Hjälp med analys av haveri - nu spridare!!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Vad synd de inte va spridaren...….Men då måste den ha tappat bränsletrycket av någ anledning bränslet tar då lättaste vägen och de kan ha varit genom den hela cylindern. Man sklle behöva köra den med bränsletrycksmätare inkopplad under färd för att hitta en ev dipp i trycket och de lär väl hända när man ligger på full mutter.
Att spjällen va osynkade tror jag inte va orsaken de måste skilja groteskt mycket innan de blir fara för cylindrar.
 

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Jaha, nu är den ihop igen. Bytte tätningar, den på mag hade det läckt ur, på pto... Torrt och fint men vem vet, den kanske har dragit luft där? Veven var fin, lagren kändes kanon.

Får helt enkelt montera egt på den 8ch hålla tummarna. Jag har ju inte hittat nåt fel. Tror jag.
 

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Testade nu blåsa och suga genom oljelocket. Bommtätt. Sög tills det fasen smakade blod, inte ett skit luft gick igenom. Ett fel är det då även om hela haveriet inte kommer från det.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Testade nu blåsa och suga genom oljelocket. Bommtätt. Sög tills det fasen smakade blod, inte ett skit luft gick igenom. Ett fel är det då även om hela haveriet inte kommer från det.
Ski-doo/lynx locket (xp/xm) passar och har avluftning som fungerar.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Testade nu blåsa och suga genom oljelocket. Bommtätt. Sög tills det fasen smakade blod, inte ett skit luft gick igenom. Ett fel är det då även om hela haveriet inte kommer från det.
Locket ventilerar bara om du håller det horisontellt. Kulan som ligger i trycker ner ventilen så den öppnar. Skaka till på blocket och håll det horisontellt så ska det inte var några konstigheter.
 

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Byta spridare eller inte. Har flödat alla och de ligger inom procenten från varann, både fullast och dellast (simulerat). Det är mao egentligen inget fel på spridarna, de lämnar de det ska lämna. Har köpt två spridare uti-fall men nu tvekar jag om jag ska montera dessa. De går inte att lämna tillbaka men de har ju ett värde och går kanske att sälja.

Alternativet är väl att ta de som är bäst av de gamla om montera dem och de nya. Spridar följden är ju L-U-L. dvs den går på tomgång och maxlast på de nedre spridarna och delgas på de övre. Övre är bytta en gång under skoterns liv, det syns för de var inte limmade/limmet var brutet. Känns bra dumt att montera nya spridare när de gamla är rena och flödar som de ska, och dessutom väldigt lika sinsemellan.

Trist att jag inte hittat ETT fel, bara små indicier. Skulle jag hugga till med nåt så antar jag att den smidda kolv som nån klämt i på variator sidan kanske har haft fel kolvringsgap, kanske har gått med för lite olja, kanske har spridarn på den sidan varit tveksam då en av kablarna till matningen halkat ur kontaktdonet och kanske inte fått den varsamma varmkörning som den borde fått. Ah, vem vet, nu hittar jag inte fler fel iaf. Jo - jag ska gå igenom alla jordpunkter och slänga på en avgastemp givare på den (tror jag),

Så, spridarna, byta eller ej? Och vilka - upper eller lower?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sätt dit de gamla testade spridarna om jag nu förstod rätt? Du har testat både övre o nedre spridare på bägge cylindrarna? Hursom sätt dit de testade och sälj de nya eller ha i reserv. Den smidda kolven ringgap har inte med skärningen att göra inte heller att den är smidd har sabbat något förutom mer aluklägg i cylindern när de väl skar. Cylindern har fått för lite soppa helt enkelt...…………...
Jag förstår att de är skrämmande att starta den utan att hittat ett fel jag skulle inte tordas utan en avgastempmätare. De enda säkra vore att montera tempgivare i bägge utblåskrökarna strax innan pipan börjar. Om du kostar på en sådan avgastempmätare typ KOSO är billigast så kan du slappna av helt,, du ser direkt om en cylinder skenar iväg i värme. Mätaren behåller du ju hela livet och monterar på alla framtida skotrar så tjänar du igen den mångdubbelt upp!!
Här har du en som duger gott Koso från svenska firman twostroke.
 
Last edited: