Gumball 3000

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
Hur många har läst eller bara hört talas om racet som går genom flera olika länder på allmänna vägar?

Eftersom jag inte har samma intresse inom bilar som jag har inom skoter så är det inget att fundera på... Fler än jag som har tänkt tanken att starta något liknande på skoter? 100mil på skoter? Det kanske bara är jag som tycker det vore roligt att genomföra. Dock så skulle ju många risker tillkomma. men 70km/h är ju tillåten ledhastighet så man borde kunna ta sig 100mil på 3 dagar med lite tur ;)

Så nu till frågan, någon som är sugen att arrangera något liknande? Med mig kanske? Finns det intresserade förare?
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Snowball 3000 då eller? :D

Varför inte, isf på något bra ställe med snabba breda leder.. :)
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
daniels skrev:
Snowball 3000 då eller? :D

Varför inte, isf på något bra ställe med snabba breda leder.. :)
Precis nått åt det hållet ja :) jag tycker det skulle vara roligt, sen kanske man inte behöver dra racet genom stockholms storstad så man inte får hur mycket uppmärksamhet från polis osv som helst :) men finns det intresse kanske man kan köra en testomgång som är lite kortare osv först, för att sen dra igång något med priser och lite seriösare arrangemang? :)
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Hehe nja isf i fjälltrakterna ... Vill ju gärna ha snö under skidorna :)
Sen måste de finnas övernattningställen och bensin med jämna mellanrum.

Men med lite planering och "reklam" skulle det nog funka =D
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
hehe jo självklart. sen kanske man ska försöka ha det nånstans i "mitten" av sverige så att skåningarna inte måste åka så långt och inte norrläningarna måste åka 100mil =) sen e frågan om man ska försöka köra "runt" som en slinga så man kommer tebax till släpet osv, de kan ju vara smart =) Men om nån kan göra ett formulär och lägga uppnånstans så vore det kul att se hur många som visar intresse. :) (ett bra ställe att starta på är Gäddede där bryr dom sig inte alls ifall 100skotrar kommer. Och det finns kanon fina leder där, (210cm snö där nu)

Här ligger Gäddede iaf! :)

http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=l1&streetname=g%E4ddede&streetnumber=&city=&zipcode=&mapstate=2%3B1420459%3B7155232%3B0%3B1279271%3B7310831%3B1576667%3B7006990%3B&mapcomp=%3B%3B%3BG%E4ddede%3B%3B%3B%3BStr%F6msund+kommun%3B%3B%3B%3B%3B1420459.0%3B7155232.0%3B0%3B0&search_word=&where=&heading_exact=&heading=&heading_group=&company_name=&dir_area=&geo_area=&district_code=&ns=&stq=0&symbols=&ax=&pis=
 
Last edited:

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Gäddede :p där har jag varit ett par gånger, dock inte åkt skoter där, men det skulle nog fungera för mig.. bor i Sollefteå.
Jag tror nog alla mackar blir glad om det kommer 100 skotrar .. :D

Jo men det vore smart o lägga en rund bana.

Kanske blir lite problem med ledigheter och sådant?

Mjo, måste fixa en omröstning och sprida runt den på alla forum!
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
Hehe jo, Men Gäddede ligger ganska bra till tycker jag, iof 35-40mil ifrån mig men det är gärna en resa jag tar. sen finns det en "stugcamping" där och gissa vad du får ha och köra på campingen! Jo jusst de... skoter :) Om man skulle kunna fixxa ett race som räckte från lördag morgon till söndag eftermiddag så kanske det inte vore något problem med ledighet. Och ja jobbar man helg får man väl skylla sig själv ;)
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Jo jag har väl ungefär lika långt, vore kul om jag kände någon som man kunde åka med men jag känner inga som kör :(
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
daniels skrev:
Jo jag har väl ungefär lika långt, vore kul om jag kände någon som man kunde åka med men jag känner inga som kör :(
Skoter eller bil? För jag kan säkerligen fixxa bil dit upp, men då lär vårat släp vara fullt =/
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Ja, skoter och bil har jag men jag menar sällskap :) Får se om man kan fixa en skoter till någon skoterlös polare..
Samma sak o dela stuga o.s.v...

Majoriteten i omröstningen är för iaf.
Dock har jag lagt ut länken till en del forum där jag vet det är många från söder i.

Vore ju lämpligt vid Sportlovet eller nåt då det är soligt o fint och ljust länge.
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
Aha okej =) nja dela stuga och grejja de lär ju säkert gå att lösa, men om vi blir 15 skotrar första gången måste vi ju säga att det är lyckat! :) Alla stugorna ligger med 2 meters mellanrum och är JÄTTE små =) men vad behöver vi för lyx egentligen? sen har dom 2 mackar där, en bilisten och en "ok/q8" tror jag det var, ica, systembolaget osv =) allt i en by där det bor 2 personer :p sen så kan inte jag på sportlovet iaf, då ska jag till vemdalen och köra lite med några polare, men en vanlig helg här på vårvintern kanske vore okej?
 
Last edited:

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
hehe ja :)

Det blir ju avancerat om det blir många och startar en tävling, då måste det bli registrering och sånt... kommer ju måsta vara några som jobbar med det också :p
Men om det är 50 säger vi som deltar och alla betalar 50:- så får vinnaren 2500:- (ex. bara).
Det tror jag skulle dra lite folk.
Frågan är vad lagen säger om det :)
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
daniels skrev:
hehe ja :)

Det blir ju avancerat om det blir många och startar en tävling, då måste det bli registrering och sånt... kommer ju måsta vara några som jobbar med det också :p
Men om det är 50 säger vi som deltar och alla betalar 50:- så får vinnaren 2500:- (ex. bara).
Det tror jag skulle dra lite folk.
Frågan är vad lagen säger om det :)
Hehe jo, men om vi säger såhär då. att vinnaren bara får äran, sen får han även en GÅVA från arrangörerna, då kan det inte räknas som vinstpengar, då räknas det bara som present och de får man väl ändå ge till vem som helst? =)
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
Bystrom skrev:
Montera krok och ta med sig en släde med farmar-tank på då? eller bensinmackar varannan mil, för det lär ju gå litegrann
Isåfall kommer vägen vi åker gå förbi några mackar, det är iaf tanken. men 10mil mellan mackarna kommer det nog vara, vilket kan innebära problem för en del med mindre tank, tex mig med 440 =/ men vi ska jobba vidare på hela den här idén. Självklart ska man inte ha med sig släde! då blir det ju inge roligt :)
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Får ju planera så bra som möjligt och maila runt kartor till dem som vill delta. :)
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
daniels skrev:
Får ju planera så bra som möjligt och maila runt kartor till dem som vill delta. :)
På tal om kartor här finns det iaf en skoterkarta som omfattar lite av naturen runt Gäddede http://www.stromsund.se/turism/skoterkarta.htm

Vill bara påpeka att det inte är spikat att det ska vara i Gäddede! Har någon ett bättre förslag på plats hör av er!

Saxat från frostvikens skoterklubbs hemsida!
" I Skoterlandet Frostviken finns det mer än
1000 km leder "
Här har vi en bättre skoterleds karta i pdf!
 
Last edited:

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Måste ju vara någon som har kunskap om stället, men i Jämtlandsfjällen låter bra för mig.

Kollade på kartan, hur långt är det: Gäddede -> Lilla Blåsjön -> Semninssjön -> Ertsegerfjället -> Storsjouten - Gakkasjön -> Gäddede ?
Kanske inte är så långt?
Och vart finns det mackar och boende? :)
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
daniels skrev:
Måste ju vara någon som har kunskap om stället, men i Jämtlandsfjällen låter bra för mig.

Kollade på kartan, hur långt är det: Gäddede -> Lilla Blåsjön -> Semninssjön -> Ertsegerfjället -> Storsjouten - Gakkasjön -> Gäddede ?
Kanske inte är så långt?
Och vart finns det mackar och boende? :)
Gäddede -> Lilla Blåsjön (5mil skoterled ca) Lilla Blåsjön -> Semninssjön (2mil skoterled ca) -> Semninssjön -> Ertsegerfjället (2mil skoterled ca) Ertsegerfjället -> Storsjouten (4mil skoterled ca) Storsjouten -> Gakkasjön (2mil skoterled ca) Gakkasjön -> Gäddede (4mil skoterled ca)

Så turen kan man nog säga skulle landa på 20 mil ungefär. Vilket låter som en rätt rimlig tur på en helg. då kommer den stora frågan... vart kan vi tanka? :)