kan man få jobba rätt hårt för att få igång en skoter om inte körts på länge.

Beror på hur boggien är konstruerad, vissa maskiner går bara backa på hårt underlag medan andra går backa med i snön. Men det är praktiskt med back eftersom man får slita mindre för att få runt skotern.

Är det enskild väg så borde det var ok.

Oreggade är maskiner avsedda för att köras på bana i tävlingar och får inte vara ute på lederna.
Hosse: Det är det samma som ATVer som är oreggade då eller?

Men jag tycker det låter som att det är en Lynx forest fox du är ute efter, det är ingen touring men på hur du beskriver ditt användingsområde så låter det inte som det är en touring du behöver.

Lång matta, dyna som två kan sitta på, går bra i lössnön utanför led, fläktkyld, behöver inte mycket underhåll, har mekanisk back och ofta elstart.
Hosse: OK, låter kanon! Kollar upp det.
Elektronisk back kom först 2002 så jag tror inte du hittar någon med elektronisk back i din prisnivå.
Hosse: Men vad skiljer mekanisk og elektrisk back?
BTW, varför sägen en del "jaha, så du är på jakt efter en 4 taktare?"? Jag bryr mig inte om det är en 2 eller 4 taktare. Skillnaden är kanske som båtar, dvs förbrukningen?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Utility skriver ingen ut, det är bara en kategori av skotrar så man måste veta vad man söker efter.
Lynx Forest Fox, Ski-Doo Scandic eller så någon Yamaha Viking men bredbandarna blir något tyngre att handskas med så de som har smalt men långt band är mer lätthanterliga.

Den mekaniska backen har växellåda och spak, den elektriska vänder motorn så motorn går bakåt.

4 taktare behöver du nog inte oroa dig för i din prisklass. Men fyrtaktarna drar mindre soppa och man behöver inte byta kolvar varje 600 mil men å andra sidan ska du ju byta olja i fyrtaktarn varje år så i ditt fall när du ska köra en månad per år så är nog tvåtaktarn ändå ett bättre val.
 

Hosse

Aktiv medlem
28 nov 2014
80
0
6
Oslo
Här har du en perfekt skoter lång ,dubbel dyna,hög ,låg, backväxel. packbox och stor vindruta. elstart
sitter en fuji 488 motor i den = billig försäkring 400-500kr år. Farsan har en sådan som jag piska leden med och körde utan proble i en halv meter puder.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Polaris_supertrac_57471330.htm?ca=5&w=2
offtopic vart i hälsingland har du stugan
@baconberra: Tack för tipset! Mailar han nu. Sjukt lite info i annonsen..

Hudiksvall, glada Hudik:) Stuga i Lingarö. Love the place!!:)