Hög tomgång?

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Hejsan! Jag undrar vad det är för fel på min Summit 670 -95 när tomgången efter körning ligger på cirka 3500 varv/min...
Är det bara nån enkel inställning?


 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Har tomgången ändrat sig av sig själv? Och, i så fall, har det kommit med en gång eller har den gått upp allteftersom?

Om du stänger av tändningen medan motorn går på tomgång men slår på igen innan den riktigt har stannat, går den då upp på 3500 varv/min igen eller ligger den på lägre tomgång?

Även om det går att ställa ner tomgången så är det säkrast att ta reda på om det finns något "riktigt" fel i botten. T ex tjuvluft pga trasiga förgasargummin eller dåliga vevaxeltätningar. Prova att spraya med startgas på misstänkta ställen medan motorn går på tomgång och se om det blir någon reaktion.
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
Jag provade stänga av motorn och sen dra igång den igen... då la sig varvtalen på strax under 2000, men när jag varvade upp och sen släppte gasen igen så stannade den på 3500...

tack för svar. Mvh Micke

 
V

viklund

jag har samma problem som du..
jag har en mxz 670ho-99 och hittar inge fel på min!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det finns folk som helt enkelt gör det till rutin att slå från nödstoppen nån sekund samtidigt som man släpper gasen (dödar alltså motorn så länge att den nästan stannar men slår på tändningen igen i sista ögonblicket). Då går motorn oftast på låg tomgång tills man gasar nästa gång.

Fenomenet är nog egentligen rätt vanligt på tvåtaktsmotorer som börjar bli slitna, om man gör en ordentlig genomgång av motorn och byter vevaxeltätningar, kolvar, tveksamma förgasargummin mm så blir det alltid bättre men det kan vara svårt att säga vad som var den direkta orsaken till tomgångsproblemet.