GT 1200 eller TZ1

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Hej!

Har haft en GTX500ss i 900mil som jag sålt nu, gillade den löstagbara dynan som gör att man får med sig massa bagage på långkörningarna och slipper därmed kälken.

Funderar på att köpa en GTX1200 eller en TZ1 (den utan turbo).
Någon som har några erfarenheter från dessa maskiner?

Några frågor:
*Vilken är bättre i lössnö respektive led?
*Hur är dom att serva? har tex hört att det kan ta timmar att byta stift på AC nu gör man detta kanske inte så ofta men ändå.
*förbrukning/aktionsradie
*Vikt (antar att skidoo är klart lättare!?)

Tacksam för tips och råd!

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
En kompis köpte en Z1 med turbo för ca 1månad sen och den skulle iaf inte jag köra i lössnö..Han körde fast med den förra helgen och det var som att försöka få loss en flodhäst i cement!
Att byta stift på Arctic:en är väl inte det lättaste, dem rekommenderar t.o.m att man ska lämna in den för att byta dem, det säger en del om hur bökigt det är.

D

Draken

Jag har varit med och bärgat en gtx 1200 under påskveckan och det vill jag aldrig göra om.

Vilket as till maskin!! Så fort vi hade trampat upp runt den och slitit upp den ur snön så sjönk den som en sten så fort mattan kom i rullning igen,och sen när den sjönk så tog sidopackväskorna snabbt bort det lilla hopp vi hade om att vi var klara. Den tog sig ungefär 1-2m varje gång.

Så jag kan inte se att gtx 1200 kan vinna denna duell,för det kan inte bli värre......å billigt gick den inte heller.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
jag skulle nog föreslå en Ski-doo expedition 1200 eller en lynx Grand Adventure 1200:a visserligen är dessa bredbandare men de är väldigt smidiga att köra ändå och de går otroligt bra i lössnön och så har de växellåda vilket är skönt när man kör med något efter skotern. Jag har kört båda maskinerna och kan varmt rekomendera en sån. Visst de väger lite mer än en mindre touring maskin men det gör inget då framkomligheten är väldigt bra.

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Får för mig att dom 2 modellerna är klumpiga och bångstyriga! har bara kört 2-t modellen av Expedition efter led i 500m.
Har även tittat på Renegade 1200.

Vike

Medlem
11 mar 2010
6
0
1
Får för mig att dom 2 modellerna är klumpiga och bångstyriga! har bara kört 2-t modellen av Expedition efter led i 500m.
Har även tittat på Renegade 1200.
Fortsätt att titta på Renagade 1200!!!
Har själv en 2010 mod och ångrar mig inte en sekund att jag köpte den.
Kört ca 120 mil i år, både puder och ledkörning, pulka och 1+1, funkar hur bra som helst.
Har inte dragit mer än 1,8 l/mil,spelar ingen roll hur du kör, den har inte dragit mer.
Den har inte hunnit blivit riktigt inkörd ännu, men går bara bättre och bättre.
Svarar bra igenom hela registret.
Hade en bekant som provkörde, han har själv en Nytro med turbo.
Han tyckte att Renagaden var mycket mer stabil och mer drag över hela registret än Nytron.(orginal)!! Mkt skönare att köra och inte minst SNYGGARE!!!:becky:

D

Draken

Tjaa renegaden borde ju vinna över dom andra stridsvagnarna du nämnde som alternativ.........fast ska du gå in på crossoversegmentet så finns det ganska många fler modeller att spana in.

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Hur är renegade 1200 i lössnön?
Ja det finns massa modeller i crossoversegmentet men inte så många med 4-takt och pack/dubbeldyna möjligheter vad jag vet.

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
Fortsätt att titta på Renagade 1200!!!
Har själv en 2010 mod och ångrar mig inte en sekund att jag köpte den.
Kört ca 120 mil i år, både puder och ledkörning, pulka och 1+1, funkar hur bra som helst.
Har inte dragit mer än 1,8 l/mil,spelar ingen roll hur du kör, den har inte dragit mer.
Den har inte hunnit blivit riktigt inkörd ännu, men går bara bättre och bättre.
Svarar bra igenom hela registret.
Hade en bekant som provkörde, han har själv en Nytro med turbo.
Han tyckte att Renagaden var mycket mer stabil och mer drag över hela registret än Nytron.(orginal)!! Mkt skönare att köra och inte minst SNYGGARE!!!:becky:
Sjukt viktigt att den är snyggare haha :p

W

wildhasse

Hej!

Har haft en GTX500ss i 900mil som jag sålt nu, gillade den löstagbara dynan som gör att man får med sig massa bagage på långkörningarna och slipper därmed kälken.

Funderar på att köpa en GTX1200 eller en TZ1 (den utan turbo).
Någon som har några erfarenheter från dessa maskiner?

Några frågor:
*Vilken är bättre i lössnö respektive led?
*Hur är dom att serva? har tex hört att det kan ta timmar att byta stift på AC nu gör man detta kanske inte så ofta men ändå.
*förbrukning/aktionsradie
*Vikt (antar att skidoo är klart lättare!?)

Tacksam för tips och råd!
Köp Ski Doo´n har en -09:a som funkat bra i lössnö och efter led, serva gör du på verkstad vid 50 mil sen kan du åka länge...:eek:
Drar ca 1.5 i snitt:tongue1:
Vikten känns inte av den är väldigt välbalanserad, kolla bara att dom gjort variator justeringen på garantin då går den som en gud sedan!:evil:

Har avverkat 170 mil i vintras och bokat en till till min sambo!:)

Köp den blåa(2011) den har fläkt och kylare den hade en tendens att gå lite varm vid temp varmare än 3 minus.:mad2:

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Ja det lutar mer åt Ski-doo än Arctic i alla fall, sen om det blir Renegade eller GTX vet jag riktigt inte än,
och tyvärr så finns det inga 140+ tusen att lägga på en ny så det kommer att bli en 09 eller 10 dvs utan fläkt/kylare.
Har hört lite om detta med varmgång! men vet egentligen inte hur stort problemet är.
Man får med lite mer av det man behöver tex Dubbeldyna, Högruta på GTX:en men i gengäld så är det sämre dämpare och matta på den.