Generatorknas vmax 600 twin

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Har en -94 med batteri o elstart och dom har ju en generator innanför startkransen, men den laddar ibland bara 9 -10 volt oavsett varvtal under längre stunder, sen kan den hoppa upp på 11,5-12,5 volt länge, sen då man stannat av den(längre eller kortare stunder spelar ingen roll), så kan den ladda 14 volt konstant även på lägre varv, men stannar man då av den kan den vara nere på 9 volt igen, blir snart gråhårig på laddningen :eek: .

Kan det vara något glapp i tändningslåset eller liknande, (har kollat kontakterna under huven flera gånger), eller finns det något vanligt fel i generatorn på yamaha -90 talare ¿¿.

Vad jag har förstått så finns det väl inget laddrelä av något slag ens på yamahan med extra generator heller, eller :confused:
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Jag har noll koll på hur en sådan genorator är byggd men om samma fel skulle dyka up på min bil så skulle jag börja med o byta kolen i generatorn sedan skulle jag lämna in Ladningsregulatorn på upmätning.
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Jo, det verkar nog som enda sättet är att plocka isär eländet, men som det ser ut på sprängskisserna så verkar allt sitta i en enda ihopgjuten enhet, och med min tur är väl laddregulatorn säkert mitt i den klumpen.
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Innan för start kransen? Det är ju startmotorn. Den laddar väl inte nått batteri.

Edit: Mät på batteriet. Laddspänningen skall ligga på 13.3-14.3V vid 3000 varv
 
Last edited:

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Nej, startmotorn ligger framför motorn, och det är just det att laddningen kan ligga på allt från 9 volt till 14 volt oavsett om jag har den på 1500rpm eller 6500 rpm som är problemet.

Men jag misstänker nästan att tändningslåset kan spöka lite oxså, då den kan ladda bra tills jag stannar av motorn och när jag startar skotern igen (spelar ingen roll om den varit av en minut eller en halvtimma) så kan laddningen ligga på 9 volt oavsett varv. :(

Denna bild är på "generatorn" , på dom med elstart sitter startkransen som är inrutad på motorn istället för svänghjulet på stora bilden.


Sartmotorn sitter såhär.
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Ok

Hur som helst låter det som glapp nånstans när den laddar som den ska ibland som du säger. Koppla in multimetern och gå igenom misstänkta ställen systematiskt. Du ser ju på mätarn när du är rätt.

Har du kollat säkringen? Kan vara oxid på den eller i någon anslutning

Tag aldrig bort batterikablarna när generatorn laddar. Likriktaren och Laddregulatorn skadas
 

dajje1

Aktiv medlem
25 mar 2007
76
0
6
Kalix
det där e väl ändå inte nån generator utan en stator. en sån har alla skotrar av 2-takt i alla fall. startmotorn har inget me problemet att göra utan du har nog problem med statorn och någon lindning på denna. lämna in den för uppmätning hos en motorelektrisk firma så får du nog reda på vad som e felet
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Den kallas generator i dom amerikanska sprängskisserna, där kallade jag den generator.

Vet nån vart laddregulatorn sitter på min maskin ¿¿
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Statorn kan du mäta upp själv. Mät mellan Vit tråd och Jord. Uppmätt värde skall vara 0.38 Ohm +/-10% vid 20 grader

Jag har kollat lite och någon "extra" laddregulator finns inte med i Elstarts kitet. Så likriktaren har också funktionen av en regulator. Det står Rectifier/Regulator.
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Perfekt, ska fara och kontrollmäta statorn sen i veckan.
Det förklara varför jag inte hittat nån regulator, då kan man ju åtminstone konstatera att jag inte är totalt blind (bara nästan) :D :D :D :D

Tackar tackar för alla svar hittills :)