Hjälp med en Ski-Doo Mxzx 440 REV 000 2003

S3agrass

Medlem
21 dec 2019
40
0
6
Arvidsjaur
Hej nu är det såhär jag köpte mig en Ski-Doo mxzx 440 rev 000 2003a med en 600 sdi motor Kom från en rev mxz 2006 den är förlängd till 144 också. nu till mina 2 fel jag har motor lampan blinkar när den är igång och han ja köpte den av har försökt hitta felet detta är vad han har gjort (det enda med motorn är att motorlampan blinkar. Har då kollat alla sensorer och försökt hitta vad det är.) Vad kan de vara eller kanske går att lämna in den för diagnos ? Sen till mitt andra fel handtaget värmen är klippt i kablarna men hittar inte vart dom ska sitta ens ja har ju säkringar men hur ska man gå vidare måste man koppla in dom via säkringarna å sånt eller hur ska jag lösa detta har ingen koll på el vet inte vart jag ska börja med värmen .

all hjälp och tips och tricks ni har är välkomna.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Det är ju lite klurigt eftersom man inte vet hur motorbytet är gjort och om allt är gjort rätt där. Men jag tolkar det som att motorn går bra och att det enda felet är att motorlampan blinkar? Då är det väl antagligen vettigt att kolla vad det är för någon felkod som den ger. Vet inte hur det är med Ski-doo REV, vissa skotrar blinkar med olika intervall beroende på vilken felkod det är? Det går i så fall att googla vad de olika intervallen står för någon slags felkod.

Alternativt om det är så att man måste koppla in någon avläsare så kan ju en Ski-doo återförsäljare säkert göra det, eller om du skulle råka ha någon bekant som kan göra det.

Sen när du vet vad felkoden är så blir det ju väldigt mycket enklare att komma med några tips på vad som kan vara fel.

Efter en snabb googling så fick jag fram att någon vid motorbyte glömt koppla in sensorn som luftburken och då fått blinkande motorlampa, kan vara värt att kolla även om du skriver att du kollat alla sensorer.

Läs även igenom instruktionsboken, avsnittet om felsökning, om du hittar något där. Om du inte har den till hands så finns instruktionsböckerna online på: http://www.operatorsguides.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=86686afa-24e0-4b9c-861f-ec476e38f9a6

Har inga tips att ge gällande handtagsvärmen däremot, har inte hållit på att skruva något sådant i mina skotrar. Finns säkert någon annan här på forumet som kan svara om det.
 
Last edited:

Brogge

Välkänd medlem
10 nov 2007
675
7
18
Lofsdalen
Vet du om hela elsystemet är medflyttat från 600an? Även konsoler för handtagsvärmare och så? Du bör isf ha ett kontaktstycke strax under styrhöjjjaren där kablarna till handtagsvärmarna ska i. brukar vara orange och svarta kablar. inte givet. Ta någon bild och lägg upp här så kan vi nog hjälpa dig.
Ett vanligt fel i SDI maskinerna är att det är ett relä som larmar för att backen inte fungerar har jag för mig, kan minnas helt fel om backen. Men enklast är att koppla upp maskin mot buds och läsa ut felkoderna. Närmaste brp åf har det, sen finns vissa. Som jag som har powersportdiagnostic och kan titta utan att vara åf.
 

S3agrass

Medlem
21 dec 2019
40
0
6
Arvidsjaur
Okej kan ta en bild när de slutat regna så mycket dock funkar backen. Kontakterna på styret till hand värmarna finns ej han köpte hela motorn kabelstam och variatorn .
 

S3agrass

Medlem
21 dec 2019
40
0
6
Arvidsjaur
heej nu efter varit sjuk å massa annat så det som är kvar nu på skoter är få höger handtag å funka tumm värmen funkar men inte handagsvärmen sen har ja inte fått tid på att kolla felkoderna ännu alla firmor är ju fullbokade . samt har en fundering också tänkte byta mattan till en 51 på kammarna men folk som jag har pratat med säger att en 600 sdi är för klen för att driva 144/51 matta så blir ju lite osäker om man ska gå med det eller inte . men dom 2 felen ja har är ju motorlampa blinkar samt att höger handtag inte funkar. sorry om allt är lite hej vilt i texten hoppas någon förstår detta ^^